Pages

Selasa, 30 September 2014

Siapakah Muhammad Rasulullah dan Nabi Muhammad ?

Siapakah Muhammad Rasulullah dan Nabi Muhammad ? 

Adakah berbeza ? Cuba cakap.. cuba beri jawapan.. ? ( Jangan hanya Ikut Ikut saja ! ) BerUntungLah Orang Orang Yang BerFIKIR !!! Penjelasan ini bukanlah tujuan untuk menduakan Nabi Muhammad s.a.w., Tidak Sama Sekali !! TETAPI ia menerangkan / memberitahu siapa sebenarnya MUHAMMAD RASULULLAH. 

Sebelum menjawab / menceritakan lebih lanjut tentang persoalan di atas, hamba mengajak supaya kita semua buka mata dan berlapang dada untuk menerima jawapannya. Cukup cukup lah kita semua bercerita tentang Ilmu Syariat / Fekah / Istilah. Sedangkan kita dari kecil hingga ke Tua / Mati asyik belajar / dengar cerita Jangan terputus dengan Syariat Allah. Syariat Allah yang mana.. Tunjukkan yang mana ? Perbuatan Syariat ke Syariatullah ? cuba beri jawapan.. boleh? 

Sebab itulah Jangan hanya pandai cakap saja tapi tak faham.. Kebanyakan orang hanya faham dan buat perbuatan syariat saja. Syariatullah mereka tinggal. Jadi.. Apa yang dimaksudkan dgn Syariatullah? Adakah kamu tidak berfikir ? Adakah kamu semua masih mahu duduk pada kefahaman Istilah lagi ??? 

Di sini menceritakan / memberitahu tentang Ilmu Makrifatullah. Awalluddin Makrifatullah. (Awal beragama itu Mengenal Allah). Jadi segala persoalan mestilah soalan Hakikatun bukan soalan Syariat/Fekah. Makanya jawapan yang akan di berikan adalah jawapan Makrifat. kerana apa ? kerana sudah banyak di luar, Surau, Masjid, Radio, Tv, Internet, dan Buku yang menceritakan tentang Ilmu Syariat. 

Jadi, marilah kita semua belajar / Kenal Ilmu Makrifatullah pula. Kerana Ilmu Makrifatullah itu juga adalah Fardhu Ain ( Wajib ! ) ke atas semua Muslim mempelajarinya. Ilmu ini adalah Ilmu awal2 / Ilmu ABC yang patut dipelajari DAHULU. Ilmu ini adalah Ilmu yang Nabi Muhammad s.a.w. Dakwah selama 13 tahun. 

Baik... Di dalam agama Islam Ilmu itu terbahagi kepada 4 ILMU. Ilmu Syariat, Tarikat, Hakikat, Makrifat. Dalam empat tingkatan Ilmu itu terbahagi kpd 2. Yang dikatakan Syariat dan Tarikat itu adalah Ilmu Syariatin. Yang dikatakan Hakikat dan Makrifat itu adalah Ilmu Hakikatun. Jadi, Ilmu Islam terbahagi kepada 2, Syariatin dan Hakikatun. 

Syariatin itu umpama Kulit. Hakikatun itu umpama Isi. Setelah mengetahui Kulit itu apa, kita mestilah hendak tahu / kenal dgn Isinya pula. betul tak.. ? Di sini, menjelaskan Ilmu Makrifat. Yang kita hendak pelajari. Berbalik kepada soalan di atas, Siapakah Muhammad Rasulullah dan Nabi Muhammad ? 

Nabi Muhammad itu adalah satu contoh terbaik buat ummat sedunia. Ramai yang tahu. Sejarah. Biodata. dan lain lain. Di sini bukanlah bercerita tentang Nabi Muhammad s.a.w Bin Abdullah Bin Abdul Mutalib. Emaknya Aminah. Isterinya Khadijah dll. Tapi menceritakan Muhammad Rasulullah. Muhammad Yatim Piatu. (Tiada Bapa dan Emak), Tiada Isteri. Penghulu sekalian Alam dan Makhluk. Pernahkah Kita semua berfikir ? sedangkan Nabi Muhammad s.a.w. sendiri menjadikan Muhammad Rasulullah itu sebagai Penghulunya. 

