MENGADAKAN PENGAKUAN UNTUK MENDAPAT PENGAKUAN.
Untuk mendapat pengakuan hendaklah kita mengadakan pengakuan. Siapa yang mengadakan pengakuan kepada siapa pengakuan diadakan dan dari siapa pengakuan itu kita perdapat ?
Tiap tiap sesuatu yang akan dilakukan hendaklah didahului dengan NIAT. Setelah kita mendapat kepastian tentang DIRI kita, maka hendaklah kita me-ada-kan PENGAKUAN terhadap ALLAH, Tuhan Yang Maha Esa dengan mengucapkan Dua Kalimah Syahadah berulang-ulang sebanyak TIGA KALI. Kalimah Syahadah yang bererti Naik saksi aku bahawa tiada Tuhan yang lain yang aku sembah melainkan Allah dan Muhammmad Rasul Allah.
Kita akui bahawa tiada Tuhan yang lain melainkan Alllah dan kita akui Muhammad Rasul Allah, utusan Tuhan. Maka adalah HIKMAH yang terkandung dalam Dua Kalimah Syahadah antara lain ialah :-
PENGAKUAN dan PANGKAT atau MERTABAT
Untuk me-ada-kan pengakuan terhadap Tuhan yang kita sembah itu, kita harus berjalan ( bertarikat ) dan yang berjalan itu bukanlah badan kita melainkan DIA iaitu DIRI yang telah kita temui itu dan kita berjalan menurut JALANNYA.
Kalau kita yang diluar yang mencari Tuhan kemanakah kita akan pergi mencariNYA ? Masukkah diakal kita yang berupa dan bertampan dapat mencari dan menemui NYA yang tiadak berupa dan bertampan itu ?
Kita ketahui DIA ada dimana mana. DIA ada tetapi tiada, ke-ada-annya didalam TIDAK ADA, Bagi orang yang mahu berfikir dapat membenarkan dan mengakui akan ke-ada-annya dengan tanda tanda yang telah ditemuinya dan kitab kitab banyak meyakinkan akan ke-ada-annya. Bagi orang yang mahu memperhatikan akan segala sesuatunya, tiadak dapat memungkiri akan ADANYA Yang Maha Kuasa itu.
Akan dapatkah SI BADAN KASAR MENMUI YANG MAHA GHAIB ??? Tentu Tidak dan pasti tidak !!!!
DIRI yang ditemui itulah yang membawa badan berjalan dan DIRIlah yang TAHU JALANNYA untuk KESANA, kerana DIA BERASAL dari SANA dan KESANA pula tempat kembalinya.
Lain halnya BADAN, yang dijadikan dari yang telah dijadikanNYA iaitu dari tanah, barang yang mati. Dan dari itu pula makanya kalau orang telah mati badannya dikembalikan keasalnya iaitu tanah.
Dan adalah bagi kita setelah menemui DIRI sendiri, jalan untuk keSANA telah terbuka.
MENCARI YANG GHAIB HENDAKLAH DENGAN YANG GHAIB juga. Para Arifin dan Budiman mengatakan SIAPA YANG MENGENAL DIRINYA MENGENAL TUHANNYA dan SIAPA YANG MENEMUI DIRINYA AKAN MENEMUI TUHAN DENGAN SENDIRINYA.
Sekarang kita telah menemui DIRI kita. Sudahkah kita menemui Tuhan kita ? Bagaimanakah kita menemuiNYa ? dan dalam keadaan bagaimanakah kita menemuiNYA ?
DIRI yang bagi kita berdiri dengan sendirinya, kalau pintu telah terbuka akan berjalan dengan sendirinya pula.
Sekarang malam telah masuk kepada siang dan siang telah masuk kepada malam, Yang Hidup telah KELUAR daripada Yang Mati dan Yang Mati dari Yang Hidup, telah tahu diDIRI, bahkan telah MENEMUI DIRI dan telah punya PEGANGAN HIDUP.
Rupa-rupanya Pegangan Hidup selama ini adalah SALAH, tidak benar kerana berpegang kepada YANG MATI. Yang Mati yang dianggap Hidup sedang yang sebenarnya Hidup dan tidak mengenal erti mati dibiarkan begitu sahaja, tidak pernah dikuasai dan dipunyai untuk pegangan hidup, sunggguhpun diketahui dengan pasti bahawa DIA ADA BERSAMA kita bahkan terkandung didalam badan kita.
ITULAH DIRI. DIRI ITULAH AKU dan AKULAH DIA ITU. ORANG YANG TIDAK TAHU diDIRI TIDAK BERPENDIRIAN
Aku yang sekarang telah dapat tahu siapa sebenarnya AKU iaitu SIHIDUP LAGI TERANG jadi BUKAN SIMATI LAGI GELAP, sebelum berjalan keluar dari RUMAHKU untuk tujuan tertentu, lebih dahulu MEMPERBAIKKI KE-ADA-AN ku sendiri LUAR dan DALAM.
Setelah itu AKU berjalan MENMUI TUHANKU Yang Pengasih Lagi Penyayang untuk MENGADAKAN SUJUD SYUKUR TERHADAPNYA dengan MENGUCAP KATA PENGAKUAN DUA KALIMAH SYAHADAH
Dengan telah mengadakan Pengakuan itu jadilah AKU seorang Islam dengan erti yang sebenarnya dan adalah AKU seorang Muslim Sejati yang menjalankan tugas terhadap Allah untuk kebaikan sesama manusia.
Dan adalah AKU seorang Musafir yang senantiasa dalam pengembaraan menjelang sampai kembali kepengkalan iaitu Pokok Pangkal dari segala pangkal, Pokok Kejadian dari segala kejadian, Pokok Hidup dari segala kehidupan.
