Pages

Rabu, 29 Oktober 2014

HEBAT KIASAN ULAMAK..

HEBAT KIASAN ULAMAK..

Suatu hari, datang seorang pemuda ke sebuah Pesantren di Indonesia bertujuan untuk bertemu dengan Kiyai di Pesantren tersebut. Maka berlakulah dialog di antara pemuda dan Kiyai di ruang tamu rumah Kiyai itu...

Pak Kiyai: Silalah duduk anak muda, siapa namamu dan dari mana asalmu?

Pemuda: Terima kasih Pak Kiyai. Nama saya Abdullah dan saya berasal dari Kampung Seberang.

Pak Kiyai: Jauh kamu bertandang ke sini, sudah tentu kamu punya hajat yang sangat besar. Apa hajatnya mana tahu mungkin saya boleh menolongmu?

Pemuda tersebut diam sebentar sambil menarik nafasnya dalam-dalam.

Pemuda: Begini Pak Kiyai, saya datang ke sini, bertujuan ingin berbincang beberapa permasalahan dengan Pak Kiyai. Pendeknya, permasalahan umat Islam sekarang. Saya ingin bertanya, mengapa Kiyai-Kiyai di kebanyakan pesantren di Indonesia, dan Tuan-Tuan Guru di Malaysia serta Pattani dan Asia umumnya sering kali mengajar murid-murid mereka dengan lebih suka mengambil kalam-kalam atau pandangan para ulama?

Seringkali saya mendengar mereka akan menyebut: “Kata al-Imam al-Syafiee, kata al-Imam Ibn Ato’illah
al-Sakandari, Kata al-Imam Syaikhul Islam Zakaria al-Ansori dan lain-lain” Mengapa tidak terus mengambil daripada al-Quran dan al-Sunnah ?

Bukankah lebih enak kalau kita mendengar seseorang tersebut menyebutkan “Firman Allah taala di dalam al-Quran, Sabda Rasulullah sallallahu alaihi wasallam di dalam hadis itu dan ini?”

Ulama-ulama itu juga punya kesalahan dan kekurangan. Maka mereka juga tidak lari daripada melakukan kesilapan. Maka sebaiknya kita mengambil terus daripada kalam al-Ma’sum iaitu al-Quran dan al-Sunnah??

Pak Kiyai mendengar segala hujah yang disampaikan oleh pemuda tersebut dengan penuh perhatian. Sedikitpun beliau tidak mencelah malah memberikan peluang bagi pemuda tersebut berbicara sepuas-puasnya.

Sambil senyuman terukir di bibir Pak Kiyai, beliau bertanya kepada pemuda tersebut,

Pak Kiyai: Masih ada lagi apa yang ingin kamu persoalkan wahai Abdullah?

Pemuda: Setakat ini, itu sahaja yang i
ngin saya sampaikan Pak Kiyai.

Pak Kiyai: Sebelum berbicara lebih lanjut, eloknya kita minum dahulu ya. Tiga perkara yang sepatutnya disegerakan iaitu hidangan kepada tetamu, wanita yang dilamar oleh orang yang baik maka disegerakan perkahwinan mereka dan yang ketiga si mati maka perlu disegerakan urusan pengkebumiannya. Betul kan Abdullah?

Pemuda: Benar sekali Pak Kiyai .

Pak Kiyai lalu memanggil isterinya bagi menyediakan minuman pada mereka berdua. Maka beberapa detik selepas itu minuman pun sampai di hadapan mereka.

Pak Kiyai: Silakan minum Abdullah. Sebaik dipelawa oleh Pak Kiyai, maka Abdullah pun terus mengambil bekas air tersebut lalu menuangkan perlahan-lahan ke dalam cawan yang tersedia.

Pak Kiyai terus bertanya: Abdullah, kenapa kamu tidak terus minum daripada bekasnya sahaja? Kenapa perlu dituang di dalam cawan?

Pemuda: Pak Kiyai, mana bisa saya minum terus daripada bekasnya. Bekasnya besar sekali. Maka saya tuang ke dalam cawan agar memudahkan saya meminumnya

Pak Kiyai: Abdullah, itulah jawapan terhadap apa yang kamu persoalkan sebentar tadi. Mengapa kami tidak mengambil terus daripada al-Quran dan al-Sunnah? Ianya terlalu besar untuk kami terus minum daripadanya.

Maka kami mengambil daripada apa yang telah dituang di dalam cawan oleh para ulama. Maka ini memudahkan bagi kami untuk mengambil dan memanfaatkannya.

Benar kamu katakan bahawa mengapa tidak terus mengambil daripada al-Quran dan al-Sunnah.

Cuma persoalan kembali ingin saya lontarkan kepada kamu. Adakah kamu ingin mengatakan bahawa al-Imam al-Syafie dan para ulama yang kamu sebutkan tadi mengambil hukum selain daripada al-Quran dan al-sunnah? Adakah mereka mengambil daripada kitab Talmud atau Bible?

Pemuda: Sudah tentu mereka juga mengambil daripada al-Quran dan al-Sunnah.

Pak Kiyai: Kalau begitu, maka sumber pengambilan kita juga adalah daripada al-Quran dan al-Sunnah cuma dengan kefahaman daripada para ulama.

Pak Kiyai: Satu lagi gambaran yang ingin saya terangkan kepada kamu. Saya dan kamu membaca al-Quran, al-Imam al-Syaf
i
e juga membaca al-Quran bukan?

Pemuda: Sudah tentu Pak Kiyai.

Pak Kiyai: Baik, Kalau kita membaca sudah tentu kita ada memahami ayat-ayat di dalam al-Quran tersebut bukan? Al-Imam al-Syafie juga memahami ayat yang kita bacakan.

Maka persoalannya, pemahaman siapa yg ingin didahulukan? Pemahaman saya dan kamu atau pemahaman al-Imam al-Syafie terhadap ayat tersebut?

Pemuda: Sudah tentu pemahaman al-Imam al-Syafie kerana beliau lebih memahami bahasa berbanding orang zaman sekarang.

Pak Kiyai: Nah, sekarang saya rasa kamu sudah jelas bukan?

Hakikatnya kita semua mengambil daripada sumber yang satu iaitu al-Quran dan al-Sunnah. Tiada seorang pun yg mengambil selain daripada keduanya.

Cuma bezanya, kita mengambil daripada pemahaman terhadap al-Quran dan al-Sunnah tersebut daripada siapa? Sudah tentu kita akan mengambil daripada orang yang lebih dalam ilmu dan penguasaannya.

Ini kerana mereka lebih wara’ dan berjaga-jaga ketika mengeluarkan ilmu.

Hatta Imam Syafie rah. yg bebangsa arab sendiri pun tinggal di perkampungan bani Huzail selama lebih kurang 10 thn semata2 ingin belajar b.arab mereka yg hampir dgn fushah...

Kamu tahu Abdullah, al-Imam al-Syafie radhiyallahu anhu pernah ditanya oleh seseorang ketika mana beliau sedang menaiki keldai, berapakah kaki keldai yang Imam tunggangi?

Maka al-Imam al-Syafie turun daripada keldai tersebut dan mengira kaki keldai tersebut.

Selesai mengira kaki keldai berkenaan, barulah al-Imam menjawab: “Kaki keldai yang aku tunggangi ada empat”. Orang yang bertanya tersebut merasa hairan lalu
berkata “Wahai Imam, bukankah kaki keldai itu sememangnya empat, mengapa engkau tidak
terus menjawabnya?”

Al-Imam al-Syafiee menjawab: “Aku bimbang, jika aku menjawabnya tanpa melihat terlebih dahulu, tiba-tiba Allah taala hilangkan salah satu daripada kakinya maka aku sudah dikira tidak amanah di dalam memberikan jawapan”

Cuba kamu perhatikan Abdullah, betapa wara’nya al-Imam al-Syafie ketika menjawab persoalan berkaitan dunia. Apatah lagi kalau berkaitan dengan agamanya?

Al-Imam Malik radhiyallahu anhu pernah didatangi oleh seorang pemuda di dalam majlisnya di Madinah al-Munawwarah.

Pemuda tersebut mengatakan bahawa dia datang daripada negeri yang jauhnya 6 bulan perjalanan daripada Madinah.

Pemuda itu datang untuk bertanyakan satu masalah yang berlaku di tempatnya.

Al-Imam Malik radhiyallahu anhu, mengatakan bahawa “maaf, aku tidak pandai untuk menyelesaikannya”

Pemuda tersebut hairan dengan jawapan Imam Malik, dan dia bertanya: “Bagaimana aku akan menjawab nanti bilamana ditanya oleh penduduk tempatku?”

Maka kata al-Imam Malik: “Katakan kepada mereka bahawa Malik juga tidak mengetahui bagaimana utk menyelesaikannya”

Allah.. Cuba kamu lihat Abdullah betapa amanahnya mereka dengan ilmu. Berbeza dengan manusia zaman sekarang yang baru setahun jagung di dalam ilmu sudah mendabik dada mengaku bahawa seolah-olah mereka mengetahui segalanya.

Mereka sungguh mudah membidaahkan perkara2 khilaf dan menolak pandangan2 ulama2 muktabar terdahulu dgn alasan yg pelbagai..

Pemuda: MasyaAllah, terima kasih Pak Kiyai atas penjelasan yang sangat memuaskan. Saya memohon maaf atas kekasaran dan keterlanjuran bicara saya .

Pak Kiyai: Sama-sama Abdullah. Semoga kamu akan menjadi seorang yang akan membawa panji agama kelak dengan ajaran yang benar InsyaAllah.