Buktinya / Dalilnya adalah : 

1) Nabi Muhammad itu sendiri bersyahadah "Anna Muhammad Rasulullah" (bahasawanya Muhammad itu Pesuruh Allah). Muhammad yang mana ? bukankah Muhammad itu nama Nabi Muhammad. Kenapa Nabi Muhammad tidak bersyahadah saja "ANA Muhammad Rasulullah" (Aku Muhammad Pesuruh Allah) Kenapa.. ? Kenapa.. ? cuba beri jawapan ? cuba cakap ? Beruntunglah orang orang yang berfikir ! 

2) Sedangkan Nabi Adam manusia yang pertama di ciptakan oleh Allah. Bilamana Nabi Adam buka mata saja, Dia nampak Muhammad Rasulullah. adakah itu Nabi Muhammad yg kita tahu selama ini ? sedangkan Nabi Muhammad tidak lahir lagi pada masa itu ! Jadi.. Siapakah Muhammad Rasulullah ? cuba cakap.. cuba beri jawapan.. boleh.. ? 

3) Kisah Uwais Al Qarni. Pada satu hari, sebelum kewafatan Nabi Muhammad s.a.w., Nabi berpesan kepada Saidina Umar dan Saidina Ali.. carilah seorang lelaki yang bernama Uwais Al Qarni, dan yang akan menjadi Penghulu / Raja di Syurga nanti. Berikan lah Jubah Aku (Nabi) sebagai tanda pelantikan Uwais Al Qarni. Lelakinya adalah seorang yang berpenyakit sopak di seluruh tubuh badannya, yakni sejenis penyakit kulit yang tidak digemari ramai. 

Dia dari Kabilah Yaman. Lalu betapa terkejutnya Saidina Umar dan Ali mendengar pesanan Nabi itu, sedangkan mereka adalah sahabat 4 Nabi. kenapa mereka tidak dapat jadi Raja di Syurga ? adakah Uwais Al Qarni itu lagi hebat orangnya. ? berapa kenal kah dia dgn Nabi Muhammad. ? Sedangkan Aku ini menantunya Nabi s.a.w. ? (Saidina Ali). makanya Saidina Umar dan Ali pun taati / pegangi pesanan Nabi itu. dan menunggu kedatangan Kabilah dari Yaman yang mengerjakan Ibadah Haji. 

Tunggu punya Tunggu punya Tunggu tidak muncul-muncul Uwais Al Qarni. Akhir sampai 10 kali Haji (maknanya 10 Tahun), barulah mereka berjumpa seorang lelaki dari kabilah Yaman seperti yang Nabi pesan itu. Pada mulanya Uwais Al Qarni tidak mengaku dia Uwais Al Qarni. Banyak kali Saidina Umar dan Ali tanya, akhirnya Uwais Al Qarni mengaku dialah orang yang mereka cari2 setelah 10 tahun kewafatan Nabi Muhammad s.a.w.. 

Makanya Saidina Umar dan Ali menyerah Jubah Nabi s.a.w. sebagai tanda pelantikan Uwais Al Qarni itu adalah Penghulu / Raja di Syurga. Dengan berkata "Wahai Uwais Al Qarni, yang akan menjadi Penghulu / Raja di Syurga, inilah Jubah Muhammad Rasulullah yg beliau suruh kami serahkan kepada engkau". 

Saidina Ali pula bertanya.. Wahai Uwais Al Qarni, apakah amalan yang telah menjadikan engkau sebagai Penghulu / Raja di Syurga... sedangkan kami ini adalah sahabat 4 Muhammad Rasulullah ?? 

Setelah mendengar kata kata sahabat Nabi, lalu Uwais Al Qarnipun menjawab: sesungguhnya Kamu semua tidak KENAL / tidak pernah nampak MUHAMMAD RASULULLAH... Betapa marahnya sahabat2 Nabi yg ada di situ. Banyak kali Uwais Al Qarni berkata sesungguhnya Kamu semua tidak KENAL / tidak pernah nampak MUHAMMAD RASULULLAH... 

