JALAN BAGI INSAN.
Berkata bapak bagindha muchtar…
Dan tahulah aku sekarang padaku ada tiga jalan:...
• Jalan lahir menurut gerak fikiran dengan mempergunakan akal
• Jalan diri yang terdiri dari kiri dan kanan
• Jalan ‘A’-ku iaitu jalan sendiri
Padaku, yang benar hanya ada satu jalan iaitu jalan pada Jalan Allah. Dan Akulah pula yang dapat menemui-Nya kerana Aku datang dari Sana, dan jalanku ialah jalan tengah; jalan kembali dan jalan pulang.
Maknanya…
Bapak bagindha muchtar mentafsirkan dalam bidang ilmu ini iaitu IP BAPAK BAGINDHO MUCHTAR ada 3 jalan yang bersangkutan dengan insan. Jalan-jalan ini adalah yang secara semulajadinya telah dilandaskan oleh tuhan kepada kita.namun bapak bagindha muchtar melandaskan kepada anak-anak didiknya supaya mengikuti jalan A-ku iaitu jalan ALLAH.dengan mengikuti jalan ALLAH lah Aku dapat menemui A-ku.kerana Aku datang dari sana iaitu datang dari alam keajaiban dan itulah dinamakan ia alam lahut.
“Jalan lahir menurut gerak fikiran dengan mempergunakan akal”
Maknanya…
jalan ikhtiar atau perkiraan yang mengunakan minda atau otak biasa dalam menjalani kehidupan sehari-hari untuk mendapatkan sesuatu hajat.ianya hanya bergantung kepada keadaan daya fikir kita dan sejauh mana tangkapan fikiran lahiriah.jalan lahir hanya tergantung kepada memori minda selagi ia dapat berfungsi secara waras.bila otak yang mengandungi fikiran telah mengalami perubahan keadaan fizik nya kecerderaan atau hilang ingatan maka jalan lahir tidak lagi dapat dituruti.
“jalan diri yang terdiri dari kanan dan kiri”
Maknanya…
jalan diri yang terdiri dari kanan dan kiri yang bersentuhan dengan gelap dan cerah,baik dan buruk.jalan diantara dua persimpangan dan jalan yang merentasi kanan dan kiri.jikalau ilmu nya baik maka baiklah akan jalan ini dan jika buruk akan ilmu nya maka buruklah jalan nya pembawakan nya.jalan yang samar dan gelap yang mana bagi jalan ini tidak ada penerangan baginya.
“ Jalan ‘A’-ku iaitu jalan sendiri”
Jalan A-ku adalah jalan sendiri iaitu jalan yang suci dan murni,jalan kebenaran yang berpertunjukan nikmat dan rahmat.jalan ALLAH namanya tidak ada lagi jalan lain yang dapat mendatangkan nikmat dan rahmat didunia dan akhirat melainkan jalan A-ku.sebagaimana firman Allah…
Ih dinas sirotol mustqim,sirothollazi na’am amta alaihim,ghoiril magdubi alaihim waladholin.
(tunjukan jalan yang benar.jalan yang engkau kurniakan nikmat keatas mereka,bukan jalan sesat dan bukan yang dimurkai)
Jalan yang mendatangkan pembawakan gerak daya dari ALLAH kepada badan diriku ini.ianya berada dibalik hakikat diri sendiri,renungkanlah.
GERAK = QUDRATULLAH
Gerak yang berlaku padamu ketika didalam peramalanmu itu sebenarnya adalah Gerak qudratullah ( Hakikat Gerak Allah ).
Maka padanya pula mendatangkan daya2 ghaib yang merupakan suatu tenaga serbaguna buatmu. Oleh itu perhatikanlah dan perdalamilah kajianmu dan renunganmu terhadap apa-apa yang kau telah rasakan dari gerak itu.
Gerak yang terjadi secara automatik itu berlaku apabila tumpuan dan penyerahan secara total kepada Yang Maha Esa dan ia merupakan connectting bagi si hamba dan Tuhannya.