Semoga bermanfaat

Sabtu, 25 Oktober 2014

Hanyasanya sahnya amal, tergantung pada niat

1.Pengertian niat
Niat adalah qosad dengan hati untuk mengerjakan shalat. Kewajiban niat dalam shalat berdasarkan hadits Rasulullah SAW:
انما الاعمال بالنيات
Artinya : "hanyasanya sahnya amal, tergantung pada niat". (H. R. Imam Bukhari)
Tujuan dari niat adalah untuk membedakan shalat dengan perbuatan lain yang bukan ibadah. Dalam niat, ada tiga hal yang wajib dihadirkan :Qashad, yaitu kesengajaan dalam hati akan melakukan shalat. Supaya terbeda dari perbuatan yang selain shalat. ta’arrudh, yaitu menyatakan dengan hati tentang fardhu atau sunatnya shalat, supaya terbeda tiap-tiap (fardhu / sunat) dari yang lain. Ta’yiin, artinya menentukan shalat yang akan di kerjakan, misalnya shalat dhuhur, ashar dll.
2. Wajibnya qasad, ta’arrudh dan ta’yiin
Wajib meng-qasad melakukan shalat dan menta’yiinkan (menentukan) waktu shalat walau pada shalat sunnat yg bukan sunnat Mutlaq, seperti shalat sunat yang pelaksanaannya dalam waktu-waktu tertentu (termasuk didalamnya sunat rawatib, sunat tarawih, sunat dhuha dan sunnat dua hari raya), dan shalat sunat yang disebabkan oleh suatu sebab (seperti gerhana dan kemarau). Adapun shalat sunat mutlaq, tidak wajib menta’yiinkan waktu shalat. Bahkan sah salatnya hanya dengan niat mengerjakan shalat. 
Seperti pada dua raka’at shalat tahyatul masjid, sunnat wudhu’ dan shalat istikharah. Ada tiga syarat yang harus dipenuhi dalam pelaksanaan shalat fardhu, yaitu; niat mengerjakan shalat, menentukan waktu shalat (seperti subuh, dll), dan niat fardhiah (meniatkan bahwa shalat yang dikerjakan adalah shalat fardhu). Ketiga hal tersebutlah yang di istilahkan dengan qasad, ta’arrudh, dan ta’yin.
3. Hal spesifik menyangkut masalah ta’arrudh
Wajib berniat melaksanakan shalat fardhu (termasuk fardhu kifayah, atau fardhu karena nazar) walaupun yang mengerjakannya adalah anak kecil. Contohnya seperti "sahaja aku shalat fardhu zuhur / fardhu jum’at (sekalipun imam sudah berada ada posisi tasyahud)". Dan pada niat, disunnahkan menisbahkan shalat kepada Allah (seperti mengucapkan “lillaahi ta’ala”). Tujuannya adalah untuk menampakkan keikhlasan hanya kepada Allah. 
Disunnahkan pula meniatkan shalat tunai/qadha. Dan berdasarkan pendapat yang kuat, sah melakukan shalat tunai dengan niat qadha, begitu pula sebaliknya. Namun hal ini hanya berlaku bila dalam keadaan ozor, misalnya mendung, dsb. Jika tidak, maka shalatnya batal, karena dianggap talaa’ub (bermain-main) dalam ibadah. Dan disunnahkan pula berniat menghadap kiblat dan meniatkan jumlah raka’at.
4. Masalah lafadz niat
Disunnahkan melafadzkan niat sebelum takbiratul ihram, tujuannya adalah agar hatinya lebih fokus. Dan jikalau seseorang ragu apakah ia telah melakukan niat dengan sempurna atau tidak, atau terjadi keraguan apakah ia meniatkan shalat zuhur atau ashar? Maka jika ia teringat dalam frekuensi waktu yang lama, atau setelah melewati satu rukun (walau rukun qauliy, seperti bacaan surah al-fatihah), maka shalatnya batal. Dan jika teringat sebelum itu, maka tidak mengapa.
Imam Abu Yahya Zakaria al-Anshary dalam kitab beliau,tuhfah al-thullab bi syarhi al-tahriir menjelaskan bahwa salah satu kewajiban dalam shalat adalah menyertakan niat shalat ketika membaca takbiratul ihram, yang diistilahkan dengan muqaaranah. Lebih lanjut, beliau menjelaskan dalam Hasyiah al-syarqawi ‘ala al-tahriir bahwa terdapat beberapa rincian hukum tentang muqaaranah dan istihdhar, diantaranya:

Istihdhar hakiky, yaitu menghadirkan keseluruhan shalat dalam jiwa, maksudnya menghadirkan ke-13 rukun-rukun shalat. Ke- tiga belas rukun tersebut dihadirkan dengan terperinci, yaitu dengan cara menghadirkannya dalam jiwa secara khusus. Seperti membayangkan sepasang pengantin di atas pelaminan (ketika kita membayangkan sepasang pengantin di atas pelaminan, pasti akan terbayang pengantin pria, pengantin wanita, dan pelaminan secara sekaligus. Ketiganya akan hadir di fikiran kita secara sekaligus, begitu pula dalam hal ini)

Istihdhar ‘urfy, yaitu menghadirkan bentuk shalat secara keseluruhan, dengan cara berniat mengerjakan shalat, men ta’yiinkan shalat (misalnya zuhur atau ashar dsb), dan meniatkan fardhu atau sunnat nya shalat (ketiganya diistilahkan denga qasad, ta’arrudh dan ta’yiin)
Muqaaranah hakiky, yaitu menyertakan niat mulai dari awal bacaan takbiratul ihram sampai penghabisan bacaan takbiratul ihram.

Muqaaranah ‘urfy, yaitu menyertakan niat hanya pada satu bahagian dari pada segala bahagian bacaan takbiratul ihram.Imam al-nawany (631H-676H) dalam kitab Majmu’ syarah muhazzab dan juga imam yang lain berpendapat bahwa bagi masyarakat awam cukuplah muqaaranah ‘urfy saja, tanpa harus adanya muqaaranah hakiky. Pendapat ini berdasarkan pada ikhtar (pendapat yang dipilih) Imam Haramain al-Juwainy (419H-476H) dan Imam al-Ghazaly (450H-505H). Dan pendapat ini dibenarkan oleh Imam Tajuddin Abdul Wahhab al-Subky (727H-771H).

Bulan Muharram sebagai bulan bulan yang pertama dalam kalendar Hijrah

Sebenarnya, banyak perkara dalam mengambil fakta agama dibuat secara ikutan tanpa penelitian dan semakan yang pasti. Kita sering mengikut apa yang orang lain sebut atau ungkapkan tanpa kita memastikan ketepatannya. Malang sekali, bukan sahaja berlaku dalam kalangan masyarakat awam, tetapi juga dalam kalangan mereka yang terpelajar. Untuk menjawab soalan saudara, saya ingin sentuh beberapa perkara berikut;

1. Bulan Muharram adalah bulan pertama yang dipilih oleh Saidina ‘Umar bin al-Khattab untuk kiraan bulan bagi tahun hijrah. Maksudnya, dua belas bulan dalam satu tahun, Saidina ‘Umar al-Khattab r.a. membuat keputusan untuk memilih Muharram sebagai bulan pertama bagi tahun Hijrah. Ini seperti bulan Januari bagi tahun masihi. Maka, telah berlaku salahfaham sesetengah pihak lalu menganggap Nabi s.a.w berhijrah dalam bulan Muharram. Itu andaian yang tidak tepat.


2. Dahulunya, orang Arab tidak mempunyai kiraan tahun. Mereka hanya mempunyai kiraan bulan dengan nama bulan seperti yang digunakan oleh umat Islam. Nama bulan-bulan hijrah kita hari ini diambil dari nama bulan-bulan ‘Arab. Cumanya, Arab tidak mempunyai kiraan tahun seperti mana bangsa Rumawi yang mempunyai kiraan tahun masihi mereka. Di zaman Saidina Umar, umat Islam mencadangkan agar diwujudkan kiraan tahun bagi kalender umat Islam. Pelbagai cadangan diberikan termasuk dicadangkan tahun kelahiran Nabi s.a.w. untuk dijadikan tahun pertama kiraan kalendar umat Islam Namun ditolak oleh Amirul al-Mukminin Umar bin al-Khattab r.a. Beliau kemudiannya bersetuju tahun Nabi s.a.w berhijrah dijadikan tahun pertama kiraan tahun dalam kalendar umat Islam. Kemudian timbul pula persoalan bulan manakah patut dijadikan bulan pertama. Pelbagai cadangan diberikan, termasuk bulan Ramadan. Namun, Amirul Mukminin ‘Umar bin al-Khattab r.a menolaknya kemudian memilih bulan Muharram. Ini disebabkab bulan tersebut umat Islam baru sahaja menyelesaikan ibadah haji. Bukan kerana bulan tersebut Nabi s.a.w berhijrah.

