Pages

Ahad, 15 Mei 2016

Dua kalimah syahadah adalah IBU kepada RUKUN ISLAM

ALLAH MENGUCAP SEJAHTERA KEPADA MEREKA YANG SUDAH MELAKSANAKAN LAA ILAHA ILLALLAH...  MUHAMMADAR RASULULLAH (ISLAM - اسلام )

Innallazi na'indallah hil islam = sesungguhnya agama disisi Allah hanyalah islam..

اسلام
الله سلم لااله الا الله محمدرسول الله

Pengertian Islam ini adalah SENI lagi meluas yang bererti "Allah mengucap sejahtera kepada mereka yang mengerti
لااله الا الله محمد رسول الله

Adapun dua kalimah syahadah ini adalah INDUK segala alat dan IBU kepada RUKUN ISLAM yang lima.

لا = Tiada
اله= Nyata
الا = Hanya
الله = Allah
محمد = Muhammad
روسول = Menyatakan
الله = الله

Inilah ertinya yang sebenar kalimah tauhid dan kalimah rasul. Bila lafaz لا itu kalimah Nafi, اله itu kalimah menafi, الا itu kalimah isbat, الله itu kalimah mengisbat.

INI DAPAT DILAKUKAN DENGAN MELAKSANAKAN PERINTAH ALLAH YANG TERKANDUNG DIDALAM PERINTAHNYA...

73.Surah Al-Muzzammil (Verse 8 )
وَاذْكُرِ اسْمَ رَبِّكَ وَتَبَتَّلْ إِلَيْهِ تَبْتِيلًا

Dan sebutlah akan nama Tuhanmu, serta tumpukanlah kepadaNya dengan sebulat-bulat tumpuan.

Serta Hadis Nabi SAW

Saidina Ali Rodziallah hu'an hu Bertanya kepada Rasulullah bagaimana aku nak hampir dengan Allah ya Rasulullah. Rasulullah menjawab mari dekat dengan aku ya Ali hingga bertemu lutut. Pejamkan mata mu, Tongkat kan lidah mu ke langit2, sebutlah nama Allah sebanyak2 nya dalam qalbi.

Telah meletakkan seseorang sedang berada didalam keadaan sedang menunaikan "AKU BERSAKSI TIADA YANG LAIN YANG BERSIFAT DENGAN SIFAT YANG WAJIB BAGI ALLAH, HANYA SANYA ALLAH SAHAJA YANG BERSIFAT DENGAN SIFAT YANG WAJIB BAGINYA"

Iaitu

ASHADU AN LAA ILAHA ILLALLAH

SESIAPA YANG TELAH BERJAYA MELAKSANAKAN PERINTAH ALLAH SEPERTI DIDALAM FIRMANNYA

73.Surah Al-Muzzammil (Verse 8 )
وَاذْكُرِ اسْمَ رَبِّكَ وَتَبَتَّلْ إِلَيْهِ تَبْتِيلًا

Dan sebutlah akan nama Tuhanmu, serta tumpukanlah kepadaNya dengan sebulat-bulat tumpuan.

BERMAKNA

TELAH DAN SEDANG BERADA SEPERTI DIDALAM SABDA NABI MUHAMMAD SAW

Berkata Ali RA..Rasulullah bersabda...Allah berfirman............; Sesungguh AKU lah ALLAH ,, Tiada Tuhan selain AKU...Barangsiapa BERTAUHID kepadaKu niscaya masuklah ia kedalam benteng Ku,,,Dan barangsiapa yang masuk bentengKu..niscaya terselamatlah dia dari SiksaKu...(H R . Syirazi)

RAHSIA YANG TERDAPAT DIDALAM FIRMAN ALLAH

73.Surah Al-Muzzammil (Verse 8 )
وَاذْكُرِ اسْمَ رَبِّكَ وَتَبَتَّلْ إِلَيْهِ تَبْتِيلًا

Dan sebutlah akan nama Tuhanmu, serta tumpukanlah kepadaNya dengan sebulat-bulat tumpuan.

IALAH

1.  Tumpukan sebulat-bulat tumpuan kepada sifat-sifat yang wajib bagi Allah bermakna sedang berlaku penyaksian seperti yang telah kita katakan didalam kalimah Tauhid iaitu ASHADU - AKU BERSAKSI ATAU AKU SEDANG MENYAKSI KEPADA SIFAT-SIFAT YANG WAJIB BAGI ALLAH

2. Didalam masa yang sama sebutlah Allah sebanyak-banyaknya, akan berlaku dengan cara tersendiri pengakuan bahawa sifat yang sedang disaksikan iaitu sifat yang wajib bagi Allah adalah sifat Allah... Dengan tidak perlu kita mengaku-ngaku

PENGAKUAN INI BERLAKU SECARA TERSENDIRI ATAU DENGAN KATA LAIN SECARA AUTOMATIK..

Setelah berlakunya penyaksian dan pengakuan kepada Allah diteruruskan dengan istiqomah melakukan rasa apa yang sedang dirasa dengan sebulat tumpuan, rasa pula penyaksian dan pengakuan kepada Allah yang sedang berlaku, pada masa sedang merasakan kedua-dua keadaan ini, sebutlah Allah sebanyak-banyaknya.

Dengan melakukan sedemikian akan berlaku pula penyaksian dan pengakuan kepada Allah yang sedang merasa ada Allah "ALLAH SEDANG MENGENAL ALLAH"

Seperti sabda Nabi saw "'AROFTU ROBBI BI ROBBI" - "AKU KENAL TUHAN AKU DENGAN TUHANKU"...

Hadis kudsi ada menerangkan bahawa "INSAN ITU RAHSIA AKU, AKU RAHSIA INSAN, RAHSIA ITU SIFAT AKU, SIFAT AKU BUKAN LAIN DARIPADA AKU"

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Nota: Hanya ahli blog ini sahaja yang boleh mencatat ulasan.