Kaedah Mengenal Diri.
Allah itu maha ghaib, hanya yang ghaib boleh mengadap yang ghaib,
Cuba kita tengok pada doa iftitah yang kita baca didalam solat kita.
اَلله أَكََْبَر كَبِيْرًا وَالحَمْدُلِلَّهِ كَثِيْرًا وَسُبْحَانَ الله بُكْرَةً وَأَصِيْلاً . إِنِّي وَجَّهْتُ وَجْهِيَ لِلَّذِيْ فَطَرَ السَّمَوَاتِ وَالأَرْضَ حَنِيْفًا مُسْلِمًا وَمَا أَنَا مِنَ المُشْرِكِيْن . إِنَّ صَلاَتِي وَنُسُكِيْ ...وَمَحْيَايَ وَمَمَاتِي لِلَّهِ رَبِّ العَالَمِيْن لاَ شَرِيْكَ لَهُ وَبِذَلِكَ أُمِرْتُ وَأَنَا مِنَ المُسْلِمِيًن.
“Allah maha beasr lagi sempurna kebesaranya segala puji bagi Allah dengan pujian yang banyak . maha suci Allah sepanjang pagi dan petang , sesungguhnya aku menghadapkan mukaku kepada zat yang menciptakan langit dan bumi dengan keadaan lurus dan berserah diri dan bukannya aku termasuk dalam golongan musyrik , sesungguhnya sembahyangku ibadatku , hidupku dan matiku hanya untuk Allah semesta alam . Tiada sekutu baginya kerana itu aku rela diperintah dan kau ini adalah golongan orang Islam.”
Aku menghadapkan muka ku kepada zat. - adakah kita mengadapkan muka kita yang zahir ini atau kita mengadapkan muka yang batin?
Cuba kita pandang didalam kehidupan seharian kita,
Pandang pada jasad - pada hakikat sebenar adakah dia hidup?
Untuk memahami perkara ini kita lihat pada manyat, adakah ia hidup?
Sebenarnya jasad kita sekarang ini pun macam manyat itu juga. Tapi kenapa kita rasa dia hidup ?
Sebab ada ruh pada jasad itu, disini kita lihat adakah ruh yang hidup atau jasad yang hidup?
Kalau jasad hidup kenapa dia tak boleh bergerak bila dia terputus hubungan dengan ruh?.
Ternyata yang hidup pada diri kita ialah ruh ( ada yang panggil diri batin dan pelbagai panggilan lagi )
Tukarkan kesedaran dari merasai jasad yang hidup kepada kesadaran yang hidup itu ruh ( inilah yang dipanggil menghadirkan diri )
Kita teruskan Adakah ruh itu hidup sendiri. " Adalah ruh itu urusan Aku - Firman Allah"
Kita semua faham bahawa ruh itu dihidupkan oleh Allah. Dengan erti kata lain Allah yang menghidupkan ruh kita.
Kita buat satu persoalan.
Bila kita lihat pada jasad kita yang hidup ini adakah Allah terus menghidupkan jasad kita ini?
Tentu sekali tidak kan. Allah menghidupkan Ruh dan ruh itu yang menghidupkan jasad.
Hakikat sebenarnya Allah yang menghidupkan jasad dengan meniupkan ruh kedalamnya.
Tanpa ruh, jasad tidak akan hidup kan.
Adakah jasad boleh hidup tanpa ruh ?
Sebenarnya menghadirkan diri itu dimaksudkan tukarkan pegangan dan fahaman kita dari berpegang kepada jasad itu hidup kepada yang hidup didalam diri kita itu adalah ruh yang menjadi rahsia Allah. Ruh kita inilah yang sentiasa berhubung dengan Allah "solat"
Kalau kita tak tukarkan kesedaran jasad kepada kesadaran ruh boleh ke kita berhubung dengan Allah..?
Sebab Allah sendiri menghidupkan jasad dengan meniupkan ruh kedalam jasad
Kita fikirlah kata-kata ini...
Persoalan ini telah dipecah dan dihuraikan oleh BBM didalam tafakur Qudratullah.
Tujuan kita bertafakur ialah untuk mengenal diri, mengenal Allah.
Apakah tandanya kita sudah mengenal diri ?
Tandanya ialah kehadiran rasa-rasa yang terasa dihujung-hujung jari - maksud rasa-rasa yang terasa dihujung jari itu ialah jasad/badan sedang menyerahkan apa yang ada padanya kepada ruh/diri. Dan sebaliknya ruh/diri juga sedang menyerahkan apa yang ada padanya kepada jasad/badan.
Tumpukanlah kepada rasa-rasa yang terasa dan gerak sehingga datang kefahaman bahawa rasa-rasa yang terasa itu adalah kehadiran sifat-sifat Allah ( kudrat, irodat, ilmu, hayat, basor, sama' dan kalam) yang terasa pada diri (yang sentiasa ditiupkan kedalam jasad / badan)
Gerak yang bergerak dengan sendiri itu adalah menunjukkan Afa'al Allah pada diri, kenyataannya terlahir pada jasad / badan kita
Atau dengan kata lain gerak Qudratullah pada badan diri
Rasailah dia sehingga hilang rasa badan diri kita yang bergerak ( iaitu kita yang bukan kita lagi )
Allah itu maha ghaib, hanya yang ghaib boleh mengadap yang ghaib,
Cuba kita tengok pada doa iftitah yang kita baca didalam solat kita.