3. Sejarahwan besar al-Hafizd al-Imam Ibn Kathir (w. 774H) menyebut dalam karya sejarahnya al-Bidayah wa al-Nihayah: Kata Muhammad bin Sirin: Seorang lelaki datang kepada Umar dan berkata: “Tetapkan tarikh seperti mana orang bukan arab lakukan dengan menulis pada bulan tertentu dan tahun tertentu”. Jawab Umar: “Cadangan yang baik”. Mereka berkata: “Tahun bila kita hendak mulakan?”. Ada yang mencadangkan tahun kebangkitan Nabi s.a.w, ada pula cadangan tahun kewafatan dan lain-lain. Lalu mereka bersetuju tahun baginda berhijrah. Lalu mereka bertanya lagi: “Bulan manakah hendak kita mulakan?”. Ada yang mencadangkan Ramadan. Ada yang mencadangkan “Muharram kerana ia bulan yang orangramai baru sahaja selesai menunaikan haji dan ia juga termasuk dalam bulan-bulan haram”. Lalu mereka pun bersetuju menjadikan bulan Muharram bulan yang pertama. (al-Bidayah wa al-Nihayah, 3/252, Beirut: Dar al-Fikr). Riwayat ini jelas menunjukkan pemilihan Muharram sebagai bulan pertama dalam kalender Hijrah bukanlah kerana ia bulan yang Nabi s.a.w berhijrah padanya. Ia hanya bulan pilihan yang dijadikan bulan pertama bagi kalendar hijrah.

4. Menurut para pengkaji Sirah Nabi s.a.w, hijrah berlaku dalam Bulan Rabi’ul Awwal, bukan Bulan Muharram. Ini disebut dalam pelbagai riwayat. Sebuah karya kajian sirah Nabi s.a.w yang mendapat anugerah dan pengiktirafan besar dalam dunia Islam iaitu al-Rahiq al-Makhtum karangan al-Syeikh al-Mubarakfuri telah menyimpulkan bahawa Nabi s.a.w keluar dari rumah baginda ke rumah Abu Bakar al-Siddiq pada malam 28 haribulan Safar, tahun ke empat belas selepas menjadi rasul. Dari situ, baginda bersama Abu Bakar ke Gua Thur. Mereka berdua berada dalam gua tersebut selama tiga malam. Pada hari pertama bulan Rabiul Awwal baginda dan Abu Bakar keluar dari Gua Thur lalu memulakan hijrah ke Yathrib (Madinah). Mereka dipandu oleh Abdullah bin ‘Uraiqit. Pada hari Isnin, 8 Rabiul Awwal, Nabi s.a.w sampai ke Quba. Baginda berada di Quba selama empat hari dan mengasaskan Masjid Quba. Pada 12 Rabiul Awwal, selepas solat Jumaat, barulah baginda memasuki Yathrib yang kemudian dinamakan Madinah. Inilah kesimpulan yang diambil dari pelbagai riwayat serta catatan ahli sejarah dan hadis. (lihat perincian: al-Mubarakfuri, al-Rahiq al-Makhtum, 163-172. Beirut: Muassasah Fuad).

5. Dengan ini, berdasarkan maklumat yang dinyatakan tadi, jelas bulan muharram bukanlah bulan baginda Nabi s.a.w berhijrah, ataupun memulakan hijrah. Kesimpulannya; baginda keluar dari rumah pada akhir bulan Safar. Memulakan hijrah pada hari pertama Rabiul Awwal dan sampai ke Madinah pada 12 Rabiul Awwal. Jika ada perbezaan pendapat dalam kalangan sejarahwan, ia berkisar pada hari-hari yang disebutkan itu sahaja. Adapun bulan, mereka bersetuju hijrah Nabi s.a.w pada Rabiul Awwal. Dengan itu, kita sepatutnya tahu bahawa bulan Muharram adalah bulan pertama dalam kiraan kalendar hijrah, bukan bulan hijrah Nabi s.a.w.

6. Penetapan kalendar hijrah yang dibuat oleh Amirul Mukminin Umar bin al-Khattab r.a adalah langkah yang tepat bagi memenuhi keperluan urusan pentadbiran dan kehidupan umat Islam. Walaupun idea itu bermula dari cadangan meniru cara pengurusan bukan muslim, tetapi meniru bukan muslim dalam perkara yang bukan ibadah dan pula dapat memberikan faedah kepada umat Islam adalah sesuatu yang diizinkan, bahkan disuruh oleh Islam. Langkah Saidina Umar r.a. itu telah membantu pengurusan dan pentadbiran umat Islam sepanjang zaman. Maka, penetapan tarikh bagi tahun hijrah bukanlah bagi mengujudkan satu upacara agama, tetapi untuk urus tadbir umat.

7. Setelah kita jelas tentang latar penetapan tahun hijrah, iaitu ia berlaku pada zaman Saidina Umar bin al-Khattab r.a bukan pada zaman Rasulullah s.a.w, maka sudah pastilah tiada apa-apa upacara ibadah khusus –sama ada solat khusus, atau puasa khusus atau bacaan khusus- yang Nabi s.a.w lakukan sempena tahun baru hijrah kerana kiraan tahun baru hijrah belum bermula pada zaman baginda. Pada zaman Umar dan khalifah-khalifah selepas Umar juga tiada sebarang upacara ibadah khusus sempena kedatangan tahun baru hijrah. Sebaik-baik petunjuk dalam ibadah ialah petunjuk Nabi s.a.w dan al-Khalafa al-Rasyidin.

8. Setiap hari, setiap waktu umur kita bertambah atau meningkat. Sama ada memasuki tahun baru atau tidak, hayat kita tetap bertambah singkat dan ajal semakin dekat. Setiap kita disuruh untuk berazam ke arah yang lebih baik, samada menjelang atau belum tahun yang baru. Itulah kehidupan dan jiwa seorang muslim. Masa tidak selalu menunggu kita. Kabaikan jangan ditangguh, keburukan jangan ditanggung. Jangan menunggu tahun baru untuk berubah kepada yang lebih baik. Jangan menunggu tahun baru untuk meninggalkan keburukan. Itulah jalan hidup yang patut kita fahami dan hayati. Itu sikap golongan soleh sepanjang zaman. Mereka sentiasa memohon kebaikan dan sentiasa beristighfar kepada Allah.

9. Jika tahun baru hendak diingati atau dihayati, mungkin di sudut kedatangan tahun baru boleh menjadi pemangkin semangat dan azam. Membantu penilaian dan perancangan. Maka, ia akan menggalakkan kita memuhasabah diri; apakah kejayaan amalan baik atau dosa yang telah kita lalui tahun lalu? Juga, yang penting apakah perancangan dan azam kebaikan bagi kalendar yang akan datang. Maka kita pun berazam ke arah prestasi yang lebih baik.

SUATU RENUNGAN UTK DIKONGSI BERSAMA SEMPENA TAHUN BARU HIJRAH 1436H

Assalamualaikum... Selamat Tahun Baru Hijrah 1436H

SUATU RENUNGAN UTK DIKONGSI BERSAMA SEMPENA TAHUN BARU HIJRAH 1436H

Alhamdulillahhirobbilalamin... Apabila tiba sahaja Tahun Baru HIJRAH sahaja umat Islam akan saling mengucapkan Selamat Tahun Baru Hijrah. 

Dari sudut syariatNya itu suatu perbuatan yang cukup mulia. Sudah semestinya sebagai seorang Islam sepatutnya merasa gembira dan bersyukur menyambut kedatangan tahun baru Islam. 

Semua orang Islam mengucapkan Selamat Tahun Baru HIJRAH. Alhamdulillah Tahun Baru HIJRAH telah pun selamat sampai.


Akan tetapi apakah tujuan dan maksud sebenarnya HIJRAH? 

HIJRAH itu memiliki makna PINDAH yang harus dilakukan oleh seluruh umat Islam yang telah Dewasa dan berakal sehat.....menjadi seorang MUKMIN.

PINDAH dari seorang MUSLIM yang belum bertauhid menjadi seorang MUKMIN yang BERTAUHID.

PINDAH dari seorang MUSLIM yang belum MENGENAL DIRI SEBENAR - BENARNYA DIRI menjadi seorang MUKMIN yang MENGENAL DIRI SEBENAR - BENARNYA DIRI

PINDAH dari seorang MUSLIM yang belum MENGENAL ALLAH menjadi seorang MUKMIN yang MENGENAL ALLAH.

PINDAH dari seorang MUSLIM yang FANATIK kepada SYAREAT semata-mata dan merasa paling benar menjadi MUKMIN yang BIJAK.

PINDAH...PINDAH dan PINDAH........

Jika setiap tahun belum pindah juga , maka sama saja seperti binatang ternak....... 
Sila renungkan firman Allah Taala dibawah:

Dan sesungguhnya Kami jadikan untuk (isi neraka Jahannam) kebanyakan dari jin dan manusia, mereka mempunyai hati, tetapi tidak dipergunakannya untuk memahami (ayat-ayat Allah) dan mereka mempunyai mata (tetapi) tidak dipergunakannya untuk melihat (tanda-tanda kekuasaan Allah), dan mereka mempunyai telinga (tetapi) tidak dipergunakannya untuk mendengar (ayat-ayat Allah). Mereka itu seperti binatang ternak, bahkan mereka lebih sesat lagi. Mereka itulah orang-orang yang lalai.
(QS: Al-A'raf Ayat: 179)

Semoga perkongsian ini berguna dan dapat memberikan manafaat kepada kita semua dalam perjalanan untuk menjadi seorang MUKMIN yang diredhoiNya.

Aamiin... Wassalam...

