Kunci Pembuka Hijab Ingat Kepada Allah
Kunci keramat untuk membuka hijab kepada Allah adalah dengan "Tidak ingat kepada selain Allah"
Kunci, petua, cara, kaedah atau jalan yang boleh membuka hijab zulmat hati menuju cahaya ingat kepada Allah itu, adalah dengan cara lupa kepada makhlok!...
Cara untuk lupa kepada sifat makhlok itu, adalah dengan mengembalikan semya yang bersifat kepada Allah!
Inilah juga kunci pembersih hati dari bersifat kotor.
Dengan cara berserah diri, diri akan menjadi bersih, selepas diri menjadi bersih ingat kepada Allah akan datang sendiri !
Ingat kepada Allah itu, setelah ingatan kita tidak lagi terhenti atas sifat makhlok. Selagi ingat makhlok, ingat dunia dan ingat alam benda, selagi itulah Allah tidak akan dapat kira ingat.
Setelah putusnya ingatan kita terhadap makhlok / diri, disitulah baru wajah Allah dapat kita lihat, pandang, tengok dan dapat kita ingat dengan jelas terang lagi nyata. Ingat atau zikir kepada Allah itu, hendaklah sebagaimana berzikirnta makhlok-makhlik lain. Ingat / zikir kepada Allah bukan sahaja makhlok manusia ! Malahan semya makhlok berzikir dan bertasbih kepada Allah.
Tandanya makhlok lain dialam ini berzikir kepada Allah, adalah melalyi sifat patuh, sifat tunduk dan sifat taatnya kepada perintah dan ketetapan yang telah Allah tetapkan.
Tanda ingat dan tanda berzikirnya makhlok alam kepada Allah itu, adalah seumpama tidak ada hujan yang terbit dari bumi kelangit. Tak ada bulan, bintang yang lari atau targeluncir dari paksi pusingan galaksinya. Sifat patuh, raat, akur dan tunduk itulah, tanda berzikir dan ibgatnya makhlok alam kepada Allah. Tanda ingatnya kita kepada Allah itu, hendaklah juga sebagaimana ingatnya makhlok lain, iaitu dengan percaya, yakin, taat dan patuh kepada ketetapan Allah !
Berzikirnya makhlok alam kepada Allah itu, bukan dengan cara sebagaimana sebutan manusia. Berzikirnya makhlok alam itu, adalah dengan menggunakan cara atau kaedahnya sendiri, iaitu dengan cara pasrah, berserah dan terserah kepada Allah, atas segala kererapan azali Allah.
Itulah caea atau kaedahnya berzikir, ingat dan bertasbihnya makhlok alam kepada Allah Ta'ala . Seandainya kura sebagai makhlok manysia, boleh berzikir dan bertasbih sebagaimana zijur dan tasbihnya slam semesta kepada Allah, alangkah tinggi dan mulianya kedudukan zikir kita disisi Allah. Sayangnya kebantakkan dari kita ingatkan / zikir Allah itu, hanta setakat lafasan bibir yang selalu berdusta dan mungkir.
Amalan zikir / ingat kepada Allah itu, adalah amalan tang teramat mudah dan teramat senang untuk diamalkan, tidak seperti payahnya mengamalkan amalan-amalan lain.
Sayangnya dikeranakan terlalu mudah dan terlampau senangnya kaedah ingat kepada Allah itu membuatkan kebanyakkan dari kita lupa untuk mengamalkannta.
INILAH YANG DIKATAKAN HIJAB
Cara berserah diri.....
1. Sedar akan keberadaan wujud diri zahir dan batin kita.
2. Tanya dan soal kepada kesedaran itu wujud siapakah itu?
3. Tentukan jawapannya wujud Allah.
4. Tanda dan bukti penyerahan diterima, sudah tidak ada lagi wujud selain dari Allah yang dipandang, dirasa, dinikmati.
5. Sehingga yang memandang, yang merasa yang menikmati wujud itu Allah sendiri..
Bagi mereka-mereka yang mengenal, ingat kepada Allah itu sudah cukup tercantum, cukup lengkap, cukup terkumpul, cukup terungkap dan cukup terucap dengan hanya melihat alam.
Dengan hanya melihat dan memandang kepada kejadian alam sekeliling dan dengan hanya melihat kepada kejadian alam dirinya sendiri, ianya sudah lebih dari ingat dan sudah lebih dari berzikir, sungguhpun ucapan zikirnya tidak terlafaz melalui bibir mulut.
Dengan hanya melihat alam baginya sudah lebih dari memadai untuk dijadikan tujuan bagi ingat kepada Allah. Wajah Allah itu sudah cukup termaktub dan sudah cukup meliputi pada wajah sekalian alam semesta. Itulah tanda terbuka hijab !
Dengan hanya melihat dalil atau dengan hanya melihat bayang (wajah kita), kita sudah dapat mengenal dan dapat mengingati tuan yang empunya bayang ( tuan yang empunya wajah ).