اَلله أَكََْبَر كَبِيْرًا وَالحَمْدُلِلَّهِ كَثِيْرًا وَسُبْحَانَ الله بُكْرَةً وَأَصِيْلاً . إِنِّي وَجَّهْتُ وَجْهِيَ لِلَّذِيْ فَطَرَ السَّمَوَاتِ وَالأَرْضَ حَنِيْفًا مُسْلِمًا وَمَا أَنَا مِنَ المُشْرِكِيْن . إِنَّ صَلاَتِي وَنُسُكِيْ ...وَمَحْيَايَ وَمَمَاتِي لِلَّهِ رَبِّ العَالَمِيْن لاَ شَرِيْكَ لَهُ وَبِذَلِكَ أُمِرْتُ وَأَنَا مِنَ المُسْلِمِيًن.
“Allah maha beasr lagi sempurna kebesaranya segala puji bagi Allah dengan pujian yang banyak . maha suci Allah sepanjang pagi dan petang , sesungguhnya aku menghadapkan mukaku kepada zat yang menciptakan langit dan bumi dengan keadaan lurus dan berserah diri dan bukannya aku termasuk dalam golongan musyrik , sesungguhnya sembahyangku ibadatku , hidupku dan matiku hanya untuk Allah semesta alam . Tiada sekutu baginya kerana itu aku rela diperintah dan kau ini adalah golongan orang Islam.”
Aku menghadapkan muka ku kepada zat. - adakah kita mengadapkan muka kita yang zahir ini atau kita mengadapkan muka yang batin?
Cuba kita pandang didalam kehidupan seharian kita,
Pandang pada jasad - pada hakikat sebenar adakah dia hidup?
Untuk memahami perkara ini kita lihat pada manyat, adakah ia hidup?
Sebenarnya jasad kita sekarang ini pun macam manyat itu juga. Tapi kenapa kita rasa dia hidup ?
Sebab ada ruh pada jasad itu, disini kita lihat adakah ruh yang hidup atau jasad yang hidup?
Kalau jasad hidup kenapa dia tak boleh bergerak bila dia terputus hubungan dengan ruh?.
Ternyata yang hidup pada diri kita ialah ruh ( ada yang panggil diri batin dan pelbagai panggilan lagi )
Tukarkan kesedaran dari merasai jasad yang hidup kepada kesadaran yang hidup itu ruh ( inilah yang dipanggil menghadirkan diri )
Kita teruskan Adakah ruh itu hidup sendiri. " Adalah ruh itu urusan Aku - Firman Allah"
Kita semua faham bahawa ruh itu dihidupkan oleh Allah. Dengan erti kata lain Allah yang menghidupkan ruh kita.
Kita buat satu persoalan.
Bila kita lihat pada jasad kita yang hidup ini adakah Allah terus menghidupkan jasad kita ini?
Tentu sekali tidak kan. Allah menghidupkan Ruh dan ruh itu yang menghidupkan jasad.
Hakikat sebenarnya Allah yang menghidupkan jasad dengan meniupkan ruh kedalamnya.
Tanpa ruh, jasad tidak akan hidup kan.
Adakah jasad boleh hidup tanpa ruh ?
Sebenarnya menghadirkan diri itu dimaksudkan tukarkan pegangan dan fahaman kita dari berpegang kepada jasad itu hidup kepada yang hidup didalam diri kita itu adalah ruh yang menjadi rahsia Allah. Ruh kita inilah yang sentiasa berhubung dengan Allah "solat"
Kalau kita tak tukarkan kesedaran jasad kepada kesadaran ruh boleh ke kita berhubung dengan Allah..?
Sebab Allah sendiri menghidupkan jasad dengan meniupkan ruh kedalam jasad
Kita fikirlah kata-kata ini...
Persoalan ini telah dipecah dan dihuraikan oleh BBM didalam tafakur Qudratullah.
Tujuan kita bertafakur ialah untuk mengenal diri, mengenal Allah.
Apakah tandanya kita sudah mengenal diri ?
Tandanya ialah kehadiran rasa-rasa yang terasa dihujung-hujung jari - maksud rasa-rasa yang terasa dihujung jari itu ialah jasad/badan sedang menyerahkan apa yang ada padanya kepada ruh/diri. Dan sebaliknya ruh/diri juga sedang menyerahkan apa yang ada padanya kepada jasad/badan.
Tumpukanlah kepada rasa-rasa yang terasa dan gerak sehingga datang kefahaman bahawa rasa-rasa yang terasa itu adalah kehadiran sifat-sifat Allah ( kudrat, irodat, ilmu, hayat, basor, sama' dan kalam) yang terasa pada diri (yang sentiasa ditiupkan kedalam jasad / badan)
Gerak yang bergerak dengan sendiri itu adalah menunjukkan Afa'al Allah pada diri, kenyataannya terlahir pada jasad / badan kita
Atau dengan kata lain gerak Qudratullah pada badan diri
Rasailah dia sehingga hilang rasa badan diri kita yang bergerak ( iaitu kita yang bukan kita lagi )
Tiada ulasan:
Catat Ulasan
Nota: Hanya ahli blog ini sahaja yang boleh mencatat ulasan.