PETUNJUK PETUNJUK UNTUK KEBENARAN
Al- Quran Surah Ali Imran : Ayat 27
DimasukkanNya malam kepada siang, siang kepada malam, didatangkanNya yang hidup daripada yang mati, yang mati daripada yang hidup. Diberinya rezeki ( kapada ) sesiapa yang dikehendakkinya dengan tiada terhitung.
Ulasan kepada Ayat
Malam ada pada kita dan Siang pun ada pada kita. Begitu juga Yang Hidup dan Yang Mati juga ada pada kita. Bagiku adalah malam yang dimaksudkan ialah Badan dan Siang ialah DIRI atau Yang Hidup adalah DIRI dan Yang Mati adalah BADAN.
Maka adalah orang yang diberi ( oleh ) Tuhan rezeki yang tidak terhitung banyaknya itu ialah orang yang dikehendakkiNya iaitu mereka mereka yang dapat mengeluarkan Yang Hidup dari Yang Mati dan sebaliknya Yang Mati dari Yang Hidup dan juga mereka mereka yang pandai memasukkan Siang kepada Malam dan Malam kepada Siang.
Pada permulaan ada SABDA ( Firman ) dan Sabda ada pada Tuhan. ( Kun Fayakun ) Semua benda dijadikan olehNYA. Tiada sesuatu yang boleh terjadi dengan sendirinya. Didalamnya ada NYAWA dan Nyawa ialah CAHAYA yang sebenarnya, yang menyinari setiap sesuatu / setiap manusia didunia ini. DIA ada didalam Dunia, dan Dunia dijadikanNya tetapi Dunia tidak menegnal DIA.
DIA menyinar dalam Gelap tetapi sigelap tidak mengerti ………………………………
SiTerang menerangi Si-Gelap dan Si- Gelap tidak mengerti…………………………..
Burung ada didalam Sangkar, Sangkar dibuat untuk Burung tetapi Sangkar tidak mengenal Burung.
GELAP = MALAM = MATi = BADAN
TERANG = SIANG = HIDUP = DIRI
Untuk dapat memasukkan Malam kepada Siang dan sebaliknya dan untuk mengeluarkan Yang Hidup daripada Yang Mati dan sebaliknya, hendaklah kamu terlebih dahulu dapat memahami akan tujuan atau maksud ERTIKATA yang sebenarnya dari perkataan SIANG dan MALAM, HIDUP dan MATI itu.
Secara Ilmiah kita harus mengadakan PEMISAHAN antara BADAN dan DIRI. Bagiku adalah DIRI itu berdiri dengan sendirinya. Alirannya meliputi keseluruhannya apa yang ada pada kita dan adalah yang dinamakan Badan itu menjadi kepunyaannya.
Kalau kita mahu mengambil perbandingan keluar, maka perhatikanlah akan kabel letrik dan pelajarilah mana yang stroom ( current ? ) dan mana yang kawat ( dawai ) Dan adakah batas antara stroom dan kawat ? Tidak ? kalau tidak kenapa kalau kita pegang kawatnya bahagian luar, stroom tidak menjalar pada kita ?
Adalah keadaan stroom dan kawat itu jauh tidak berantara dan dekat tidak berbatas. Alirannya terbatas pada kulit luar.
Begitu pulalah DIRI kita didalam mealiri seluruh isi tubuh didalam dan diluar berbataskan Bulu dan Kulit.
DIA adalah Si-Terang yang menyinari alam sekelilingnya. Juga adalah DIA Si-Siang yang letaknya didalam batang tubuh kita. Si-Terang dan Si-Siang itu adalah DIA Yang Hidup yang alirannya mengaliri batang tubuh didalam. Jadi Si-Terang – Siang – Hidup letaknya dan tempatnya bagi kita ialah DI-DALAM.
Untuk mengeluarkan Yang Hidup daripada Yang Mati atau memasukkan Malam kepada Siang dan sebaliknya mengkehendakki si DIRI sanggup menembus DINDING sendiri atau menembus Bulu dan Kulit yang menjadi batsnya untuk DIA keluar.