Dalam perjalanan kita ini gerak adalah jalan bagi kita dan jalan ini adalah fungsi utama. Oleh itu jikalau kita inginkan sesuatu maka hendaknya gunakanlah kaedah gerak, kerana gerak itu adalah Kuasa Ilahi,
Tangan kanan dan kiri kita berGerak sendiri itu merupakan dalil nyata bagi kita yang membawa maksud kudrat dan iradhat tuhan, RASA yang terasa di hujung jari-jari kita itulah sebenarnya Pancaran Kudrat dan Irodhat Ilahi.
Bagi mereka2 yang minat didalam bidang perubatan atau persilatan maka sayugianya anda memahami akan keadaan nya supaya kita mendapat hasil keputusan yang memuaskan. Akan tetapi kaedah gerak ini bukannya dapat digunakan didalam satu dua bidang sahaja akan tetapi ianya dapat di gunakan didalam berbagai perkara asal kita tahu menggunakan nya. Niat, Doa, Serah adalah isi penting didalam peramalan dan proses ini dan terlebih utama adalah Kata Kunci (password) yang perlu didahulukan.
Kemudian kita niatkan dan doakan serta serahkan kepada Yang Maha Kuasa. Keiklasan jua memainkan peranan penting didalam hal ini bagi menyatakan hati dan rahsia kita tetap kepada Allah jua digantungkan.
Gerak yang terjadi dari hasil pembukaan jalan oleh guru kepada kita sebenarnya bukanlah sekadar gerak dan daya energy sahaja bahkan ia dibukakan juga akan Hijab Alam Sir (alam rahsia) Ilahiah kepada kita cuma apa yang perlu kita lakukan adalah mengamalinya, mengkaji, menghayati serta memahami akan keberadaan nya,,,,
Pada mulanya kau yang tidak mendapat gerak kini telah tergerak dengan sendiri tanpa kawalan dari mindamu. Apakah itu suatu hal yang luar biasa. Kalau kita fikir2kan dari mana gerak itu datang maka kita akan dapat mentafsirkan nya bukan?
Oleh itu ketahuilah wahai saudara2ku gerak dan hijab serta energy ghaib adalah suatu hal yang sama jadi sama datang nya, dari tuhan jua datangnya maka perbaikilah keadaan ini dengan gerak yang telah terbuka padamu.
Yang paling penting kenalilah DIRImu dan TUHANmu dahulu sebelum kau melangkah keluar alam batang tubuhmu, pastikan jalan datang dan kembalimu itu sama tempatnya dan sama jalannya,,,
Jalan badan lain dan jalan diri lain serta jalan aku lain. Akan tetapi ia kait mengait antara satu sama lain. Untuk itu sama2lah kita mencari mengkaji memahami nya mudah2an kita mendapat kejayaan didunia naupun di akhirat.
Gerak Silat atau gerak dalam perubatan bukanlah perkara pokok didalam hal ini akan tetapi permahaman tentang gerak itu yang di titik beratkan.
Wahai anak2ku tempahlah kejayaanmu melalui jalan gerak ini kerana aku telah dapat merasai akan nikmat darinya (gerak)
gerak kedalam bermula jalan
untuk mencari rahsia tuhan
hidup dan mati tahu bezakan
supaya selamat di hari mendatang
gerak keluar menembusi alam
untuk sempunakan alam kehidupan
saupaya selamat akan keadaan
moga mendapat rahmat tuhan
sekian.
p/s: maknanya menyatukan kanan dan kiri ( bapak rujuk tgn kanan dan tangan kiri dimana tangan kanan itu lambang Kudratullah manakala tangan kiri = Iradat Allah..maksudnya ESAkan hga hilang wujud kita ..ygwujud hanyalah AKU ( Allah )
menutup yg 9 demi membuka yg 9
untuk mencapai kesedaran sejati
iaitu mengembalikan diri kepada
FITRAH SUCInya...
...
