Pages

Jumaat, 14 November 2014

ujud hamba dan ujud tuhan itu diibaratkan "bayang dgn empunya bayang"


Orang yang menuju kepada Tuhan itu adalah orang yang memiliki kesedaran yg tinggi utk mencapai puncak keimanan yg sempurna. Sungguhnya ilmu pengetahuan dibidang hakikat itu utk mempertahankan syariat bukannya mengugurkan syariat.


السريعة بلا حقيقة باطله والحقيقة بلا السريعة يباطله.

"syariat tanpa hakikat batal dan hakikat tanpa syariat hampa"
(kata2 dari Syeikh Abdul Qadir Jailani)

Apapun hujah terhadap ilmu semuanya tdk akan mengubah akan keadaan syariat itu sendiri. Oleh itu tanggungjawab terhadap tuhan itu pasti dijalankan.

Tiada istilah ujud satu atau ujud byk dlm hal ini. Satu atau byk itu hanyalah pentafsiran ilmu yg menyatakan tuhan itu esa bukannya menyatakan tdk ada makhluk krn tiada bahasa yg dpt digantikan dgn perkataan UJUD kpd brg yg ada ini, ttp ujud yg ada ini bukanlah ujud seujud tuhan. Ini hanya bahasa yg menyatakan ilmu. Ujud itu byk tp satu, yakni yg ada ini akan binasa kecuali ujud tuhan shj yg kekal.


كل عليها فان ويبقا وجه ربك ذالجلال والإكرام.

Setiap yg ujud ini binasa kecuali wajah(zat) tuhanmu yg memiliki Kebesaran dan Kemuliaan. 

Inilah yg dikatakan tiada yg ada kecuali dia. Namun ittiqoq ahli maarifat di dlm pengalaman fananya itu yg mengatakan "tiada yg ujud hny Allah" itu krn disaat itu dia telah lebur didlm nur Allah. Apabila tlh kembali sedar maka kenyataan itu hanya di dalam hikikatnya shj bukan pada kenyataan kalamnya.

Ujud hamba dan ujud tuhan itu diibaratkan "bayang dgn empunya bayang"

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Nota: Hanya ahli blog ini sahaja yang boleh mencatat ulasan.