Menembus Dinding sendiri bererti menembus ALAM SENDIRI ( badan ) yang juga bererti menembus bulu dan kulit kita.
Penembusan Bulu dan Kulit bererti kita telah MENEMUI JALAN DIRI sendiri dan perkenalan kita dengannya memperkenalkan DIRI sendiri kepada kita dan dengannya pula kita dapat MENEMUI DIRI SENDIRI.
Kalau jalannya telah ditemui, maka tidaklah sulit untuk mengenalnya dengan erti kata sebenarnya dan apalagi kalau kita telah dapat menemuinya.
Ada apa pada DIRI kita itu ? Untuk mendapat jawapan hendaklah kita tahu betul pada DIRI kita itu, apa apa yang terkandung didalamnya. Untuk dapat mengetahui hendaklah kita perhatikan dan pelajari JALANNYA DIRI itu.
Setelah memperhatikan jalannya DIRI dengan saksama maka kita akan tiba pada suatu kesimpulan bahawa yang dikatakan jalannya Diri itu ialah sama juga dengan PANCARAN dari dalam tubuh kita atau seumpama stroom bagi kawat letrik.
Penemuan kita pada Pancaran atau stroom yang pasti sudah kita ketahui, berasal dari dalam batang tubuh kita yang mana kalau diturutkan mendatangkan pergerakan dan kalau diturutkan terus melahirkan pergerakan pergerakan bermacam yang berliku-liku yang bagi kita amat sulit untuk dimengerti.
Akan tetapi suatu keberuntungan yang telah kita perdapat ialah suatu kepastian bahawa adalah pancaran atau stroom itu berasalkan atau datangnya dari dalam tubuh kita. Patut diketahui bahawa pusat dari seluruh pergerakan pada kita letaknya di OTAK.
Pada otak ada pusat yang menghubungkan CITA ( idea ) kita dengan dunia dalam kita ( microcosmos ) Ada pusat yang menghubungkan kita dengan dunia luar ( macrocosmos ) . Ada pusat pusat akal, kemahuan, kesadaran dan ingatan.
Selain dari pusat pusat tersebut ada pula yang geraknya langsung diluar kemahuan kita seperti jalan nafas, degupan jantung, usus, pembuluh darah dan sebagainya yang dinamakan pusat susunan persarafan simpatis. Gerakan ini adalah gerakan didalam batang tubuh kita yang bertujuan menjamin hidup kita.
Kedudukan kepala dan isinya ialah bahagian teratas dari batang tubuh. Dalamnya terkandung akal,ingatan, kemahuan dan kesadaran.
Pada waktu tidur, maka seluruh kegiatan kita terserah kepada DIRI yang tidak pernah tidur dan terletaknya batang tubuh kita dalam keadaan istirehat oleh keletihan pada siang harinya.
Pada waktu bangun, DIRI mendatangkan kesedaran dan ingatan kepada kita dan kegiatan kita mulai timbul kembali dengan datangnya kemahuan untuk duduk, mandi dan sebagainya iaitu melakukan tugas tugas hidup seharian.
DIRI membangunkan Badan melalui kesadaran terus keingatan, ingatan mendatangkan akal ( pertimbangan / rasa ) akal juga menerbitkan kemahuan, kemahuan menghasilkan kegiatan dan tindak tanduk perbuatan.
Begitu pula badan yang hendak berehat, perjalanannya ialah dari kemahuan kepada akal atau pertimbangan dari akal ke ingatan, dari ingatan kepada kesadaran dan beransur-ansur kesadaran hilang dan tertidurlah badan.
Dan tinggallah DIRI yang tidak pernah tidur dengan kegiatan kegiatannya didalam yang melahirkn pergerakan jalannya pernafasan, jantung, usus dan sebagainya. Dan kesemuanya itu berlangsung diluar kemahuan kita dan bertujuan menjamin kita terus hidup.
Kemana perginya tenaga tenaga dari kesadaran, kemahuan, ingatan dan akal ketika kita sedang tidur ?