9 lubang yg perlu ditutup ialah
1. Takabbur
2. Sombong
3. Tamak
4. Serakah
5. Iri
6. Dengki
7. Hasut
8. Benci
9. Dendam
apabila ini berjaya dilaksana..maka secara otomatis
tajallilah 9 kesedaran sejati..
1. Laa Qodirun Illallah (Tiada yg MAHA Kuasa selain ALLAH meliputi Zat, Sifat, Asma’, Af’al-NYA)
2. Laa Muridun Illallah (Tiada yg MAHA Berkehendak selain ALLAH meliputi Zat, Sifat, Asma’, Af’al-NYA)
3. Laa ‘Alimun Illallah (Tiada yg MAHA Mengetahui selain ALLAH meliputi Zat, Sifat, Asma’, Af’al-NYA)
4. Laa Hayyun Illallah (Tiada yg MAHA Hidup selain ALLAH meliputi Zat, Sifat, Asma’, Af’al-NYA)
5. Laa Sami’un Illallah (Tiada yg MAHA Mendengar selain ALLAH meliputi Zat, Sifat, Asma’, Af’al-NYA)
6. Laa Bashirun Illallah (Tiada yg MAHA Melihat selain ALLAH meliputi Zat, Sifat, Asma’, Af’al-NYA)
7. Laa Mutakallimun Illallah (Tiada yg MAHA Berkata2 selain ALLAH meliputi Zat, Sifat, Asma’, Af’al-NYA)
8. Laa Fa’ilun Illallah (Tiada yg MAHA Berlaku dalam Gerak dan DIAM selain ALLAH meliputi Zat, Sifat, Asma’, Af’al-NYA)
9. Laa Maujudun Illallah (Tiada yg MAHA ADA di Awal tiada berpermulaan sekaligus di Akhir tiada berkesudahan dan tiada yg MAHA ADA pada Zahir dan Bathin selain ALLAH meliputi Zat, Sifat, Asma’, Af’al-NYA)
dan kemudian setelah itu “FITRAH SUCI”nya dalam “KESEDARAN SEJATI” akan membawa dirinya untuk berbuat kebaikan yg menjadi Rahmat serta saling berbagi/mengisi dalam kebenaran untuk memberikan pandangan ttng kebenaran hakiki meliputi dan juga saling berbagi/mengisi dalam kesabaran kepada siapa saja, karena ia telah memandang dalam Penyaksiannya akan :
“GURUmu adalah GURUku dan GURUku adalah GURUmu”
( kita sama2 Belajar kepada GURU yg SATU yg tidak makan juga tidak minum, Tidak Tidur tidak pula mengantuk).
Adakah suara itu qadim?
Setiap yang berhuruf dan bersuara itu adalah bersifat baru@mahaddas ,ini kerana bila roh menerima badan lalu sifat kalam yang hakiki telah berkamil dgn lidah lalu ianya telah bertukar martabat dari kalam hakiki menjadi kalam mahaddas.
Sesungguhnya disebalik hakikat kalam nyawa itu adalah kalam nya, kerana takluk bagi kalam itu adalah ilmu dan ilmu itu adalah Sifat Ma'ani nya dan inilah syuhud ahli hakikat bila ia berada didalam fana. Bila ia sedar dlm kesedaran ia mentakrifkan ia adalah kalam baharu iaitu kalam tubuh.
Kesimpulan:-
Kalam tubuh = bahasa/berhuruf/bersuara.
Kalam nyawa = kalam baharu akan tetapi ia adalah kalam ma'ani akan keadaannya./faham/bunyi.
Kalam hakiki = kalam yang bersifat tidak berhuruf dan bersuara/faham/ilham/ hidayah/kalam maknawiah.
Jadi bagi mereka yang telah memahami akan keadaan kalam mereka akan tahu meletakkan keadaan kalam itu.
GERAK..CAKAP SAJA ..MOHON SAJA..
Sekarang antara kita sama kita di rumah, di sini, cakaplah mahu apa?”
“Selesaikan badan diriku.”
Dia automatik.