Sedangkan mereka (sahabat Nabi) hidup bersama Nabi, Berperang bersama Nabi, Belajar Bersama Nabi... sehinggalah bila Saidina Ali teringat dan berkata yang Dia pernah nampak MUHAMMAD RASULULLAH hanya satu kali saja. 

Lalu Uwais Al Qarni pun tak puas Hati. Dia pun menyuruh Saidina Ali Buktikan / Menceritakan bila Saidina Ali nampak MUHAMMAD RASULULLAH ? Makanya Saidina Ali pun menceritakan peristiwa itu... 

Pada sesuatu hari... Nabi Muhammad hendak mencuci Kaabah, Lalu Beliau mengajak Aku (Saidina Ali) dan Bilal Bin Rabah ke Kaabah. Setelah sampai ke Kaabah Nabi Muhammad pun menyuruh Bilal Bin Rabah duduk dan hendak berdiri di atas Bahu Bilal kerna Nabi hendak panjat dan mencuci Kaabah. Di sebabkan Bilal Bin Rabah badannya tidak sebesar / segagah Aku (Saidina Ali). Makanya Nabi pun memanjat / Berdiri di atas BahuKu. 

Bilamana sudah Nabi Muhammad berdiri di atas BahuKu. Lalu Aku pun mendongakkan kepala ke atas (ingin melihat Nabi). Maka yang Aku lihat ketika mendongakkan kepala ke atas adalah Bukan Nabi Muhammad Tetapi MUHAMMAD RASULULLAH..... 

Mendengar peristiwa Saidina Ali itu lalu Uwais Al Qarni pun membenarkan peristiwa itu "Benar itulah Muhammad Rasulullah" Jadi, Siapakah yang Saidina Ali nampak sebenarnya ? Siapakah MUHAMMAD RASULULLAH ? siapa dan siapa ? cuba jawap.. cuba cakap.. boleh..??? 

4) Nabi Muhammad Bersabda : Adam Abul Basyar, Muhammad Abul Arwah ertinya Adam BAPA sekalian Manusia, Muhammad BAPA sekalian ROH. Muhammad yang mana yang dimaksudkan Nabi Muhammad ? 

Adakah diri Nabi sendiri yang di maksudkan..? Jika diri Nabi, bolehkah Nabi mentajalikan ROH ? cuba fikir.. cuba jawap.. cuba cakap.. masih tidak nampak lagi jawapannya ?? 

5) Pada suatu hari sahabat bertanya : "siapakah Engkau sebenarnya ya Muhammad ?" lalu Nabi s.a.w. pun menjawap : "AKU Lah AHMAD Bilah MIM !" [maksudnya akulah AHMAD Tanpa Huruf MIM = ????] 

(If you know what i mean). Sudah nampak jawapannya ??? BerUntunglah orang orang yang BerFikir. mungkin sudah nampak jawapannya dan tersenyum lebar. mungkin masih dalam kebingungan. mungkin tidak faham langsung. 

Sesungguhnya yang memberi Faham itu adalah Allah bukannya hamba. Jadi, pelajarilah Ilmu Makrifat.. Ilmu Awal2 ini.. bagaimana Tuan dan Puan boleh cakap Solat Tuan dan Puan Sah ? sedangkan Tuan dan Puan tidak tahu benda yang Awal2 (ABC) ? Jika Ilmu yang awal2 (ABC) pun tidak tahu / tidak faham.

JANGAN berkata tentang Ilmu Syariat (XYZ), jika Ilmu Makrifat (ABC) pun tidak tahu / tidak faham ! Barangsiapa yang mengucap / membaca satu kali sebenar-benarnya 2 Kalimah Syahadah dengan sempurna (mengenal makrifatnya) maka Haram baginya Neraka! Dari DIA kepada DIA.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Nota: Hanya ahli blog ini sahaja yang boleh mencatat ulasan.