Proses kejadian ini menunjukkan kepada kita bahawa pada kita ada tenaga yang tersembunyi yang menguasai seluruh keadaan kita.
Perumpamaannya ialah seolah-olah sekelumpuk kambing dengan pengembala yang dengan adanya pengembla maka kambing ambing dapat dikumpulkan dalam satu kelompok, dapat dihantarkan ketempat yang banyak rumput yang ada air untuk akhirnya dihantar kembali kekandangnya.
Atau secara garis kasarnya ibarat sipemburu dengan senjata atau sipenunggang dengan kudanya.
Bagaimanakah kedudukannya didalam badan kita ?
Untuk dapat menjawab kami pergunakan Ayat 35 dari Surah An-Nur yang bererti :
Allah memberi cahaya langit dan bumi. Umpama cahayanya kepada orang beriman seperti sebuah lubang didinding rumah didalamnya ada pelita, pelita itu didalam gelas, gelas itu kelihatan laksana bintang yang berkilau-kilauan dilangit. Pelita itu dinyalakan dengan minyak kayu yang berkat, iaitu minyak zaitun yang tiada tumbuh ditimur mahupun dibarat, hampir minyaknya itu bercahaya dengan sendirinya meskipun tidak disentuh api. Cahaya berdamping dengan Cahaya. Allah menunjukkan beberapa perumpamaan bagi manusia dan Allah mengetahui tiap tiap sesuatu.
Tenaga Yang Tersembuntyi yang ada pada kita itu ialah Tenaga Ruhani yang berasal dari dalam batang tubuh kita. Timbulnya Ruhani disebabkan adanya Jasmani atau lebih terang Ruhani adalah gambaran dari Jasmani. Ruhani adalah tiruan dari Jasmani. Perkembangan Ruhani ialah bergantung kepada perkembangan amal perbuatan Jasmani. Ruhani orang beriman berlainan dengan Ruhani orang munafik. Ruhani orang berbuat baik berlainan debngan Ruhani orang jahat. Begitu jugalah Cahaya orang beriman dan orang kafir adalah berlainan.
Al- Quran Surah Ali Imran : Ayat 27
DimasukkanNya malam kepada siang, siang kepada malam, didatangkanNya yang hidup daripada yang mati, yang mati daripada yang hidup. Diberinya rezeki ( kapada ) sesiapa yang dikehendakkinya dengan tiada terhitung.
Ulasan kepada Ayat
Malam ada pada kita dan Siang pun ada pada kita. Begitu juga Yang Hidup dan Yang Mati juga ada pada kita. Bagiku adalah malam yang dimaksudkan ialah Badan dan Siang ialah DIRI atau Yang Hidup adalah DIRI dan Yang Mati adalah BADAN.
Maka adalah orang yang diberi ( oleh ) Tuhan rezeki yang tidak terhitung banyaknya itu ialah orang yang dikehendakkiNya iaitu mereka mereka yang dapat mengeluarkan Yang Hidup dari Yang Mati dan sebaliknya Yang Mati dari Yang Hidup dan juga mereka mereka yang pandai memasukkan Siang kepada Malam dan Malam kepada Siang.
Pada permulaan ada SABDA ( Firman ) dan Sabda ada pada Tuhan. ( Kun Fayakun ) Semua benda dijadikan olehNYA. Tiada sesuatu yang boleh terjadi dengan sendirinya. Didalamnya ada NYAWA dan Nyawa ialah CAHAYA yang sebenarnya, yang menyinari setiap sesuatu / setiap manusia didunia ini. DIA ada didalam Dunia, dan Dunia dijadikanNya tetapi Dunia tidak menegnal DIA.
DIA menyinar dalam Gelap tetapi sigelap tidak mengerti ………………………………
SiTerang menerangi Si-Gelap dan Si- Gelap tidak mengerti…………………………..
Burung ada didalam Sangkar, Sangkar dibuat untuk Burung tetapi Sangkar tidak mengenal Burung.