SYARI'AT TORIKAT HAKIKAT DAN MAKRIFAT

Adnan Dahalan

SYARI'AT TORIKAT HAKIKAT DAN MAKRIFAT
Iman, islam, tauhid dan makrifat
Islam, iman dan ikhsan
Fekah, usuluddin dan tasauf...
Inilah asas perjalanan yang perlu ditempuhi sisufi..
Setiap Rasulullah adalah seorang nabiyullah setiap nabiylah adalah seorang waliyullah ( aulia), setiap waliyullah adalah seorang sufi, setiap sufi seorang makrifatullah, setiap seorang makrifatullah adalah seorang tauhid ( yang sentiasa mengesakan Allah ),setiap seorang tauhid adalah seorang yang beriman, setiap seorang beriman adalah orang islam..
Setiap sufi mesti bermula dengan islam (seorang yang sentiasa berserah diri kepada Allah - seorang yang muhlisin - seorang yang tidak mampu dihasut oleh iblis),
Syariat, tarikat, hakikat dan makrifat adalah merupakan peningkatan perjalanan dari satu peringkat kesatu peringkat yang berasaskan kepada islam ( terkandung fekah, usuluddin dan tasauf - yang berkait diantara satu sama lain - sebenarnya islam adalah keseluruhan hidup yang mengikut fitrah Allah ( sunatullah dan sunatu Rasul)...
Orang islam adalah orang yang akan menjalani satu perjalanan menuju kepada peringkat sufi (tidak ada perbezaan fahaman)
Diantara syariat, tarikat, hakikat dan makrifat, tidak ada perbezaan fahaman dan pegangan tetapi merupakan peningkatan fahaman dan pegangan dari syariat meningkat kepada tarikat, berpindah tingkatan kepada hakikat dan seterusnya mendapat makrifatullah) setelah mencapai peningkatan kepada makrifatullah barulah orang itu termasuk kedalam gulungan saufi.. Ianya berlaku peningkatan didalam setiap diri seseorang bukan perbezaan pendapat diantara individu lain dengan individu lain)
(bukan perbezaan fahaman terbahagi kepada fahaman orang syariat, fahaman orang tarikat, fahaman orang hakikat, fahaman orang makrifat,)
Fahaman dan pegangan yang sama iaitu yang berasaskan kepada awal agama mengenal Allah yang mula dirasai oleh tubuh badan sendiri, meningkat kepada kesedaran pada hati, meningkat kepada kesedaran roh, meningkat kepada kesedaran rahsia (Allah).
Orang-orang sufi adalah orang-orang yang mengalami peningkatan dari satu peringkat kesatu peringkat maksudnya ianya diangkat oleh Allah, bukan kita yang melebelkan ini orang syariat, ini orang tarikat, ini orang hakikat, ini orang makrifat dan ini orang sufi...
Kebanyakkan pandangan pada hari ini melebelkan orang yang mendalami dibidang fekah dikategorikan sebagai orang syariat, orang yang mendalami dibidang usuluddin ( tauhid ) dilebelkan kepada kategori orang hakikat, manakala orang yang mendalami dibidang tasauf dikategorikan sebagai golongan orang makrifat dan sufi...
Sebenarnya islam itu merangkumi keseluruhan hidup yang berpandukan kepada pembahagian muktakhir fekah, usuluddin dan tasauf yang mana ketiga-tiga mempunyai rantai ikatan yang tidak putus diantara satu dengan yang lain, bukan membawa kepada perbezaan fahaman dan pegangan..
Mana mungkin islam membawa fahaman yang berbeza diantara syariat, torikat, hakikat dan makrifat
Jadi orang islam yang membawa syariat, torikat, hakikat dan makrifat secara seiringan akan meningkat dari satu peringkat kepada satu peringkat...
Kita tidak akan sampai kepada kumpulan atau kaum sufi selagi kita tidak menjalani dan menempuhi peningkatan dari syariat, kepada tarikat, kepada hakikat yang berterusan kepada makrifat.
Perbezaan pendapat adalah kerana kesilapan kita melebelkan sendiri ini orang syariat, ini orang hakikat, ini orang sufi dan lain-lain lagi..
Bagaimana nak kembali kepada asal, ini adalah peranan yang perlu dimainkan oleh setiap individu untuk beralih pandangan masing-masing.
Bermula islam itu dagang dan akan kembali dagang...
adakah engkau perhatikan orang yang mengambil hawa nafsunya menjadi tuhan dan dia di sesatkan Allah,kerana mengetahui tentang kejahatan hatinya .lalu ditutup oleh allah pendengarannya dan mata hatinya dan dijadikan pula tutupan di atas pemandangannya
Siapakah orang yang menjadikan hawa nafsu mereka sebagai tuhan?,
Sebelum kita mengenali siapakah mereka yang mengambil hawa nafsu sebagai tuhan sebaiknya terlebih dahulu kita mengenali apakah sebenarnya hawa nafsu?
Hawa nafsu ialah sifat keakuan diri, dimana asasnya seseorang itu mengaku yang dirinya ada memiliki atau mempunyai sifat yang wajib bagi Allah keatas dirinya..
Sedangkan kita tahu yang Allah itu bersalahan bagi segala yang baharu dimana membawa maksud hanya Allah sahaja yang mempunyai sifat yang wajib bagi Allah dan selain dari Allah memiliki sifat yang mustahil bagi Allah...
Bagi sesiapa sahaja yang rasa memiliki dan mempunyai sifat yang wajib bagi Allah keatas dirinya maka ialah yang berpegang dengan hawa nafsunya, dialah yang telah menjadikan hawa nafsunya sebagai tuhan, selain dari Allah...
Untuk itu marilah sama-sama kita menilik diri kita sendiri samada kita bertuhan kepada Allah atau kita termasuk kedalam golongan yang menjadikan hawa nafsu kita sebagai tuhan....
Kalau kita termasuk kedalam golongan ini, kita juga akan menerima kesan seperti yang diterangkan pada ayat diatas..
"dan dia di sesatkan Allah,kerana mengetahui tentang kejahatan hatinya .lalu ditutup oleh allah pendengarannya dan mata hatinya dan dijadikan pula tutupan di atas pemandangannya"

Jumaat, 24 Oktober 2014

PERJALANAN MEMASUKI BENTENG DAN KOTA ALLAH

ADA ADA ITU ADA DIRI SENDIRI ARAU ADA ALLAH, TETAPI RASA SAHAJA ADA YANG SEDANG DIRASAI ITU DENGAN SEBULAT-BULAT TUMPUAN...

TUMPUKAN RASA PERASAAN KITA KEPADA ADA YANG SEDANG DIRASAI ITU DENGAN SEBULAT-BULAT TUMPUAN..

KETIKA INI BERLAKU PENYAKSIAN IAITU MAKNANYA KITA SEDANG MENYAKSIKAN SIFAT ADA.

KITA SEDANG MENUMPUKAN RASA PERASAAN DENGAN SEBULAT-BULAT TUMPUAN KEPADA ADA YANG SEDANG DIRASAI ITU MEMBAWA MAKSUD KITA SEDANG MENYAKSIKAN SIFAT ADA.

PADA KETIKA BERLAKU PENYAKSIAN KEPADA ADA INI, MAKA SEBUTLAH ALLAH SEBANYAK-BANYAKNYA..

PERLAKUAN MENYEBUT ALLAH SEBANYAK-BANYAKNYA KETIKA SEDANG MENYAKSIKAN SIFAT ADA ( RASA PERASAAN SEDANG TERTUMPU DENGAN SEBULAT-BULAT TUMPUAN)....

DENGAN SECARA TERSENDIRI AKAN BERLAKU PENGAKUAN ADA YANG SEDANG DISAKSIKAN ITU ADALAH ADA ALLAH. PENGAKUAN INI BERLAKU SECARA TERSENDIRI, BUKAN DENGAN CARA KITA MENGAKU-NGAKU..

INILAH HIKMAH YANG ADA DIDALAM PERINTAH ALLAH YANG TERKANDUNH DIDALAM FIRMAN ALLAH

73.Surah Al-Muzzammil (Verse 8 )
وَاذْكُرِ اسْمَ رَبِّكَ وَتَبَتَّلْ إِلَيْهِ تَبْتِيلًا

Dan sebutlah (dengan lidah dan hati) akan nama Tuhanmu (terus menerus siang dan malam), serta tumpukanlah kepadaNya dengan sebulat-bulat tumpuan.

BERPINDAHLAH DARI SATU SIFAT KEPADA SIFAT YANG LAIN (SEPERTI HIDUP, TAHU, BERKUASA, BERKEHENDAK, MELIHAT, MENDENGAR, BERKATA-KATA DAN LAIN-LAIN)....

TUMPUKAN DENGAN SEBULAT-BULAT TUMPUAN KEPADA MANA-MANA SIFAT, DIDALAM MASA YANG SAMA SEBUTLAH ALLA SEBANYAK-BANYAKNYA.

DENGAN SECARA TERSENDIRI AKAN BERLAKU PENGAKUAN SIFAT YANG SEDANG DIRASAI DENGAN SEBULAT-BULAT TUMPUAN ITU ADALAH SIFAT ALLAH DENGAN TIDAK PERLU KITA MENGAKU-NGAKU...

TINGGALLAH YANH ADA HANYA ALLAH, SELAIN DARI ALLAH SUDAH KEMBALI KEPADA SIFAT ASALNYA IAITU TIDAK ADA....

KEADAAN INILAH YANG KITA SUDAH KEMBALI KEPADA SEDANG BERTUHANKAN KEPADA ALLAH...

