Pages

Khamis, 22 September 2016

Kita bukan kita lagi

Kita bukan kita lagi

Kita memperbaiki diri, menyempurnakan diri kita, mendalami I.p. ini bukanlah dgn banyak memecah, mengupas, bercerita menyampai berbentuk percakapan sahaja.

Tetapi hendaklah kita banyak berbuat (beramal), banyak membebaskan diri yg di dalam hingga betul bebas tapi "Tidak Lepas,".

Tidak lepas dari hukum kemanusiaan , perlu makan minum, bekerja dan berkeluarga serta bermasyarakat.

Itulah kaedahnya (method) ddlm I.p.b.b.m.
I.p. ini lain dari ilmu2 yg lain, tanpa hakikat, tdk mengadakan yg tidak ada, tidak mengzahirkan yg tidak zahir, tidak ada seru menyeru, tdk ada bekas perasap, tidak membuang dunia dan tidak bermasyarakat dn tidak kurang berumah tangga.

Bukan berzikir dari pagi sampai kr mlm, kurang makan dn minum, tidak ini lain dari yg lain dan tidak membersih makam ke makam.

Diitengah mlm yg sunyi sepi ini pergunakanlah sedikit masa untuk kita berhubung langsung terus dengan Yang Maha Esa tadi, ambillah kesempatan yg ada ini membawa diri mendekati , menghampiri diri dgn Yang Maha Pencipta tadi.

Kerana disiang hari kita sibuk dg urusan masing2, banyakan membebaskn diri sampai terasa pada kita yg diri yg sebenarnya diri yg berdiri.

Berbuat dgn sendirinya, duduk dg tenang dn sabar menanti sesuatu unt sesuatu, menjalankan tugas sebagai seorang hamba Allah tadi yg padanya ada sesuatu yg harus kita turuti dn ikuti, hingga kita mengerti dn faham apakah I.p.kita ini yg sebenar.

semasa kita gerak menggerak kita telah melakukan sesuatu unt sesuatu hanya Allah sahaja yg Maha Mengetahuinya.

Bagitulh kita hendaknya setiap hari, setiap mlm. Itulah yg dimaksudkn kita sentiasa berada pada jalannya tanpa kita sedari ketika itu "kita bukan kita lagi".

Al-Habib Syed Padzil Barakbah

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Nota: Hanya ahli blog ini sahaja yang boleh mencatat ulasan.