Tuan yang empunya bayang itu tidak perlu menzahirkan dirinya sebagaimana rupa bentuk wajahnya yang asal, cukup dengan hanya memperlihat dan menzahirkan dirinya melalui bayang wajahnya sahaja, sudah memadai dan sudah lebih dari cukup, bagi mereka-mereka yang mengenal Allah.
Biarpun melalui bayang wajahnya, kita akan tetap dapat mengenal Allah dengan sejelas-jelas dan senyata-nyatanya,
Wajah Allah yang hakiki itu, terzahir beserta dengan wajah makhlok! Bagi yang nampak makhlok, maka nampaklah Alkah ! Wajah Allah itu dimana-mana. Sebagaimana firman "Barang kemana engkau mengadap, disitulah wajah Aku"
Bayang dengan empunya bayang itu sebenarnya satu (sama). Seumpama perkara nafi dengan perkara isbat.
Sungguhpun nafi itu bukan isbat dan tiada lain darinya! Perkara nafi dengan isbat itu, tidak boleh bersatu dan juga tidak boleh berpisah. Barang siapa memisahkan antara nafi dan isbat, itulah sejahil-jahil umat Muhammad.
Seumpama samanya antara bulat air dengan bulatnya pembentong. Cuba tuan-tuan tilik diri tuan-tuan sendiri dihadapan cermin besar.
Apakah sama tuan yang menilik dengan tuan yang ditilik!. Pernahkah wajah tuan-tuan itu, berbeza dari yang tergambar didalam cermin? atau bayangan rupa paras tuan yang didalam cermin itu berbeza dari wajah tuan yang asal ?
Jika jawapannya memihak kepada tidak, yakinlah dan percayalah, bahawa Allah itu sama dengan wajahNya. Manakala wajah Allah itu, itulah makhlokNya !
Dengan syarat kita dan selain dari Allah sudah binasa, tidak ada, lenyap ( fanafillah diganti dengan baqo'billah )
Jika masih rasa ada kita dan selain dari Allah itu baru berada pada tahap ilmu...
Jika kita terhenti pada melihat makhlok, pandangan kepada Allah akan terlepas.
Manakala jika kita terhenti pada melihat Allah, akan terbatal, terpadam dan terbinasalah pula pandangan terhadap makhlok.
Pilihlah mana satu pandangan yang menjadi pilihan kita.
Kunci keramat untuk membuka hijab kepada Allah adalah dengan "Tidak ingat kepada selain Allah"
Kunci, petua, cara, kaedah atau jalan yang boleh membuka hijab zulmat hati menuju cahaya ingat kepada Allah itu, adalah dengan cara lupa kepada makhlok!...
Cara untuk lupa kepada sifat makhlok itu, adalah dengan mengembalikan semya yang bersifat kepada Allah!
Inilah juga kunci pembersih hati dari bersifat kotor.
Dengan cara berserah diri, diri akan menjadi bersih, selepas diri menjadi bersih ingat kepada Allah akan datang sendiri !
Ingat kepada Allah itu, setelah ingatan kita tidak lagi terhenti atas sifat makhlok. Selagi ingat makhlok, ingat dunia dan ingat alam benda, selagi itulah Allah tidak akan dapat kira ingat.
Setelah putusnya ingatan kita terhadap makhlok / diri, disitulah baru wajah Allah dapat kita lihat, pandang, tengok dan dapat kita ingat dengan jelas terang lagi nyata. Ingat atau zikir kepada Allah itu, hendaklah sebagaimana berzikirnta makhlok-makhlik lain. Ingat / zikir kepada Allah bukan sahaja makhlok manusia ! Malahan semya makhlok berzikir dan bertasbih kepada Allah.
Tandanya makhlok lain dialam ini berzikir kepada Allah, adalah melalyi sifat patuh, sifat tunduk dan sifat taatnya kepada perintah dan ketetapan yang telah Allah tetapkan.
Tanda ingat dan tanda berzikirnya makhlok alam kepada Allah itu, adalah seumpama tidak ada hujan yang terbit dari bumi kelangit. Tak ada bulan, bintang yang lari atau targeluncir dari paksi pusingan galaksinya. Sifat patuh, raat, akur dan tunduk itulah, tanda berzikir dan ibgatnya makhlok alam kepada Allah. Tanda ingatnya kita kepada Allah itu, hendaklah juga sebagaimana ingatnya makhlok lain, iaitu dengan percaya, yakin, taat dan patuh kepada ketetapan Allah !
Berzikirnya makhlok alam kepada Allah itu, bukan dengan cara sebagaimana sebutan manusia. Berzikirnya makhlok alam itu, adalah dengan menggunakan cara atau kaedahnya sendiri, iaitu dengan cara pasrah, berserah dan terserah kepada Allah, atas segala kererapan azali Allah.