“Hmm... hmm... hmm…”
Tapi perhatian kita, ingatan kita, kita serahkan kepada rasa yang terasa itu.
“Hm... hm... hm...”
“Buka jalanku. Lapangkan segala jalan bagiku!”
Dibukakannya. Cuba! Dia ada berserta kita, apa lagi?
“Tunjukki! Lapangkan jalan. Lancarkan usahaku!”
Kalau kita seorang pedagang umpamanya, “Segala jalan kehidupanku, buka. Yang tak baik tolak!”
Cakap saja, dia berbuat.
“Hmm... hmm...”
Tapi lengkap segala gerak-geri hendaknya. Habis tangan, kalau dia berhenti terus, kaki. Sebab mesti lengkap ke seluruh badan.
“Bersihkan hatiku!”
Cuba cakap.
“Bersihkan pula alam sekelilingku.”
Tinggal kita, dia terus berbuat.
“Bawalah aku menghadap kepada yang Maha Kuasa, kepada Yang Maha Esa.”
Kita bergerak. Kita berlatih dengan pengetahuan kami ini. Dengannya dapat kita kenal diri kita sendiri, dapat kita kenal akan Aku-nya kita tadi, yang hanya apa? Hanya satu noktah saja kita di sisi Tuhan. Nggak ada erti sedikit sebagai seorang hamba menghamba, menghamba kepada Yang Maha Kuasa, bukan kepada
sesama manusia.
Mohon-mohonlah kepada Tuhan, moga terbuka di segi lain pula. Di mana kesulitan rasanya jalan kehidupan kita, dengan ini kita lepaskan. Kalau-kalau ada halangan rintangan yang tidak baik dan segala-galanya, terus singkirkan, tolak, hindarkan; ertinya dibebaskannya dari badan diri kita ini.
Macam dikatakan tadi, ‘bersihkanlah alam sekelilingku’ ertiny alam dari alam kita sekarang ini, di luar segala macam disapu bersih samasekali dengan gerak kita.
Berkata bapak bagindha muchtar…
Dan tahulah aku sekarang padaku ada tiga jalan:...
• Jalan lahir menurut gerak fikiran dengan mempergunakan akal
• Jalan diri yang terdiri dari kiri dan kanan
• Jalan ‘A’-ku iaitu jalan sendiri
Padaku, yang benar hanya ada satu jalan iaitu jalan pada Jalan Allah. Dan Akulah pula yang dapat menemui-Nya kerana Aku datang dari Sana, dan jalanku ialah jalan tengah; jalan kembali dan jalan pulang.
Maknanya…
Bapak bagindha muchtar mentafsirkan dalam bidang ilmu ini iaitu IP BAPAK BAGINDHO MUCHTAR ada 3 jalan yang bersangkutan dengan insan. Jalan-jalan ini adalah yang secara semulajadinya telah dilandaskan oleh tuhan kepada kita.namun bapak bagindha muchtar melandaskan kepada anak-anak didiknya supaya mengikuti jalan A-ku iaitu jalan ALLAH.dengan mengikuti jalan ALLAH lah Aku dapat menemui A-ku.kerana Aku datang dari sana iaitu datang dari alam keajaiban dan itulah dinamakan ia alam lahut.
“Jalan lahir menurut gerak fikiran dengan mempergunakan akal”
Maknanya…
jalan ikhtiar atau perkiraan yang mengunakan minda atau otak biasa dalam menjalani kehidupan sehari-hari untuk mendapatkan sesuatu hajat.ianya hanya bergantung kepada keadaan daya fikir kita dan sejauh mana tangkapan fikiran lahiriah.jalan lahir hanya tergantung kepada memori minda selagi ia dapat berfungsi secara waras.bila otak yang mengandungi fikiran telah mengalami perubahan keadaan fizik nya kecerderaan atau hilang ingatan maka jalan lahir tidak lagi dapat dituruti.