SEDANG BERADA DIDALAM BENTENG ATAU KOTA ALLAH

Selasa, 21 Oktober 2014

ULAMA YANG BAGAIKAN ANJING

ULAMA YANG BAGAIKAN ANJING
Surah al-A'raf ayat 175-176.
Firman Allah: (maksudnya) “Dan bacakanlah kepada mereka (Wahai Muhammad), khabar berita seorang yang Kami beri kepadanya (pengetahuan mengenai) ayat-ayat kami. kemudian dia menjadikan dirinya terkeluar darinya, lalu syaitan mengikutnya, maka jadilah dia daripada orang-orang yang sesat. Dan kalau Kami kehendaki nescaya Kami tinggikan pangkatnya dengan ayat-ayat itu, tetapi dia mahu kepada dunia dan menurut hawa nafsunya; maka bandingannya seperti ANJING, jika engkau menghalaunya, dia menjelirkan lidahnya, dan jika engkau membiarkannya: dia juga menjelirkan lidahnya. Demikianlah bandingan orang-orang yang mendustakan ayat-ayat kami. maka ceritakanlah kisah-kisah itu supaya mereka berfikir”. (Surah al-A’raf: ayat 175-176).
Ayat ini menceritakan perihal kisah seorang ilmuwan agama yang meninggalkan ajaran Allah semata-mata kerana keinginannya kepada dunia. Riwayat-riwayat Israiliyyat menyebut nama orang tersebut ialah Bal'am. 

Apa yang penting, ayat ini telah menyamakan ulama yang menjual nilai ajaran Allah hanya untuk kepentingan dunianya sama seperti anjing yang sentiasa menjelirkan lidah. Padahal jika dia berpegang atas prinsip ilmu dia tetap akan mendapat kemuliaan. Namun, dia gopah dengan silauan tawaran dunia. Samalah dia seperti anjing yang sentiasa menjelirkan lidah. 

Anjing menjelirkan lidah disebabkan kepanasan badannya, atau oksigen yang tidak cukup bagi tubuhnya. Demikian ilmuwan yang sentiasa kepanasan kerana gilakan dunia, atau sentiasa merasa tidak memadai dengan kedudukan mulianya sebagai ilmuwan, lalu dia menjelirkan lidahnya yang hodoh mencari yang lain habuan yang lain. 

Pelbagai fatwa mengampu dikeluarkan. Jika pihak yang diampu membuat salah, dia mencari dalil menjustifikasikannya. Jika musuh pihak yang diampu membuat salah, dia mencari puluhan dalil yang memasukkan mereka ke dalam neraka. Jika pihak yang diampu itu betul, berlebih-lebihan dia memuji dengan segala dalil agama. Jika musuh pihak yang diampu betul, dia cuba mencari dalil agama untuk melihat kelemahan dari sudut yang lain.

Maka Allah menjanjikan bagi ulama yang menyembunyikan kebenaran balasan yang dahsyat. Allah berfirman: (maksudnya) “Sesungguhnya orang-orang yang menyembunyikan apa-apa keterangan Kitab suci yang telah diturunkan oleh Allah, dan membeli dengannya harga yang sedikit, mereka itu tidak mengisi dalam perut mereka selain daripada api neraka, dan Allah tidak akan berkata-kata kepada mereka pada hari kiamat, dan ia tidak membersihkan mereka (dari dosa), dan mereka pula akan beroleh azab yang perit”. (Surah al-Baqarah: ayat 174).
Ya! ulama itu bukan malaikat atau nabi yang maksum. Mereka seperti insan lain yang terdedah kepada salah dan dosa. Namun walau apapun keadaannya, mereka tidak boleh menyelewengkan fakta, atau menyembunyikan kebenaran sehingga mengelirukan manusia tentang hakikat ajaran Allah S.W.T. Ini kerana yang menyebabkan mereka itu dianggap ulama kerana ilmu yang dimiliki oleh mereka. Peranan mereka adalah menjaga ilmu dan memastikan ilmu itu berfungsi untuk kemaslahatan manusia.
Menjadi mat rempit, atau perompak, atau pemimpin yang tidak jujur tidak lebih buruk daripada ulama yang menyembunyikan kebenaran atau menyelewengkan fakta sehingga manusia tersesat. Maka al-Quran menyamakan ulama yang memutarkan kebenaran itu seperti anjing yang menjelirkan lidah.

Menurut Imam Al-Ghazali, jiwa manusia tak bergantung kepada jasad.

KENALI RUHMU, SEBELUM DATANG KEMATIAN!!!

Menurut Imam Al-Ghazali, jiwa manusia tak bergantung kepada jasad. Pandangan sebagian orang yang menentang keberadaan jiwa setelah kematian didasarkan atas dugaan bahwa jiwa harus dibangkitkan setelah jasadnya menyatu dengan tanah. Sebagian Ahli Kalam juga berpendapat bahwa jiwa manusia musnah setelah mati, kemudian dibangkitkan kembali. Padahal, pendapat semacam ini bertentangan dengan nalar dan Al-Quran.

Seperti yang dibahas sebelumnya, kematian jasad sama sekali tidak mempengaruhi dan tidak menghancurkan jiwa, seperti disebut dalam Al-Quran, “Janganlah kamu pikir orang yang terbunuh di jalan Allah itu mati. Tidak! Mereka hidup, bahagia dengan kehadiran Tuhan mereka dan dalam limpahan karunia.”

Tak sedikit pun rujukan syariat yang menyebutkan bahwa ruh orang yang telah mati, baik ataupun jahat, akan musnah. Bahkan, diriwayatkan dalam hadis, Nabi SAW pernah bertanya kepada ruh orang yang kafir yang terbunuh mengenai kebenaran hukuman yang diancamkan kepada mereka. Ketika para sahabat menanyakan apa gunanya bertanya kepada mereka, Rasulullah bersabda, “Mereka bisa mendengar kata-kataku lebih baik daripada kalian!”
Diriwayatkan pula bahwa beberapa sufi pernah melihat surga dan neraka ketika mereka mencapai eksatase. Ketika kembali sadar, wajah mereka menunjukkan apa yang telah mereka saksikan; sarat dengan tanda-tanda kebahagiaan dan ketakutan yang hebat. Namun, visi (penglihatan) ke dunia gaib ini tak lagi dibutuhkan bagi orang-orang yang berpikir. 
Bagi orang yang selalu menyibukkan dirinya untuk memuaskan hawa nafsu, saat kematian menghentikan seluruh perangkat indrawinya dan ketika segalanya musnah kecuali keperibadiaanya, ia akan menderita karena harus berpisah dengan segala bentuk keduniawian yang begitu dekat dengannya selama ini, seperti: isteri, anak, kekayaan, tanah dan harta kekayaan lainnya.
Sedangkan orang yang telah menghindari keduniawian dan meneguhkan cinta kepada Allah, niscaya akan menyambut kematian sebagai pelepasan dari kericuan hidup duniawi untuk bergabung dengan Dia yang dicintainya. Maka, benarlah jika Rasulullah SAW bersabda, “Kematian adalah jembatan yang menyatukan sahabat dengan sahabat.”

Dalam hadis yang lain, Rasululllah SAW bersabda, “Dunia ini surga bagi orang kafir dan penjara bagi orang yang mukmin.” Lalu, pada saat yang sama, semua derita yang ditangung jiwa setelah mati sebenarnya disebabkan oleh cinta dunia yang berlebihan.”

Imam Al-Ghazali dalam Kimiya As-Sa’adah

ROH adalah kejadian dari zat yang mutlak yang mana ia diciptakan untuk menyatakan zat

Ayah Di Pakngah - Kekadiman...

ROH adalah kejadian dari zat yang mutlak yang mana ia diciptakan untuk menyatakan zat maka ia telah dikadimkan oleh tuhan,kerana asal na dari tuhan yang tidak ada wasitah baginya dan ia langsung dari tuhan,dalam istilah ilmu maka ia merupakan kejadian nammun pada hakikatnya ia adalah sebahagian dari zat.

Suatu contoh....
Lampu dan cahayanya,bila kita tekan butang suis lampu suluh itu akan memancarkan pada dinding maka kalau kita lihat cahaya pada cermin lampu pun ada dan cahaya pada dinding pun ada itu menunjukkan cahaya pada dinding tidak terpisah dari cahaya lampu itu dan itulah contohnya.

Walaupun contoh ini tidak sama keadaannya dengan zat dan roh ianya sekadar memberi contoh agar dapat kita fahami bahawa zat itu qadim dan roh itu adalah kenataan sifat bagi zat dan zat bagi badan pun qadim jua.

Zat mutlak tidaklah dapat kita gambarkan dengan apapun namun ianya menjadi rahsia bagi ahli makrifat akan keadaannya,sebab itulah orang bijak pandai mengatakan kenal diri kenallah tuhan,,,perkataan kenal itu merupakan suatu takrif yang membawa maksud tahu dan lihat dan ini kita yang dalam keadaan baru belajar maka syariat melarang kita mengambarkan bentuk zat itu,dan sememangnya zat itu adalah tidak nyata pada pandangan nyata pada sebutan.

Zat yang bernama ALLAH itulah ang nyatanya pada sifat,lalu kalau kita nak kenal zat tentu tidak akan kenal kerana ia tidak nya pada zihin dan pada kharij,lalu perlulah kita mengenali zat itu pada sifatnya nah!!!!!! sekarang roh adalah sebahagian dari juzuk zat ilahiah maka padanyalah tanda2 kesempurnaan zat.

