SIAPA
SEBENARNYA YANG BERSEMBAHYANG?
Tuan-tuan
yang dirahmati Allah s.w.t sekalian. Semua orang boleh dan semua orang tahu
menunai atau mengerjakan rukun sembahyang (rukun 13) dengan taat. Sayangnya,
tidak ramai dikalangan kita yang tahu mengerjakan sembahyang. ss
Perkara
mengerjakan sembahyang dengan perkara mengerjakan rukun 13 sembahyang itu,
adalah suatu perkara yang berbeza dan sesuatu perkara yang berlainan
(sembahyang dengan rukun sembahyang itu beza). Perkara sembahyang dan perkara
rukun sembahyang, akan kita bicarakan pada tajuk dibawah nanti. Dalam bab ini,
mari kita tumpukan perhatian kepada perkara Siapakah yang sebenar-benar
bersolat?.
Perlu
diingatkan di sini bahawa sebelum kita mendirikan sembahyang (solat), hendaklah
terlebih dahulu kita , siapakah sebenar-benarnya yang bersembahyang?. Untuk
menentukan siapakah yang bersolat, hendaklah kita mempelajari terlebih dahulu
perkara seperti berikut:-
1)
Sembahyang sebelum sembahyang (solat sebelum solat atau fardhu sebelum fardhu)
2)
Sembahyang semasa sembahyang (solat semasa solat atau fardhu di dalam fardhu)
3)
Sembahyang sesudah sembahyang (solat sesudah solat atau fardhu sesudah fardhu)
Sesudah
kita benar-benar tahu ketiga-tiga perkara di atas, barulah boleh dikatakan yang
kita ini benar-benar sembahyang. Barang siapa yang berhajat untuk
mengetahuinya, mari kita sama-sama ikut pelayaran ilmu ini bersama saya.
Pelayaran
melalui bahtera makrifat itu, adalah pelayaran bahtera ilmu yang selalu
menempuh gelombang fitnah, tiupan angin sesat yang kencang dan gelora tuduhan
salah yang boleh mendatangkan maut dan karam. Gelora fitnah di lautan ilmu
makrifat ini, selalunya tidak pernah sepi. Namun, barang siapa yang tahan
dengan gelombang, gelora serta ombak lautan fitnah makrifat, ayuh mari kita
sama-sama mengembara.
Sebelum
kita berlayar di lautan fitnah ini, ingin terlebih dahulu saya mengajukan
beberapa persoalan kepada tuan-tuan. Siapakah yang bersolat sebelum kita solat?
Siapakah terlebih dahulu mengerjakan sembahyang, sebelum tuan-tuan
bersembahyang?. Bolehkan solat kita itu, dibuat-buat sendiri, ditetapkan,
dikerjakan atau diperlakukan dengan kuasa diri kita sendiri?.
Bolehkah
kita berkuasa untuk berdiri mengerjakan solat, jika tidak “terlebih dahulu
didirikan”?. Siapakah yang mendirikan kaki tuan-tuan, sebelum tuan-tuan
berdiri?. Siapakah yang mendatangkan gerak sebelum tuan-tuan bergerak untuk
bersembahyang?. Siapakah yang menetapkan tuan-tuan untuk mengerjakan
sembahyang?. Cuba jawab dengan ikhlas. Bolehkah kaki kita ini berdiri tanpa
didahulukan oleh berdirinya Allah s.w.t?. Bolehkan kita berniat, sebelum
diniatkan terlebih dahulu oleh Allah s.w.t?. Bolehkan kita rukuk, sebelum
terlebih dahulu dirukukkan oleh Allah s.w.t?. Siapakah yang memulakan pekerjaan
sembahyang, jika tidak dimulai oleh Allah s.w.t?.
Adakah
kuasa sembahyang itu, kita?. Adakah yang memulai sembahyang itu, kita?. Adakah
yang rukuk itu, kita?. Adakah yang sujud itu, kita?. Cuba jawab. Mana kuasa,
mana kudrat dan mana kehendak serta kemahuan kita?. Jika tidak digerakan,
dimulai dan jika tidak bermula dengan kudrat dan iradat Allah. Jika tidak
dengan kehendak, kemahuan dan cita rasa kudrat dan iradat Allah, bolehkah kita
bersembahyang?.