“jalan diri yang terdiri dari kanan dan kiri”
Maknanya…
jalan diri yang terdiri dari kanan dan kiri yang bersentuhan dengan gelap dan cerah,baik dan buruk.jalan diantara dua persimpangan dan jalan yang merentasi kanan dan kiri.jikalau ilmu nya baik maka baiklah akan jalan ini dan jika buruk akan ilmu nya maka buruklah jalan nya pembawakan nya.jalan yang samar dan gelap yang mana bagi jalan ini tidak ada penerangan baginya.
“ Jalan ‘A’-ku iaitu jalan sendiri”
Jalan A-ku adalah jalan sendiri iaitu jalan yang suci dan murni,jalan kebenaran yang berpertunjukan nikmat dan rahmat.jalan ALLAH namanya tidak ada lagi jalan lain yang dapat mendatangkan nikmat dan rahmat didunia dan akhirat melainkan jalan A-ku.sebagaimana firman Allah…
Ih dinas sirotol mustqim,sirothollazi na’am amta alaihim,ghoiril magdubi alaihim waladholin.
(tunjukan jalan yang benar.jalan yang engkau kurniakan nikmat keatas mereka,bukan jalan sesat dan bukan yang dimurkai)
Jalan yang mendatangkan pembawakan gerak daya dari ALLAH kepada badan diriku ini.ianya berada dibalik hakikat diri sendiri,renungkanlah.
GERAK = QUDRATULLAH
Gerak yang berlaku padamu ketika didalam peramalanmu itu sebenarnya adalah Gerak qudratullah ( Hakikat Gerak Allah ).
Maka padanya pula mendatangkan daya2 ghaib yang merupakan suatu tenaga serbaguna buatmu. Oleh itu perhatikanlah dan perdalamilah kajianmu dan renunganmu terhadap apa-apa yang kau telah rasakan dari gerak itu.
Gerak yang terjadi secara automatik itu berlaku apabila tumpuan dan penyerahan secara total kepada Yang Maha Esa dan ia merupakan connectting bagi si hamba dan Tuhannya.
Dalam perjalanan kita ini gerak adalah jalan bagi kita dan jalan ini adalah fungsi utama. Oleh itu jikalau kita inginkan sesuatu maka hendaknya gunakanlah kaedah gerak, kerana gerak itu adalah Kuasa Ilahi,
Tangan kanan dan kiri kita berGerak sendiri itu merupakan dalil nyata bagi kita yang membawa maksud kudrat dan iradhat tuhan, RASA yang terasa di hujung jari-jari kita itulah sebenarnya Pancaran Kudrat dan Irodhat Ilahi.
Bagi mereka2 yang minat didalam bidang perubatan atau persilatan maka sayugianya anda memahami akan keadaan nya supaya kita mendapat hasil keputusan yang memuaskan. Akan tetapi kaedah gerak ini bukannya dapat digunakan didalam satu dua bidang sahaja akan tetapi ianya dapat di gunakan didalam berbagai perkara asal kita tahu menggunakan nya. Niat, Doa, Serah adalah isi penting didalam peramalan dan proses ini dan terlebih utama adalah Kata Kunci (password) yang perlu didahulukan.
Kemudian kita niatkan dan doakan serta serahkan kepada Yang Maha Kuasa. Keiklasan jua memainkan peranan penting didalam hal ini bagi menyatakan hati dan rahsia kita tetap kepada Allah jua digantungkan.
Gerak yang terjadi dari hasil pembukaan jalan oleh guru kepada kita sebenarnya bukanlah sekadar gerak dan daya energy sahaja bahkan ia dibukakan juga akan Hijab Alam Sir (alam rahsia) Ilahiah kepada kita cuma apa yang perlu kita lakukan adalah mengamalinya, mengkaji, menghayati serta memahami akan keberadaan nya,,,,
Pada mulanya kau yang tidak mendapat gerak kini telah tergerak dengan sendiri tanpa kawalan dari mindamu. Apakah itu suatu hal yang luar biasa. Kalau kita fikir2kan dari mana gerak itu datang maka kita akan dapat mentafsirkan nya bukan?