Untuk mendapat pengakuan hendaklah kita mengadakan pengakuan. Siapa yang mengadakan pengakuan kepada siapa pengakuan diadakan dan dari siapa pengakuan itu kita perdapat ?
Tiap tiap sesuatu yang akan dilakukan hendaklah didahului dengan NIAT. Setelah kita mendapat kepastian tentang DIRI kita, maka hendaklah kita me-ada-kan PENGAKUAN terhadap ALLAH, Tuhan Yang Maha Esa dengan mengucapkan Dua Kalimah Syahadah berulang-ulang sebanyak TIGA KALI. Kalimah Syahadah yang bererti Naik saksi aku bahawa tiada Tuhan yang lain yang aku sembah melainkan Allah dan Muhammmad Rasul Allah.
Kita akui bahawa tiada Tuhan yang lain melainkan Alllah dan kita akui Muhammad Rasul Allah, utusan Tuhan. Maka adalah HIKMAH yang terkandung dalam Dua Kalimah Syahadah antara lain ialah :-
PENGAKUAN dan PANGKAT atau MERTABAT
Untuk me-ada-kan pengakuan terhadap Tuhan yang kita sembah itu, kita harus berjalan ( bertarikat ) dan yang berjalan itu bukanlah badan kita melainkan DIA iaitu DIRI yang telah kita temui itu dan kita berjalan menurut JALANNYA.
Kalau kita yang diluar yang mencari Tuhan kemanakah kita akan pergi mencariNYA ? Masukkah diakal kita yang berupa dan bertampan dapat mencari dan menemui NYA yang tiadak berupa dan bertampan itu ?
Kita ketahui DIA ada dimana mana. DIA ada tetapi tiada, ke-ada-annya didalam TIDAK ADA, Bagi orang yang mahu berfikir dapat membenarkan dan mengakui akan ke-ada-annya dengan tanda tanda yang telah ditemuinya dan kitab kitab banyak meyakinkan akan ke-ada-annya. Bagi orang yang mahu memperhatikan akan segala sesuatunya, tiadak dapat memungkiri akan ADANYA Yang Maha Kuasa itu.
Akan dapatkah SI BADAN KASAR MENMUI YANG MAHA GHAIB ??? Tentu Tidak dan pasti tidak !!!!
DIRI yang ditemui itulah yang membawa badan berjalan dan DIRIlah yang TAHU JALANNYA untuk KESANA, kerana DIA BERASAL dari SANA dan KESANA pula tempat kembalinya.
Lain halnya BADAN, yang dijadikan dari yang telah dijadikanNYA iaitu dari tanah, barang yang mati. Dan dari itu pula makanya kalau orang telah mati badannya dikembalikan keasalnya iaitu tanah.
Dan adalah bagi kita setelah menemui DIRI sendiri, jalan untuk keSANA telah terbuka.
MENCARI YANG GHAIB HENDAKLAH DENGAN YANG GHAIB juga. Para Arifin dan Budiman mengatakan SIAPA YANG MENGENAL DIRINYA MENGENAL TUHANNYA dan SIAPA YANG MENEMUI DIRINYA AKAN MENEMUI TUHAN DENGAN SENDIRINYA.
Sekarang kita telah menemui DIRI kita. Sudahkah kita menemui Tuhan kita ? Bagaimanakah kita menemuiNYa ? dan dalam keadaan bagaimanakah kita menemuiNYA ?
DIRI yang bagi kita berdiri dengan sendirinya, kalau pintu telah terbuka akan berjalan dengan sendirinya pula.
Sekarang malam telah masuk kepada siang dan siang telah masuk kepada malam, Yang Hidup telah KELUAR daripada Yang Mati dan Yang Mati dari Yang Hidup, telah tahu diDIRI, bahkan telah MENEMUI DIRI dan telah punya PEGANGAN HIDUP.
Rupa-rupanya Pegangan Hidup selama ini adalah SALAH, tidak benar kerana berpegang kepada YANG MATI. Yang Mati yang dianggap Hidup sedang yang sebenarnya Hidup dan tidak mengenal erti mati dibiarkan begitu sahaja, tidak pernah dikuasai dan dipunyai untuk pegangan hidup, sunggguhpun diketahui dengan pasti bahawa DIA ADA BERSAMA kita bahkan terkandung didalam badan kita.
ITULAH DIRI. DIRI ITULAH AKU dan AKULAH DIA ITU. ORANG YANG TIDAK TAHU diDIRI TIDAK BERPENDIRIAN
Aku yang sekarang telah dapat tahu siapa sebenarnya AKU iaitu SIHIDUP LAGI TERANG jadi BUKAN SIMATI LAGI GELAP, sebelum berjalan keluar dari RUMAHKU untuk tujuan tertentu, lebih dahulu MEMPERBAIKKI KE-ADA-AN ku sendiri LUAR dan DALAM.
Setelah itu AKU berjalan MENMUI TUHANKU Yang Pengasih Lagi Penyayang untuk MENGADAKAN SUJUD SYUKUR TERHADAPNYA dengan MENGUCAP KATA PENGAKUAN DUA KALIMAH SYAHADAH
Dengan telah mengadakan Pengakuan itu jadilah AKU seorang Islam dengan erti yang sebenarnya dan adalah AKU seorang Muslim Sejati yang menjalankan tugas terhadap Allah untuk kebaikan sesama manusia.
Dan adalah AKU seorang Musafir yang senantiasa dalam pengembaraan menjelang sampai kembali kepengkalan iaitu Pokok Pangkal dari segala pangkal, Pokok Kejadian dari segala kejadian, Pokok Hidup dari segala kehidupan.
Tiada ulasan:
Catat Ulasan
Nota: Hanya ahli blog ini sahaja yang boleh mencatat ulasan.