GELAP = MALAM = MATi = BADAN
TERANG = SIANG = HIDUP = DIRI
Untuk dapat memasukkan Malam kepada Siang dan sebaliknya dan untuk mengeluarkan Yang Hidup daripada Yang Mati dan sebaliknya, hendaklah kamu terlebih dahulu dapat memahami akan tujuan atau maksud ERTIKATA yang sebenarnya dari perkataan SIANG dan MALAM, HIDUP dan MATI itu.
Secara Ilmiah kita harus mengadakan PEMISAHAN antara BADAN dan DIRI. Bagiku adalah DIRI itu berdiri dengan sendirinya. Alirannya meliputi keseluruhannya apa yang ada pada kita dan adalah yang dinamakan Badan itu menjadi kepunyaannya.
Kalau kita mahu mengambil perbandingan keluar, maka perhatikanlah akan kabel letrik dan pelajarilah mana yang stroom ( current ? ) dan mana yang kawat ( dawai ) Dan adakah batas antara stroom dan kawat ? Tidak ? kalau tidak kenapa kalau kita pegang kawatnya bahagian luar, stroom tidak menjalar pada kita ?
Adalah keadaan stroom dan kawat itu jauh tidak berantara dan dekat tidak berbatas. Alirannya terbatas pada kulit luar.
Begitu pulalah DIRI kita didalam mealiri seluruh isi tubuh didalam dan diluar berbataskan Bulu dan Kulit.
DIA adalah Si-Terang yang menyinari alam sekelilingnya. Juga adalah DIA Si-Siang yang letaknya didalam batang tubuh kita. Si-Terang dan Si-Siang itu adalah DIA Yang Hidup yang alirannya mengaliri batang tubuh didalam. Jadi Si-Terang – Siang – Hidup letaknya dan tempatnya bagi kita ialah DI-DALAM.
Untuk mengeluarkan Yang Hidup daripada Yang Mati atau memasukkan Malam kepada Siang dan sebaliknya mengkehendakki si DIRI sanggup menembus DINDING sendiri atau menembus Bulu dan Kulit yang menjadi batsnya untuk DIA keluar.
Menembus Dinding sendiri bererti menembus ALAM SENDIRI ( badan ) yang juga bererti menembus bulu dan kulit kita.
Penembusan Bulu dan Kulit bererti kita telah MENEMUI JALAN DIRI sendiri dan perkenalan kita dengannya memperkenalkan DIRI sendiri kepada kita dan dengannya pula kita dapat MENEMUI DIRI SENDIRI.
Kalau jalannya telah ditemui, maka tidaklah sulit untuk mengenalnya dengan erti kata sebenarnya dan apalagi kalau kita telah dapat menemuinya.
Ada apa pada DIRI kita itu ? Untuk mendapat jawapan hendaklah kita tahu betul pada DIRI kita itu, apa apa yang terkandung didalamnya. Untuk dapat mengetahui hendaklah kita perhatikan dan pelajari JALANNYA DIRI itu.
Setelah memperhatikan jalannya DIRI dengan saksama maka kita akan tiba pada suatu kesimpulan bahawa yang dikatakan jalannya Diri itu ialah sama juga dengan PANCARAN dari dalam tubuh kita atau seumpama stroom bagi kawat letrik.
Penemuan kita pada Pancaran atau stroom yang pasti sudah kita ketahui, berasal dari dalam batang tubuh kita yang mana kalau diturutkan mendatangkan pergerakan dan kalau diturutkan terus melahirkan pergerakan pergerakan bermacam yang berliku-liku yang bagi kita amat sulit untuk dimengerti.
Akan tetapi suatu keberuntungan yang telah kita perdapat ialah suatu kepastian bahawa adalah pancaran atau stroom itu berasalkan atau datangnya dari dalam tubuh kita. Patut diketahui bahawa pusat dari seluruh pergerakan pada kita letaknya di OTAK.
Pada otak ada pusat yang menghubungkan CITA ( idea ) kita dengan dunia dalam kita ( microcosmos ) Ada pusat yang menghubungkan kita dengan dunia luar ( macrocosmos ) . Ada pusat pusat akal, kemahuan, kesadaran dan ingatan.