Dan inilah yang dikatakan orang...ariftu rabbi birobbi,

ALIF - LAM - MIM....a MASTERPIECE - Omar Abdullah

ALIF - LAM - MIM....a MASTERPIECE - Omar Abdullah
Bila kita buka A-Quran bercetak selain Surah Pembukaan Al-Fatihah ..huruf pertama Kalam Allah itu ialah ALIF - LAM - MIM. Majoriti dari kita berpendapat bahawa Pengertian Yang Sebenar huruf huruf itu hanya Allah Yang TAHU dan ini pd saya memang benar sebab Allah Yang Maha Tahu.
Namun bukanlah SATU DOSA bagi kita untuk memikirkan maksud huruf huruf itu sebab Allah memang suruh kita memikirkannya. Dan ramai juga muslim dan juga bukan muslim cuba memberi tafsiran masing masing sejak dahulu lagi. Dan mcm mcm komenlah yg boleh kita baca mengenai tafsiran tafsiran itu dan banyak juga yang memberi HUKUMAN BID'AH dan lain lain lagi ..
Barangkali ramai yang tidak sedar bahawa mereka * melambangkan * huruf ALIF LAM MIM ini ketika bersembahyang / bersolat kerana ketika meletakkan tangan didada selepas Takbiratul Ihram bukankah tapak tangan kanan kita memeluk pergelangan tangan dengan lambang ALIF LAM MIM begitu juga ketika TAHYAT...semasa membaca SYAHADAH
Dalam Ilmu Bapak Dr Bagindo Muchtar ....beliau menegaskan bahawa ALIF LAM MIM itu adalah KUNCI WASIAT ...Ibu segala kunci yang boleh membuka segala RAHSIA ....
Apakah sebenarnya rahsia huruf ALIF LAM MIM itu....???
Saya cuba cuba mentafsirkannya spt berikut ...mental exercise je...kalau sdra tak setuju...takda hal punya..
................................
Zat Allah itu pada kita ..boleh kita kategorikan kepada dua ..pertama POSITIF - Asmaul HusnaNya HADI maksudnya MEMBIMBING...kesannya disebut dalam Ilmu sebagai MAKRUF ...kedua NEGATIF ( yakni pasangan positif ) Asmaul HusnaNya MUDHIL maksudnya MENYESATKAN kesannya dalam ilmu disebut sebagai MUNGKAR ...
Firman Allah SWT :- AN NISA : 143
Siapa yang disesatkan Allah niscaya engkau ( Ya Muhammad ) tidak mendapat jalan untuk menunjukkinya.
AL-A’RAAF : 178
Siapa yang ditunjukki Allah, maka dia mendapat petunjuk dan siapa yang disesatkan Allah , maka merekalah orang yang rugi.
Bila kedua-dua kategori Zat ini SENTIASA MELIPUTI ALAM dan diri kita sebagai manusia maka KEUPAYAAN SEGALA Sifat Sifat Allah itu sentiasa ADA bersama kita ...umpama cahaya matahari sentiasa ADA..tak pernah takda...malam dimana takda cahaya matahari bukan bermakna cahaya matahari takda ..dunia berpusing...je...
Contohnya ..Zat Allah itu ada yang Asmaul HusnaNya ..YA RASHID maksudnya MAHA MENYEMBUHKAN Keupayaan Menyembuhkan ini telah DIANUGERAHKAN Allah sejak dunia ini ujud..sentiasa ADA...diluar badan kita ..dan didalam badan kita juga
Contoh lagi Allah itu KAYA dan MENGAYAKAN ..Asmaul Husna utk KAYA = Ya Ghaniyyu manakalan Asmaul husna Yang MENGAYAKAN ialah YA MUGHNIY..maksudnya Keupayaan Allah dan Iradat Allah hendak mengayakan kita itu SENTIASA ADA..sudah Tuhan sediakan untuk kita..begitulah dengan lain lain Keupayaan yang dijelaskan oleh lain lain Asmaul Husna...
Firman Allah :- AL-A’RAAF : 180

Allah mempunyai Asmaul Husna. Bermohonlah kepadaNya dengan Asmaul-Husna itu….
Itulah yang bapak Dr Bagindo Muchtar maksudkan bila berkata * apa lagi yang kamu minta pada Tuhan sedangkan apa yang kamu pinta itu telah Tuhan SEDIAKAN untuk kamu ..kejahilan dan kebodohan kamulah yang membuatkan kamu hidup susah...* ini kata kata BBM yang menggoncang kepala saya sejak lama ..dan Alhamdulillah Allah sampaikan pemahamannya..
Dalam KUANTUM FIZIK kita tahu KUDRAT ILAHI itu meruapakan ZAT MUTLAK yang merupakan GELOMBANG TENAGA YG BERGETAR disebut sebagai GELOMBANG ALAM KETUHANAN istilah sainsnya TENAGA KOSMIK....
GELOMBANG TENAGA KOSMIK ini sentiasa ada MELIPUTI sekalian Alam ..macam gelombang RTM -lah sentiasa ada diudara... kita buka TV atau tidak gelombang sentiasa ada..mcm handphone kita juga ..gelombang yg dikodkan pada nombor handphone itu sentiasa ada wp kita tak guna hp tu..
Dalam Ilmu Hakikat kita ini disebut MUHAMMAD ...Ruh Allah yang menjadi Nyawa kita disebut Nur Muhammad ..dalam IP BBM bapak menyebutnya sebagai AKU....
Dalam Ilmu utk faham disebut ada dua Muhammad yakni Muhammad Awal ( Ruhullah ) dan Muhammad Akhir yakni badan. Pada hakikatnya ada SATU dan ESA je sebab Nur Muhammad itu ( Muhd Awal ) telah MENZAHIRKAN ( Tajalli ) menjadi JASAD ( Muhd Akhir ) mcm biji sawit GHAIB menjadi pokok sawit ..mati setitik dan sebutir telur dah jadi tulang daging darah dan pelabagai anggota kita mengandungi 16 trillion sel sel ( particle )
Ruhullah itu ada DUA WAJAH..satu menghadap ke Zat Allah Yang Meliputi sekalian alam itu satu menghadap kebadan..
Wajah Ruhullah yang menghadap Ke Alam itu ( Allah ) bertindak sebagai PENERIMA atau RECEIVER manakala apa yang diterima disampaikan ke jasad kita sebut sbg TRANSMITTER....
Keseluruhannya kita katakan ZAT ALLAH YG MELIPUTI SEKALIAN ALAM itulah PEMANCAR segala KEMUNGKINAN ...dengan pelbagai KEUPAYAAN....manakala kita ini pula adalah PENERIMA atau RECEIVER..mcm radio-lah ..RTM itu sentiasa memancarkan gelombangnya..radio kat rumah tu yang menjadi penerima dan ke-nyata-an RTM itu...mcm itulah kita ini semuanya atas Sifat kita sebagai KEKASIH ALLAH...
Dalam Ilmu BBM ada dua perkara pertama disebut sebagai GERAK kedua apa yg disebut sebagai RASA yakni getaran dihujung hujung jari....
Untuk dapat GERAK dan RASA..passwordnya ialah DUA KALIMAH SYAHADAH..sebab atas Kehendak Allah ..Dua Kalimah Syahadah itu adalah password untuk mendapat gelombang Alam Lahut / Gelombang Ketuhanan / Gelombang Tenaga Kosmik ...