Sebelum
kita bersembahyang, sebenarnya Allah s.w.t telah terlebih dahulu mendirikan
sembahyang kita di Luh Mahfuz. Sebelum kita beranak atau sebelum kita
dilahirkan ke dunia ini, sebenarnya kita telah pun didirikan oleh Allah s.w.t
untuk bersembahyang!. Berdirinya kita untuk bersembahyang, sebenarnya adalah
berdiri yang telah Allah s.w.t dirikan. Kita sebenarnya telah ditetapkan oleh
Allah s.w.t untuk mendirikan sembahyang, semasa di dalam kitab Luh Hul Mahfuz.
Allah s.w.t telah terlebih dahulu mendirikan kita untuk bersolat, semasa di
alam sebelum kita dilahirkan. Allah s.w.t sudah mendirikan kita sembahyang,
semasa di dalam perut ibu lagi.
Jika
tidak ditetapkan oleh Allah s.w.t di dalam Luh Hul Mahfuz, masakan kita boleh
berdiri sembahyang. Pekerjaan sembahyang yang kita laksanakan itu, adalah
pekerjaan yang telah siap dikerjakan oleh Allah s.w.t, sedari di alam Luh Hul
Mahfuz. Perbuatan kita itu, sebenarnya bukan atas ketetapan atau kerajinan
kita. Kita hanya mengikut garis yang telah Allah s.w.t tetapkan sedari dahulu.
Kita hanya lalu, hanya ikut dan hanya turuti apa yang telah ditetapkan olehNya.
Kita
hanya ikut apa yang sudah Allah s.w.t tetapkan. Pekerjaan sembahyang yang kita
dirikan itu, bukan pekerjaan baru atau bukan perbuatan baru, ianya telah sedia
ada di dalam kitab Luh Hul Mahfuz. Kita ini, hanya ajuk atau hanya sekadar
melakonkannya semula skrip yang telah disiapkan oleh Allah s.w.t.
Kita
seolah-olah melakukan pekerjaan yang telah siap dikerjakan oleh orang lain!.
Apakah boleh kita mengaku yang sembahyang itu kita punya?. Apakah boleh kita
mengaku yang mengerjakan sembahyang itu, kita?. Cuba jawab.
Kuasa
kaki untuk berdiri sembahyang milik orang . Kehendak untuk berniat sembahyang,
milik orang. Yang menggerakan solat, milik orang. Setelah semua seisi solat
itu, milik orang, mana yang dikatakan bersolat itu kita. Cuba jawab?.
Saya
ingin bertanya kepada tuan-tuan semua. Adakah diri tuan-tuan itu, masih
bersifat ada?. Tidakkah sifat ada itu, hanya bagi Allah s.w.t?. Bilamana Allah
s.w.t bersifat ada dan tuan-tuan juga bersifat ada, tidakkah telah ada dua
sifat wujud?. Menduakan sifat Allah s.w.t itu, hukumnya syirik. Barang siapa
yang menduakan Allah s.w.t, dosanya tidak akan diampun olehNya?.
Sekiranya
tuan-tuan sudah tidak ada, siapakah yang mengerjakan sembahyang?. Hendak kata
kita ada, bermakna kita telah menduakan sifat Allah s.w.t. Hendak kata tidak
ada, yang membaca tulisan saya ini siapa?. Hendak kata ada, salah dan hendak
kata tidak ada pun salah. Hendak kata ada, seperti tidak ada dan hendak kata
tidak ada, seperti ada. Bagaimanakah kesudahannya pegangan kita?. Adakah kita
perlu beriktikad sepertimana biskut chipmore (sekejap ada dan sekejap tidak
ada)?. Cuba jawab.
Siapakah
sebenar-benarnya yang bersifat ada?. Apakah yang ada itu, kita atau yang ada
itu Allah s.w.t ataupun kedua-duanya dan adakah sekejap ada kita atau sekejap
ada Allah s.w.t?. Siapakah yang hendak mengerjakan sembahyang, sekiranya diri
kita sudah tidak ada?. Sekiranya tidak ada, ke mana perginya diri kita?.
Sekiranya kita mengaku bahawa diri kita ada dan Allah s.w.t juga ada, bermakna
sudah kita adakan dua sifat Allah s.w.t. Di mana tempat duduknya iktikad kita?.
Beriktikad itu, biarlah putus. Jangan main sekejap ada sekejap tidak ada.