Oleh itu ketahuilah wahai saudara2ku gerak dan hijab serta energy ghaib adalah suatu hal yang sama jadi sama datang nya, dari tuhan jua datangnya maka perbaikilah keadaan ini dengan gerak yang telah terbuka padamu.
Yang paling penting kenalilah DIRImu dan TUHANmu dahulu sebelum kau melangkah keluar alam batang tubuhmu, pastikan jalan datang dan kembalimu itu sama tempatnya dan sama jalannya,,,
Jalan badan lain dan jalan diri lain serta jalan aku lain. Akan tetapi ia kait mengait antara satu sama lain. Untuk itu sama2lah kita mencari mengkaji memahami nya mudah2an kita mendapat kejayaan didunia naupun di akhirat.
Gerak Silat atau gerak dalam perubatan bukanlah perkara pokok didalam hal ini akan tetapi permahaman tentang gerak itu yang di titik beratkan.
Wahai anak2ku tempahlah kejayaanmu melalui jalan gerak ini kerana aku telah dapat merasai akan nikmat darinya (gerak)
gerak kedalam bermula jalan
untuk mencari rahsia tuhan
hidup dan mati tahu bezakan
supaya selamat di hari mendatang
gerak keluar menembusi alam
untuk sempunakan alam kehidupan
saupaya selamat akan keadaan
moga mendapat rahmat tuhan
sekian.
p/s: maknanya menyatukan kanan dan kiri ( bapak rujuk tgn kanan dan tangan kiri dimana tangan kanan itu lambang Kudratullah manakala tangan kiri = Iradat Allah..maksudnya ESAkan hga hilang wujud kita ..ygwujud hanyalah AKU ( Allah )
menutup yg 9 demi membuka yg 9
untuk mencapai kesedaran sejati
iaitu mengembalikan diri kepada
FITRAH SUCInya...
...
9 lubang yg perlu ditutup ialah
1. Takabbur
2. Sombong
3. Tamak
4. Serakah
5. Iri
6. Dengki
7. Hasut
8. Benci
9. Dendam
apabila ini berjaya dilaksana..maka secara otomatis
tajallilah 9 kesedaran sejati..
1. Laa Qodirun Illallah (Tiada yg MAHA Kuasa selain ALLAH meliputi Zat, Sifat, Asma’, Af’al-NYA)
2. Laa Muridun Illallah (Tiada yg MAHA Berkehendak selain ALLAH meliputi Zat, Sifat, Asma’, Af’al-NYA)
3. Laa ‘Alimun Illallah (Tiada yg MAHA Mengetahui selain ALLAH meliputi Zat, Sifat, Asma’, Af’al-NYA)
4. Laa Hayyun Illallah (Tiada yg MAHA Hidup selain ALLAH meliputi Zat, Sifat, Asma’, Af’al-NYA)
5. Laa Sami’un Illallah (Tiada yg MAHA Mendengar selain ALLAH meliputi Zat, Sifat, Asma’, Af’al-NYA)
6. Laa Bashirun Illallah (Tiada yg MAHA Melihat selain ALLAH meliputi Zat, Sifat, Asma’, Af’al-NYA)
7. Laa Mutakallimun Illallah (Tiada yg MAHA Berkata2 selain ALLAH meliputi Zat, Sifat, Asma’, Af’al-NYA)
8. Laa Fa’ilun Illallah (Tiada yg MAHA Berlaku dalam Gerak dan DIAM selain ALLAH meliputi Zat, Sifat, Asma’, Af’al-NYA)
9. Laa Maujudun Illallah (Tiada yg MAHA ADA di Awal tiada berpermulaan sekaligus di Akhir tiada berkesudahan dan tiada yg MAHA ADA pada Zahir dan Bathin selain ALLAH meliputi Zat, Sifat, Asma’, Af’al-NYA)
dan kemudian setelah itu “FITRAH SUCI”nya dalam “KESEDARAN SEJATI” akan membawa dirinya untuk berbuat kebaikan yg menjadi Rahmat serta saling berbagi/mengisi dalam kebenaran untuk memberikan pandangan ttng kebenaran hakiki meliputi dan juga saling berbagi/mengisi dalam kesabaran kepada siapa saja, karena ia telah memandang dalam Penyaksiannya akan :
“GURUmu adalah GURUku dan GURUku adalah GURUmu”
( kita sama2 Belajar kepada GURU yg SATU yg tidak makan juga tidak minum, Tidak Tidur tidak pula mengantuk).