Itulah caea atau kaedahnya berzikir, ingat dan bertasbihnya makhlok alam kepada Allah Ta'ala . Seandainya kura sebagai makhlok manysia, boleh berzikir dan bertasbih sebagaimana zijur dan tasbihnya slam semesta kepada Allah, alangkah tinggi dan mulianya kedudukan zikir kita disisi Allah. Sayangnya kebantakkan dari kita ingatkan / zikir Allah itu, hanta setakat lafasan bibir yang selalu berdusta dan mungkir.
Amalan zikir / ingat kepada Allah itu, adalah amalan tang teramat mudah dan teramat senang untuk diamalkan, tidak seperti payahnya mengamalkan amalan-amalan lain.
Sayangnya dikeranakan terlalu mudah dan terlampau senangnya kaedah ingat kepada Allah itu membuatkan kebanyakkan dari kita lupa untuk mengamalkannta.
INILAH YANG DIKATAKAN HIJAB
Cara berserah diri.....
1. Sedar akan keberadaan wujud diri zahir dan batin kita.
2. Tanya dan soal kepada kesedaran itu wujud siapakah itu?
3. Tentukan jawapannya wujud Allah.
4. Tanda dan bukti penyerahan diterima, sudah tidak ada lagi wujud selain dari Allah yang dipandang, dirasa, dinikmati.
5. Sehingga yang memandang, yang merasa yang menikmati wujud itu Allah sendiri..
Bagi mereka-mereka yang mengenal, ingat kepada Allah itu sudah cukup tercantum, cukup lengkap, cukup terkumpul, cukup terungkap dan cukup terucap dengan hanya melihat alam.
Dengan hanya melihat dan memandang kepada kejadian alam sekeliling dan dengan hanya melihat kepada kejadian alam dirinya sendiri, ianya sudah lebih dari ingat dan sudah lebih dari berzikir, sungguhpun ucapan zikirnya tidak terlafaz melalui bibir mulut.
Dengan hanya melihat alam baginya sudah lebih dari memadai untuk dijadikan tujuan bagi ingat kepada Allah. Wajah Allah itu sudah cukup termaktub dan sudah cukup meliputi pada wajah sekalian alam semesta. Itulah tanda terbuka hijab !
Dengan hanya melihat dalil atau dengan hanya melihat bayang (wajah kita), kita sudah dapat mengenal dan dapat mengingati tuan yang empunya bayang ( tuan yang empunya wajah ).
Tuan yang empunya bayang itu tidak perlu menzahirkan dirinya sebagaimana rupa bentuk wajahnya yang asal, cukup dengan hanya memperlihat dan menzahirkan dirinya melalui bayang wajahnya sahaja, sudah memadai dan sudah lebih dari cukup, bagi mereka-mereka yang mengenal Allah.
Biarpun melalui bayang wajahnya, kita akan tetap dapat mengenal Allah dengan sejelas-jelas dan senyata-nyatanya,
Wajah Allah yang hakiki itu, terzahir beserta dengan wajah makhlok! Bagi yang nampak makhlok, maka nampaklah Alkah ! Wajah Allah itu dimana-mana. Sebagaimana firman "Barang kemana engkau mengadap, disitulah wajah Aku"
Bayang dengan empunya bayang itu sebenarnya satu (sama). Seumpama perkara nafi dengan perkara isbat.
Sungguhpun nafi itu bukan isbat dan tiada lain darinya! Perkara nafi dengan isbat itu, tidak boleh bersatu dan juga tidak boleh berpisah. Barang siapa memisahkan antara nafi dan isbat, itulah sejahil-jahil umat Muhammad.
Seumpama samanya antara bulat air dengan bulatnya pembentong. Cuba tuan-tuan tilik diri tuan-tuan sendiri dihadapan cermin besar.
Apakah sama tuan yang menilik dengan tuan yang ditilik!. Pernahkah wajah tuan-tuan itu, berbeza dari yang tergambar didalam cermin? atau bayangan rupa paras tuan yang didalam cermin itu berbeza dari wajah tuan yang asal ?
Jika jawapannya memihak kepada tidak, yakinlah dan percayalah, bahawa Allah itu sama dengan wajahNya. Manakala wajah Allah itu, itulah makhlokNya !
Dengan syarat kita dan selain dari Allah sudah binasa, tidak ada, lenyap ( fanafillah diganti dengan baqo'billah )
Jika masih rasa ada kita dan selain dari Allah itu baru berada pada tahap ilmu...
Jika kita terhenti pada melihat makhlok, pandangan kepada Allah akan terlepas.
Manakala jika kita terhenti pada melihat Allah, akan terbatal, terpadam dan terbinasalah pula pandangan terhadap makhlok.
Pilihlah mana satu pandangan yang menjadi pilihan kita.
Tiada ulasan:
Catat Ulasan
Nota: Hanya ahli blog ini sahaja yang boleh mencatat ulasan.