APABILA menyebut
mengenai alam roh, ia termasuk dalam perkara ghaib yang kita tidak dapat
mengetahuinya melainkan apa yang dikhabarkan oleh al-Quran dan al-Hadis.
Allah SWT berfirman
dalam surah al-Israk, ayat 85 yang bermaksud: ?Dan mereka bertanya kepadamu
(wahai Muhammad) mengenai roh. Katakanlah: ?Roh itu termasuk urusan Tuhanku,
tidak kamu diberi pengetahuan mengenainya kecuali sedikit.?
Setiap orang yang
beriman wajib meyakini adanya alam berkenaan seperti yang termaktub dalam
al-Quran dan al-Hadis. Allah SWT berfirman dalam surah al-Mukminun ayat 99 dan
100 yang bermaksud: ?Kesudahan golongan yang kufur ingkar itu apabila sampai
ajal maut kepada salah seorang antara mereka, berkatalah ia: ?Wahai Tuhanku,
kembalikanlah daku (hidup di dunia) supaya aku mengerjakan amal saleh dalam
perkara yang sudah aku tinggalkan.? Tidak! Masakan dapat? Sesungguhnya
perkataannya itu hanyalah kata-kata yang dia saja yang mengatakannya, sedang di
hadapan mereka ada alam barzakh (yang mereka tetap tinggal padanya) hingga hari
mereka dibangkitkan semula (pada hari kiamat).?
Ayat itu jelas
menunjukkan alam barzakh itu benar-benar wujud, manakala ayat yang menunjukkan
azab seksa yang akan menimpa orang yang ingkar ketika berada dalam kubur pula
iaitu firman Allah SWT dalam surah al-Mukmin ayat 46 yang bermaksud: ?Mereka
didedahkan kepada bahang api neraka pada waktu pagi dan petang (ketika mereka
berada di alam barzakh).?
Gambaran lain azab
bagi mereka yang ingkar ketika sakaratulmaut seperti dalam surah al-An?am ayat
93 yang bermaksud: ?Dan (sungguh ngeri) sekiranya engkau melihat ketika orang
yang zalim itu dalam penderitaan sakaratulmaut (ketika hendak putus nyawa),
sedang malaikat pula menghulurkan tangan mereka (memukul dan menyeksa orang
itu) sambil berkata (dengan menengking dan mengejek):
?Keluarkanlah nyawa
kamu (daripada tubuh kamu sendiri); pada hari ini kamu dibalas dengan azab
seksa yang menghina (kamu) sehina-hinanya disebabkan apa yang telah kamu
katakan terhadap Allah dengan tidak benar dan kamu pula (menolak dengan)
sombong takbur akan ayat-ayat keterangan-Nya.?
Sebuah hadis
riwayat al-Bukhari, daripada Aisyah katanya: ?Dua wanita tua daripada kalangan
Yahudi Madinah sudah masuk menemuiku lalu mereka berkata: ?Sesungguhnya
penghuni kubur diseksa di dalam kubur mereka.?
Aisyah berkata:
?Aku menafikan mereka dan tidak percaya pada mulanya. Lalu mereka keluar. Dan
masuk pula Rasulullah SAW menemuiku maka aku pun khabarkan apa yang terjadi
(mengenai wanita Yahudi berkenaan).
Baginda bersabda:
?Benar (wanita Yahudi berkenaan), sesungguhnya mereka diseksa dengan seksaan
yang boleh didengar oleh semua binatang.?
Aisyah berkata:
?Selepas peristiwa itu aku tidak pernah melihat Baginda solat melainkan setelah
itu Baginda memohon perlindungan daripada siksaan kubur.
Daripada Zaid bin
Tsabit r.a, beliau berkata: Ketika Rasulullah SAW berada di kawasan Bani Najjar
sambil menunggang keldainya dan kami bersama Baginda, tiba-tiba keldainya
terkejut dan hampir saja Baginda terjatuh. Di kawasan itu terdapat enam atau
lima atau empat kuburan, lalu Baginda SAW bertanya: ?Siapakah antara kamu yang
mengetahui penghuni kubur ini?? Seorang lelaki menjawab: ?Saya.? Baginda
bertanya lagi: ?Bilakah mereka mati??
Lelaki tersebut
menjawab: ?Mereka mati dalam syirik.? Lalu Baginda bersabda: ?Sesungguhnya umat
ini (penghuni kubur ini) sedang diseksa di dalam kubur mereka. Andai kata
mereka tidak dikuburkan nescaya aku memohon kepada Allah agar Dia
memperdengarkan kepada kamu seksaan kubur seperti yang aku mendengarnya.?
Walau bagaimanapun
bagi mereka yang beriman dan beramal salih mereka berada dalam kenikmatan Taman
Syurga. Wallahualam
Tiada ulasan:
Catat Ulasan
Nota: Hanya ahli blog ini sahaja yang boleh mencatat ulasan.