Selain dari pusat pusat tersebut ada pula yang geraknya langsung diluar kemahuan kita seperti jalan nafas, degupan jantung, usus, pembuluh darah dan sebagainya yang dinamakan pusat susunan persarafan simpatis. Gerakan ini adalah gerakan didalam batang tubuh kita yang bertujuan menjamin hidup kita.
Kedudukan kepala dan isinya ialah bahagian teratas dari batang tubuh. Dalamnya terkandung akal,ingatan, kemahuan dan kesadaran.
Pada waktu tidur, maka seluruh kegiatan kita terserah kepada DIRI yang tidak pernah tidur dan terletaknya batang tubuh kita dalam keadaan istirehat oleh keletihan pada siang harinya.
Pada waktu bangun, DIRI mendatangkan kesedaran dan ingatan kepada kita dan kegiatan kita mulai timbul kembali dengan datangnya kemahuan untuk duduk, mandi dan sebagainya iaitu melakukan tugas tugas hidup seharian.
DIRI membangunkan Badan melalui kesadaran terus keingatan, ingatan mendatangkan akal ( pertimbangan / rasa ) akal juga menerbitkan kemahuan, kemahuan menghasilkan kegiatan dan tindak tanduk perbuatan.
Begitu pula badan yang hendak berehat, perjalanannya ialah dari kemahuan kepada akal atau pertimbangan dari akal ke ingatan, dari ingatan kepada kesadaran dan beransur-ansur kesadaran hilang dan tertidurlah badan.
Dan tinggallah DIRI yang tidak pernah tidur dengan kegiatan kegiatannya didalam yang melahirkn pergerakan jalannya pernafasan, jantung, usus dan sebagainya. Dan kesemuanya itu berlangsung diluar kemahuan kita dan bertujuan menjamin kita terus hidup.
Kemana perginya tenaga tenaga dari kesadaran, kemahuan, ingatan dan akal ketika kita sedang tidur ?
Proses kejadian ini menunjukkan kepada kita bahawa pada kita ada tenaga yang tersembunyi yang menguasai seluruh keadaan kita.
Perumpamaannya ialah seolah-olah sekelumpuk kambing dengan pengembala yang dengan adanya pengembla maka kambing ambing dapat dikumpulkan dalam satu kelompok, dapat dihantarkan ketempat yang banyak rumput yang ada air untuk akhirnya dihantar kembali kekandangnya.
Atau secara garis kasarnya ibarat sipemburu dengan senjata atau sipenunggang dengan kudanya.
Bagaimanakah kedudukannya didalam badan kita ?
Untuk dapat menjawab kami pergunakan Ayat 35 dari Surah An-Nur yang bererti :
Allah memberi cahaya langit dan bumi. Umpama cahayanya kepada orang beriman seperti sebuah lubang didinding rumah didalamnya ada pelita, pelita itu didalam gelas, gelas itu kelihatan laksana bintang yang berkilau-kilauan dilangit. Pelita itu dinyalakan dengan minyak kayu yang berkat, iaitu minyak zaitun yang tiada tumbuh ditimur mahupun dibarat, hampir minyaknya itu bercahaya dengan sendirinya meskipun tidak disentuh api. Cahaya berdamping dengan Cahaya. Allah menunjukkan beberapa perumpamaan bagi manusia dan Allah mengetahui tiap tiap sesuatu.
Tenaga Yang Tersembuntyi yang ada pada kita itu ialah Tenaga Ruhani yang berasal dari dalam batang tubuh kita. Timbulnya Ruhani disebabkan adanya Jasmani atau lebih terang Ruhani adalah gambaran dari Jasmani. Ruhani adalah tiruan dari Jasmani. Perkembangan Ruhani ialah bergantung kepada perkembangan amal perbuatan Jasmani. Ruhani orang beriman berlainan dengan Ruhani orang munafik. Ruhani orang berbuat baik berlainan debngan Ruhani orang jahat. Begitu jugalah Cahaya orang beriman dan orang kafir adalah berlainan.
Tiada ulasan:
Catat Ulasan
Nota: Hanya ahli blog ini sahaja yang boleh mencatat ulasan.