Adakah suara itu qadim?
Setiap yang berhuruf dan bersuara itu adalah bersifat baru@mahaddas ,ini kerana bila roh menerima badan lalu sifat kalam yang hakiki telah berkamil dgn lidah lalu ianya telah bertukar martabat dari kalam hakiki menjadi kalam mahaddas.
Sesungguhnya disebalik hakikat kalam nyawa itu adalah kalam nya, kerana takluk bagi kalam itu adalah ilmu dan ilmu itu adalah Sifat Ma'ani nya dan inilah syuhud ahli hakikat bila ia berada didalam fana. Bila ia sedar dlm kesedaran ia mentakrifkan ia adalah kalam baharu iaitu kalam tubuh.
Kesimpulan:-
Kalam tubuh = bahasa/berhuruf/bersuara.
Kalam nyawa = kalam baharu akan tetapi ia adalah kalam ma'ani akan keadaannya./faham/bunyi.
Kalam hakiki = kalam yang bersifat tidak berhuruf dan bersuara/faham/ilham/
Jadi bagi mereka yang telah memahami akan keadaan kalam mereka akan tahu meletakkan keadaan kalam itu.
GERAK..CAKAP SAJA ..MOHON SAJA..
Sekarang antara kita sama kita di rumah, di sini, cakaplah mahu apa?”
“Selesaikan badan diriku.”
Dia automatik.
“Hmm... hmm... hmm…”
Tapi perhatian kita, ingatan kita, kita serahkan kepada rasa yang terasa itu.
“Hm... hm... hm...”
“Buka jalanku. Lapangkan segala jalan bagiku!”
Dibukakannya. Cuba! Dia ada berserta kita, apa lagi?
“Tunjukki! Lapangkan jalan. Lancarkan usahaku!”
Kalau kita seorang pedagang umpamanya, “Segala jalan kehidupanku, buka. Yang tak baik tolak!”
Cakap saja, dia berbuat.
“Hmm... hmm...”
Tapi lengkap segala gerak-geri hendaknya. Habis tangan, kalau dia berhenti terus, kaki. Sebab mesti lengkap ke seluruh badan.
“Bersihkan hatiku!”
Cuba cakap.
“Bersihkan pula alam sekelilingku.”
Tinggal kita, dia terus berbuat.
“Bawalah aku menghadap kepada yang Maha Kuasa, kepada Yang Maha Esa.”
Kita bergerak. Kita berlatih dengan pengetahuan kami ini. Dengannya dapat kita kenal diri kita sendiri, dapat kita kenal akan Aku-nya kita tadi, yang hanya apa? Hanya satu noktah saja kita di sisi Tuhan. Nggak ada erti sedikit sebagai seorang hamba menghamba, menghamba kepada Yang Maha Kuasa, bukan kepada
sesama manusia.
Mohon-mohonlah kepada Tuhan, moga terbuka di segi lain pula. Di mana kesulitan rasanya jalan kehidupan kita, dengan ini kita lepaskan. Kalau-kalau ada halangan rintangan yang tidak baik dan segala-galanya, terus singkirkan, tolak, hindarkan; ertinya dibebaskannya dari badan diri kita ini.
Macam dikatakan tadi, ‘bersihkanlah alam sekelilingku’ ertiny alam dari alam kita sekarang ini, di luar segala macam disapu bersih samasekali dengan gerak kita.
Tiada ulasan:
Catat Ulasan
Nota: Hanya ahli blog ini sahaja yang boleh mencatat ulasan.