Bagi
mendirikan sembahyang itu, hendaklah dengan mengunakan anggota kaki. Sekiranya
tidak berkaki, bagaimana hendak berdiri?. Siapakah pemilik anggota kaki kita
(siapakah pemilik sebenar anggota kaki kita?). Dalam geran asal (dalam rekod
kad pendaftaran yang asal), siapakah sebenarnya yang menjadi pemilik asal yang
sah kepada anggota kaki kita?. Cuba jawab……………………………………….
Kaki
siapa yang kita guna untuk berdiri?. Cuba jawab. Tentu tuan-tuan takut hendak
menjawab bahawasanya kaki itu, kaki Allah s.w.t. Mana mungkin Allah s.w.t ada
kaki?. Jika bukan kaki kita dan bukan kaki Allah s.w.t, kaki siapakah yang kita
pakai?. Itu baru pertanyaan tentang anggota kaki, bagaimana pula dengan
anggota-anggota kita yang lain. Apakah masih ada lagikah kepunyaan kita?. Jika
anggota itu bukan kepunyaan dan bukan milik kita, siapakah yang berdiri untuk
bersolat?, kaki siapa, tangan siapa dan tubuh siapa yang bersolat?. Sebelum,
semasa dan sesudah itu, tidak sedikitpun tubuh kita ini milik kita, melainkan
segalanya milik Allah. Setelah segalanya milik Allah, jadi siapakah yang
bersolat?……………………………………..
Inilah
yang hendak kita perhatikan, hendak kita tilik dan hendak kita amati
betul-betul sebelum mengerjakan solat, supaya solat kita itu dikerjakan dengan
kaedah yang betul (benar), tidak salah atau dikerjakan dengan cara
sebenar-benar mengikut yang dikehendaki oleh solat, bukan hanya sekadar mengerjakan
perbuatan sembahyang (mengerjakan perbuatan rukun 13).
Mari
saya sebut lagi sekali, sekiranya segala anggota tubuh badan (diri) kita ini
adalah hak kepunyaan Allah dan hak milik Allah, apakah lagi yang berbaki untuk
kita, yang tersisa dan yang tertinggal untuk kita?. Di sini bererti bahawa
segala jasad tubuh badan kita ini, adalah milik Allah, sekiranya segalanya
milik Allah, bererti sebesar zarah sekalipun, tidak ada hak kita, tidak ada
milik kita dan tidak ada kepunyaan kita. Dengan itu, saya berseru kepada semua
muslimin dan muslimat yang diluar sana, agar insaflah, sedarlah dan percayalah
dengan sebenar-benar yakin bahawa sebenar-benar diri, sebenar-benar milik kita,
kepunyaan kita itu, sebenarnya tidak ada. Yang ada, yang wujud dan yang maujud
itu, adalah hanya Allah, hanya Allah dan hanya Allah……………………………………………..
Bahawa sesungguhnya wal awallu, wal akhiru, wal zahiru dan
walbatinu itu, adalah Allah. Setelah segalanya telah kembali kepada
Allah, manakah lagi adanya diri kita?. Itulah sebabnya yang dikatakan berdiri
kiam semasa berdiri solat itu, adalah dikatakan berdiri kiam (berdiri mati).
Kiam itu, adalah bererti mati). Bila saja kita berdiri solat, itu adalah
bererti kita berdiri mati atau bermaksud kita mati.
Semasa berdiri untuk bersolat itu, bererti diri kita sudah
mati. Iaitu hendaklah dimatikan diri kita atau diserah kembali diri kita kepada
Allah. Setelah segalanya telah kita serah kepada Allah, itulah yang di
maksudkan dengan perkataan kiam ( mati ). Kiamkan dirimu di kala
bersolat itu, adalah bererti hendaklah kita matikan diri dikala bersolat.
Setelah kita berdiri kiam atau berdiri mati, mana mungkin ada lagi gerak kita.
Seandainya kita masih mengaku kita yang bergerak (mengerjakan solat), bererti
kita masih hidup, sedangkan makna, maksud atau erti perkara berdiri kiam itu,
adalah merujuk kepada maksud “berdiri mati”. Bilamana berdiri mati, bererti
kita mati, setelah kita mati, jadilah segala perbuatan solat itu, bukan lagi
dikatakan kita, melainkan segalanya adalah kudrat dan iradat Allah.