Maksudnya Kalimah Syahadah MENGHASILKAN Gelombang Ketuhanan / Gelombang Kosmik..disini maksudnya ialah ..dengan ada RASA Getaran Lataif ( Seni / halus / suci ) kita sebagai penerima sudah bersedia untuk MENERIMA atau CONNECT dengan pelbagai Gelombang Zat Allah spt yg dijelaskan oleh 99 Asmaul Husna itu.. yang sudah TERSEDIA diluar kita ..di alam kita ini ( Zat Allah Meliputi seluruh Alam )....
Baiklah ..tak kanlah kita mahukan kesemua 99 gelombang yang membawa pelbagai keupayaan itu ? Pada satu satu masa kita berdoa untuk sembuh ..maka SANGKA SANGKA kita atau NIAT kita ialah untuk sembuh dari sakit...Asma' Allah Yang Maha Menyembuhkan ialah YA RASHID jadi bagaimana kita nak CONNECT dengan gelombang tenaga Ya Rashid itu ?????
Caranya begini...kita TENANG dahulu..baca password dan bila RASA GETARAN dihujung jari mula TERASA kita lafazkan NIAT kita....dan kita ZIKIR Ya Rashid didalam HATI ..tumpukan kpd Tafakur kita hingga kita rasa ...Yang Wujud Hanya Allah..dalam kes radio bila kita cari stesyen dengan memutarkan knob tu dan bila radio berbunyi ikut stesyen yg kita nak ( ikut gelombang ) bermakna gelombang stesyen pemancar SUDAH SAMA atau ESA dengan gelombang diradio ,,maka berbunyilah radio itu..ini disebut sebagai RESONANSI....
Dah berbunyi radio ..apa kita nak buat..takda apa ..dengar sajalah radio itu sebab itulah hajat atau niat kita..jangan diusik lagilah knob cari stesyen itu..dlam kes tafakur mcm mana kita tahu gelombang Ketuhanan dan RESONAN dengan gelombang AKU / Diri kita ? jap lg saya jelaskan ..nak hisap rokok dulu ya ....
Oops ..saya teruskan..dalam tafakur kaedah BBM ...tanda kita dah berresonansi atau gelombang dah sama ..atau dah ESA ada dua ...pertama zikir hati tu berhenti sendiri ( tiba tiba kita sadar kita dah tak berzikir lagi ) kedua ialah RASA dihujung jari itu terasa amat kuat..maka teruskanlah tafakur hingga RASA itu reda / berkurangan dgn sendirinya....
Apa nak buat lagi setelah gelombang berresonansi...dalam tafakur kita itu ? ..mcm radio tadilah..TAKDA apa melainkan BERSERAH dan MENYERAHKAN pada Zat Allah untuk menunaikan NIAT kita itu dengan PENUH YAKIN dan jangan sekali-kali guna OTAK / FIKIRAN ..untuk menghuraikan bagaimana Allah akan sembuhkan kita umpamanya ....
YAKIN sepenuhnya Allah akan sembuhkan kita ..bagaimana Allah nak sembuhkan..bukankah Allah itu Maha Bijaksana dan Maha Penyayang..Bukankah kita ini KEKASIHNYA...
Kalau nak KAYA ..maka zikirnya YA MUGHNIY..katalah kita ni kerani je..tak munasabah boleh jadi JUTAWAN ...ini SALAH …sebab kita TAK YAKIN pada Tuhan dan kita tak berpegang bahawa pada Tuhan tidak ada YG MUSTAHIL..Tuhan nak bagi kita RM ..tak perlu nak dicetak ????mcm tu...jangan guna AKAL FIKIRAN lagi sebab akal fikiran ini memang nak berhujah je kerjanya...
Rumusan KUNCI WASIATNYA ialah : ALIF itu Allah..yakni KUN...yakni yang menganugerahkan pelbagai Gelombang Kudratullah ikut sangka sangka kita...MIM itu Muhammad yakni Sifat Allah dimana Allah ME-NYATA-KAN pelbagai Keupayaannya ( FAYAKUN - Jadi & Nyata )...ALIF itu TRANSMITTER...MIM itu RECEIVER..macm RTM ....dan Kotak TV dirumah...dan Gelombang Megahertz...ketiga-tiga mesti ada barulah ada KESAN dan HASIL pelbagai program RTM itu..begitu jugalah umpama kita manusia sebagai Tajalli Tuhan dimana Tuhan MENAMPAKKAN KEUPAYAAN 2 NYA YG AGUNG....
Itulah KUNCI WASIAT - ALIF - LAM - MIM yang saya terima pemahamannya..sebab kita ini sbg manusia BUKAN APA APA dan BUKAN SAPE SAPE ...La Maujuda Illalah ..sekian pemahaman saya ..entah betul atau tidak saya serahkan semuanya kepada Allah SWT jua ..dan saya sampaikan sebagai sandaran Allah jua dgn hati yang ikhlas seikhlasnya...demi TAFAKUR ISLAMIK yang sangat tinggi nilai ibadahnya dibulan Ramadhan yang MULIA ini. Allah Hu Akbar.
Saya yakin kita semua disini..ahli ahli laman ini SUDAH CUKUP pemahaman tentang Ilmu Hakikat dan sudah TAHU sape kita dan kaitan serta hubungan kita dgn Allah SWT. Untuk Kenal DIRI dan Kenal Allah SWT kaedahNya ialah TAFAKUR dan cara pengenalan / Makrifahnya ialah dengan RASA..dan KESADARAN ...
Carilah Kaedah TAFAKUR ISLAM yang anda suka bersesuaian dengan diri anda sendiri. Bagi saya tidak ada yang SEMUDAH - SEINDAH dan EEFEKTIF berbanding Kaedah BBM...bukan promosi ..tetapi berdasarkan kajian ilmiah saya sendiri...Ini adalah kerana selain mencapai TAUHID HAKIKI - La Maujuda Bihaqqi Illallah - Tiada Yang Wujud Hanya Allah..
Kaedah BBM ini juga WAJAR diapplikasikan dengan percubaan percubaan ( baca pengalaman ) untu kita dapat MENIKMATI kehidupan DUNIAWI dengan Bahagia,,baik dari segi kesehatan, rumahtangga mahupun kewangan atau rezeki ...semuanya TELAH DIANUGERAHKAN Allah SWT kepada kita...kerana MUHAMMAD itu adalah KEKASIH Allah....dan badan itu KEKASIH Nyawa..dan Nyawa memangnya mahu badannya HIDUP BAHAGIA dan SEJAHTERA....
Firman Allah SWT ..maka NIKMATILah olehmu DUNIA dan NEGERI AKHIRAT yang telah diAnugerahkan kepadamu ..Akhirat disini maksudnya BATIN...dan Dunia = Zahir...
Rujuk Lakaran ...Yang disebut sbg DIRI RAHSIA atau AKU atau RUH ALQUDSI atau TIFLUL MAANI atau DIRI YG SEBENARNYA DIRI itu ialah ZAT ALLAH YG MUTLAK YG MELIPUTI DIRI kita YG MEMILIKKI SEGALA SIFAT MAKNUYAHNYA atau SIFAT MAHA MAHA itu...KESAN nya pada badan manusia UMUMNYA hanyalah SIFAT MAANI yg 7 itu.
Ini adalah kerana Atas KehendakNya INSAN itu adalah AKU pada MAKAM KEHAMBAAN dan ini terjadi kerana Allah MENGHADKAN Keupayan Sifat Maknuyah itu dengan LAPISAN LAPISAN CAHAYA KETUHANAN yang disebut sebagai RUH SULTANI - RUH RUHANI dan JASMANI...bila AKU sendiri KEMUKA maka kesan kesan Maknuyah itu akan NYATA atas KehendakNya bukan Kehendak kita sebab hal ini hanya berlaku apabila kita membuangkan segala kewujudan kita dalam KESADARAN yakni IMAN dan TAUHID kita.....dalam ilmu ini disebut sebagai MAKAM KETUHANAN .....yakni MAKAM AKU kata Bapak BBM..

YG BAIK dari ALLAH...YG TIDAK BAIK ( jahat ) dari DIRI saya SENDIRI...

CUBA FIKIRKAN.... Omar Abdullah

Ini ungkapan BIASA para ustaz bila mengakhiri ceramah agamanya....
YG BAIK dari ALLAH...YG TIDAK BAIK ( jahat ) dari DIRI saya SENDIRI...

Maksudnya si ustaz tak pernah buat BAIK sebab setiap kali dia berbuat baik termasuk berceramah agama itu adalah Perbuatan Allah .
Jadi si ustaz MENGAKU dialah IBLIS sebab yang buat JAHAT dan tak pernah atau tidak akan berbuat baik ialah IBLIS.
Firman Allah pula mengenai hal ini :-
Mereka mengatakan YG BAIK dari Tuhan ..YG TIDAK BAIK dari diri mereka sendiri. Katakanlah KEDUA-DUANYA ( baik dan jahat ) dari Tuhan.
Mana satu pilihan anda......nape ustaz itu mengingkari Kenyataan Tuhan Barangkali dia mahu BERBUDI BAHASA dengan Tuhan...

ALLAH telah TAJALLI pada NUR MUHAMMAD dan NUR MUHAMMAD menjadi RUH pada DIRI NABI MUHAMMAD RASULULAH SAW

Kitab TEBERUBUT ( Kunci Pembuka dan Rahasia ILMU MA'RIFATTULLAH )

Untuk direnungkan dan dipahami......

Rasulullah saw :
“Belum sempurna iman seseorang, hingga aku lebih dicintainya, dari ayah ibunya, dan anaknya, dan seluruh manusia” (Shahih Bukhari)


Seluruh umat islam sepakat bahwa Nabi Muhammad Rasulullah saw adalah manusia biasa seperti manusia pada umumnya, namun mengapa harus lebih mencintai Beliau daripada mencintai ALLAH SWT ...??

Padahal Allah swt telah berfirman dalam Al Quran surat Al An-Am 162 :
" Katakanlah Sesungguhnya SHOLATKU ,IBADAHKU,HIDUP DAN MATIKU hanyalah untuk ALLAH ,TUHAN semesta Alam "

( Silahkan baca uraian lengkapnya di KITAB TEBERUBUT )

" Bahwa ALLAH telah TAJALLI pada NUR MUHAMMAD dan NUR MUHAMMAD menjadi RUH pada DIRI NABI MUHAMMAD RASULULAH SAW maka pada HAKEKAT nya mencintai NABI MUHAMMAD RASULULLAH SAW itu sama saja dengan mencintai ALLAH SWT "

Agar bisa memahaminya Maka harus paham tentang PEMAHAMAN NUR MUHAMMAD dan HAKEKAT NUR MUHAMMAD.

JALAN BBM

JALAN BBM....

Tidaklah jalan kami memerlukan pertapaan, suluk ,puasa mutih, ayat2, serta doa2 khusus dll nya bagi memperkuatkan tenaga ini,

Ini kerana jalan kami adalah jalan sir (rahsia) yang paling penting bagi kami adalah melenyapkan ujud diri ini supaya nyata ujudNya

Dengan ini akan menjadi kuatlah tenaga itu.

Jika mahu kuat pastikan kau leburkan ujudmu serta jangan syirikkan dia.

Apabila kita telah hilang atau lebur keakuan pada diri kita ini maka segala sifat kesempurnaan dan sifat kemuliaannya akan terzahir.

Ilmu kami adalah ilmu ghaib,
Datang dari yg maha ghaib.
Ilmu kami didiri bukan dilainnya.


Amal kami pula adalah amal rahsianya.
Amal kami amal soleh.
Ibadat kami adalah tauhid,


Tauhid kami tiada sesuatu yang ada hanya Allah.
Jalan kami adalah gerak dan petunjuk kami adalah rasa.

Pengakuan kami adalah syahadah.
# sentiasa bergerak bersertanya sehinga kau tiada lagi disaat kau bergerak.
Bila hal ini terjadi kau bukan kau lagi. Jika kau bukan engkau lagi siapa lagi kalau bukan dia,dia dan dia,

Rasa yang terasa jangan hilang tumpukan saja padanya(rasa) kerana itulah rahsianya.
Jadi janganlah kita penat2kan diri untuk mengamalkan ilmu2 yg menyusahkan kita demi memperkuatkan tenaga dan sebagainya.

-Faham ke tak ni kawan2 !!!!
Kalau tak faham tanyalah org lama yer.

Isnin, 20 Oktober 2014

Sesungguhnya AKU ”ALLAH” yang Maha Gagah dan Maha Perkasa

Firman ALLAH yang yang berbunyi….

INNALLAHA QAWIYYUL AZIZ
(Sesungguhnya AKU ”ALLAH” yang Maha Gagah dan Maha Perkasa)


Tenaga atau qudrat adalah suatu sifat kekuasaan AKU maka dengan nya AKU memerintah alam dalam keadaan terhad maupun terbatas tidak ada satu pun yang ada ini terkeluar dari takluk kekuasaan (kobdah) atau gengamanku dan AKUlah yang mengawal dan menjaga setiap yang ada ini

,tenaga-tenaga atau daya energy yang wujud pada jisim-jisim itu adalah semuanya tenaga QUDRATULLAH

tidak ada kuasa yang wujud selain tenaga AKU,
LA HAULA WALA QUWWATA ILLA BILLAHI ALIYYIL ADZIM
(Tiada daya upaya bagi aku”kejadian”melaiankan ALLAH”AKU”yang memiliki ketinggian dan kebesaran)

Tujuanku yang paling utama adalah mencari titk mulanya Aku

Tujuanku yang paling utama adalah mencari titk mulanya Aku ini dan inginku berjalan menuju kepadanya supaya Aku tahu akan asal mulaku itu.

Ku renung dan merenung sedalam dalamnya akan keadaan ini agar dapatku temuinya.
Kini telah ku temuinya itupun Aku terpaksa menuruti jalan ini. Oleh yang demikian itu
Aku yakin dan jelas pada jalan ini walaupun ada yang mengatakan ini jalan sesat atau lainnya.

Bagiku jalan ini tidaklah perlu berlapik-lapik dengan wasilah kerana jalan ini adalahnya iaitu jalan awal yang langsung dari tuhan yang maha kuasa.

Ada jalan syariat
Ada jalan tharikat
Ada jalan hakikat
Ada jalan makrifat


Bagiku itu semuanya jalan untuk menjalani bagi menyampaikan Aku kepada A-ku jua.

Jalanku adalah jalan mengikuti alirannya iaitu aliran tuhan secara langsung yang berada padaku ini jua.

TENAGA YANG MEMANCAR KANDUNGANKU TELAH TERLAHIR.

TENAGA YANG MEMANCAR KANDUNGANKU TELAH TERLAHIR.



AKU adalah yang setitik yang datangnya dari ZAT kini menjadi diri(memancarkan) tenagaku untuk mentadbir dan mengawal serta menjaga keadaan badan diri supaya ia bahagia,mulia bebas dan senang samada didunia dan akhirat,

MENGENAL DIRI DAN TAHU DIRI itulah kuncinya,

-AKU adalah tuan atau diri hakiki.

-DIRIKU adalah aku iaitu pancaran dari AKU dan ia merupakan TENAGA QUDRATULLAH dan aku itu adalah bayangan AKU,dia yang menjadi diri pada badan dan merupakan sumber kehidupan alamnya.

-BADANKU tempat penyataan tenaga(DIRI) dan badanlah yang AKU yang berdiri ini gunakan untuk menyatakan kewujudan dan kekuasaanku

dan tanda-tanda kekuasaanku adalah aku, Badan mengandungi diri, diri itulah tenaga,tenaga itulah aku, aku diliputi AKU.badan yang ujud inilah alamku.

AKUlah yang asal dibalik asal yang maha hidup lagi menghidupkan

AKUlah yang asal dibalik asal yang maha hidup lagi menghidupkan….

kerana ALLAH telah berfirman:
Allahu la ilaha illa huwal hayyul qayyum
(Allah tiada tuhan dialah yang hidup dan berkuasa)

AKU yang dimaksudkan itu adalah zat yang maha hidup dan menghidupkan yang bernama ALLAH dan dialah yang menjadi sumber kehidupan bagi setiap yang hidup ini,

akumu atau (NUR MUHAMMAD) itu adalah diri kenyataan ALLAH yang dibangsakan dengan nama ROHULLAH yang ditajallikan pada badan diri yang merupakan bekas atau medium penyataannya

TIDAK TERTULIS KALIMAH TUHAN - ADNAN DAHALAN


TIDAK TERTULIS KALIMAH TUHAN


18.Surah Al-Kahf (Verse 109)


قُل لَّوْ كَانَ الْبَحْرُ مِدَادًا لِّكَلِمَاتِ رَبِّي لَنَفِدَ الْبَحْرُ قَبْلَ أَن تَنفَدَ كَلِمَاتُ رَبِّي وَلَوْ جِئْنَا بِمِثْلِهِ مَدَدًا

Katakanlah (wahai Muhammad): "Kalaulah semua jenis lautan menjadi tinta untuk menulis Kalimah-kalimah Tuhanku, sudah tentu akan habis kering lautan itu sebelum habis Kalimah-kalimah Tuhanku, walaupun Kami tambahi lagi dengan lautan yang sebanding dengannya, sebagai bantuan".


18.Surah Al-Kahf (Verse 110)


قُلْ إِنَّمَا أَنَا بَشَرٌ مِّثْلُكُمْ يُوحَىٰ إِلَيَّ أَنَّمَا إِلَٰهُكُمْ إِلَٰهٌ وَاحِدٌۖ فَمَن كَانَ يَرْجُو لِقَاءَ رَبِّهِ فَلْيَعْمَلْ عَمَلًا صَالِحًا وَلَا يُشْرِكْ بِعِبَادَةِ رَبِّهِ أَحَدًا

Katakanlah (wahai Muhammad): "Sesungguhnya aku hanyalah seorang manusia seperti kamu, diwahyukan kepadaku bahawa Tuhan kamu hanyalah Tuhan Yang Satu; Oleh itu, sesiapa yang percaya dan berharap akan pertemuan dengan Tuhannya, hendaklah ia mengerjakan amal yang soleh dan janganlah ia mempersekutukan sesiapapun dalam ibadatnya kepada Tuhannya".

Allah tidak boleh nak diterangkan dengan kata-kata dan lain-lain cara, Allah boleh diketahui, dikenali atau ditemui setelah badan diri sendiri dan keseluruhan Alam yang dianggap itu dibinasakan..

Setelah badan diri sendiri dan sekalian alam atau selain daripada Allah fana', maka kekallah Allah semata-mata.

UNTUK MENGENAL ALLAH KITA PERLU MELAKUKAN PERJALANAN HINGGA MENEMUINYA.

SETELAH MENEMUINYA TIDAK ADA SEORANG PUN YANG BOLEH MENGHURAIKAN TENTANG ALLAH YANG TELAH DITEMUI ITU (AKU KENAL TUHAN KU DENGAN TUHAN KU)

APA YANG BOLEH DICERITAKAN DAN DITUNJUKI HANYALAH JALAN DAN CARA UNTUK MENUJU KEPADA ALLAH

SESIAPA YANG HENDAK MENEMUI ALLAH MAKA HENDAKLAH IA SENDIRI YANG BERJALAN PERGI MENEMUI ALLAH

SELAGI BELUM BERJALAN TIDAK AKAN MENEMUI ALLAH SAMPAI BILA-BILA

JIKA NAK RASA MANIS GULA SAHAJA KITA SENDIRI MESTI MAKAN GULA..

BARU MANIS GULA SAHAJA KITA TIDAK BOLEH NAK CERITAKAN.. TAK BOLEH NAK DITERANGKAN SUPAYA ORANG LAIN DAPAT RASA MANIS DENGAN PENERANGAN KITA ITU...

AKU yang bergerak pada jalan Rahsia Ketuhanan

Membebaskan.....

Setelah kau tahu tentang keadaanku ini hasil pertunjuk dari guru serta Hidayah Allah maka jalan menemui dan menghubungiku telah kau dapat diplomasi antara kita mula terjalin erat, tetapi aku masih belum bebas kerana gerak laku mu itu masih lagi bercampur iaitu antara NAFSU dan AKU.

Perhubungan dan meletakkan kepercayaan pada AKU itulah bermula penyerahan mu kpd AKU dan apabila kau telah menyerahkan segalanya padaKU maka aku bebas melakukan apa-apa yang sepatutnya AKU berbuat......

AKU yang bergerak pada jalan Rahsia Ketuhanan ini sememangnya tahu serba tahu dan AKU mempunyai daya seribu daya yang dapat dipergunakan bagi meyempurnakan keadaan badan diriKU.

MANUSIA BARU yang bebas bergerak pada jalan nya kini telah terlahir dan terzahir mengikut keadaanNya.

AKU telah menembusi alam badan diriku kini bebas maka AKUlah manusia baru itu dan AKU terlahir dari kandungan Rahimullah melalui Jalan Sirullah bergerak pada jalan Qudratullah menduduki maqom Hayatullah.

Kini AKU berada pada tempat dimana ada 2 simpang padaKU iaitu......
1-Simpang KehambaanKU
2-Simpang KetuhananKU