Pages

Rabu, 30 Oktober 2013

MENGENAL ALLAH & MUHAMMAD

MENGENAL ALLAH & MUHAMMAD

ZAT ALLAH itu MELIPUTI SEGALA DIRI kita manusia

SIFAT itu adalah menunjukkan HAL KEADAAN ZAT...


ALIF itu adalah TUBUH ZAT yang melakukan semua AF’AL.
AF’AL itu ialah semua perbuatan manusia.

Firman Allah : Al-Fushilat : 54

Dia meliputi segala sesuatu.

ALIF itu adalah DIRI bagi Sifat ZAT yang NamaNya ialah ALLAH.

Berdirinya manusia ibarat Huruf ALIF yang lurus. Ini adalah AWAL & AKHIRnya DIRI manusia.

ZAT adalah Mertabat Kosong atau TIADA yakni walaupun nampak kosong tetapi penuh melimpah

AF’AL adalah mertabat ALIF yang Berdiri Tegak menyatakan Diri Tuhan itu berdiri dengan sendirinya

Bila Zat meliputi manusia itu terjadilah dirinya berdiri dengan sendirinya.

MENGENAL MUHAMMAD

Adapun untuk mengenal Muhammad adalah melalui TITIK NOKHTAH bernama SIFAT YANG AKHIR bagi DIRI ZAT bernama MANI kepada manusia.

Daripada Mani Setitik menjadilah darah, daging, tulang, urat sehingga cukup sifat sifatnya bernama INSAN atau BAYI.

Ketika inilah RUHUL QUDDUS atau ZAT ALLAH – BERKAMIL didalam Insan. Maka hiduplah bayi dengan nama INSAN KAMIL ataupun ADAM yakni manusia yang membawa SIFAT TUHAN YANG ZAHIR dan YANG BATIN. Itulah ZAT.

Bila disebut Kalimah Allah maka Kalimah Muhammad tidak dapat dipisahkan. Maka zahirlah Rukun Islam yang pertama yaitu KALIMAH SYAHADAH.

KALIMAH SYAHADAH ialah ucapan diri menyatakan ZAT itu ialah Allah dan ucapan menyaksikan diri ( kita sendiri ) adalah SIFAT ALLAH.

Kalau benarlah Kalimah Tauhid itu bermaksud KENYATAAN ZAT ALLAH dan Kalimah Rasul itu menunjukkan Sifat Allah maka apa pula hubungkait Zat Allah dan Sifat Allah dengan manusia ?

Allah itu nama bagi Zat dan Ia Meliputi sekalian manusia

MENGENAL ZAT

Walau macam mana tajuk ditulis atau dicakapkan pun ZAT & SIFAT ALLAH tetap tidak dapat dipisahkan. Dan eloklah kitab ini mengenalkan kepada pembaca apakah itu ZAT-SIFAT-ASMA & AFAL.

ZAT itu adalah sesuatu yang TIDAK DAPAT dinyatakan atau ditunjukkan. Kerana apa ? Kerana ia adalah RAHSIA dan RAHSIA inilah yang WAJIB bagi Umat Muhammad yang beriman MENCARINYA. Siapa jua yang ( menceritakan tentang ) ZAT , maka memanglah susah untuk DISEBUT akan Sifatnya…bagaimana dan macam mana kerana kalau DISEBUT bagaimana RUPANYA ZAT itu sudah pergi pada SIFAT. Bercerita tentang ZAT sabenarnya menceritakan tentang SIFAT.

Kita menceritakan sebenarnya tidak dapat menyebut atau menjelaskan apakah itu ZAT.

Firman Allah : Al- Insan.

Bukanlah telah datang atas manusia satu waktu dari masa sedang ketika itu belum merupakan sesuatu yang dapat disebut.

Yang merupakan sesuatu yang TIDAK DAPAT DISEBUT itulah ZAT. Dan Allah telah Berfirman bahawa ketika belum zahirnya manusia , manusia telah lama wujud ( tetapi bukan wujud dalam rupa sekarang ) bergelar manusia. Ketika itu diri manusia adalah ZAT. Benarkah diri manusia asalnya ZAT ?

Surah Al-Waqiah : 62

Dan demi sesungguhnya kamu telah sedia mengetahui TENTANG DIRI KAMU KALI PERTAMA maka ada baiknya KALAU KAMU MENGAMBIL INGATAN.

……………………………………………………………………
……………………

Nota Sifakir :-

Didalam kitab asal ada Nukilan Kalimah Allah – ALIF – LAM – LAM – HA
Dengan tanda SABDU dengan alif pendek diatasnya ( serupa W ) ditengah tengah.
Sila sdra ambil tulisan Kalimah Allah Yang Lengkap.

ALIF Iktibar DIRI ZAT
LAM PERTAMA Iktibar SIFAT DIRI ZAT
LAM KEDUA Iktibar ASMA DIRI ZAT
HA Iktibar AFAL DIRI ZAT

ALIF GHAIB - kedalam - LAM PERTAMA - MENZAHIRKAN SIFAT
TERUS GHAIB - kedalam - LAM KEDUA - MEMBERIKAN ASMA’ AKAN SIFAT
TERUS GHAIB - kedalam - HA - MENGHIDUPKAN AKAN SIFATNYA…………
SETERUSNYA GHAIB – kedalam SABDU UNTUK PENTAJALLIAN SETERUSNYA.

SABDU adalah iktibar TULANG SOLBI ( tempat air mani )
ALIF PENDEK diatas SABDU iktibar tulang belakang manusia.

KELAHIRAN MANUSIA = PENTAJALLIAN SETERUSNYA

Sila lihat semula Kalimah Allah saudara

ZAT itu ALIF TEGAK umpama HURUF SATU
ZAT GHAIB..seperti dijelaskan diatas….hinga ke HA terus ke SABDU
HA itu iktibar RAHIM IBU
ZAT ZAHIR SEMULA didalam SABDU iaitu iktibar Tulang Solbi dalam bentuk MANI SETITIK.

………………………………………………………………………………………………

Surah Al-A’raaf : 189

Dialah yang menciptakan kamu dari DIRI YANG SATU.

Maka inilah maksud Allah yang menyatakan pada manusia melalui Firman diatas akan CARA MENCIPTAKAN AWAL DIRI MANUSIA.

WAHDANIATULLAH - MENGENAL SIFAT.




Firman Allah : Al-Waqiah : 58




Tidakkah kamu memikirkan keadaan air mani yang kamu pancarkan ? Dia ciptakan dari air yang terpancar. Dari setitis mani , Allah menciptakannya lalu menentukannya.
Adapun istilah bagi SIFAT Tuhan itu adalah umpama setitis air mani yang bergelar AINUL SABITAH ataupun NOKHTAH.




Ini adalah Muhammad Yang Akhir yang menjadi RASUL kepada manusia.




AWAL itu adalah ZAT dan AKHIR itu pula SIFAT BAGI ZAT.




Maka marilah diambil contoh . Fikirkan baik baik kerana SIFAT ini dapat diterima akal walau bodoh macam mana pun manusia itu.




CONTOH UNTUK FAHAM – SEBIJI BENIH LADA & SEPOKOK LADA.




Kalau aku ambil SEBUTIR BENIH cili pi, maka aku katakan bahawa biji benih itu bukanlah SEBUTIR BENIH tetapi ianya adalah SEBATANG POKOK CILI API yang lengkap. Ada akar, ada batang, ada ranting, ada daun, ada bunga , ada buah malah ada biji biji benih sekali..




TENTU kamu akan mengatakan aku gila sebab yang kamu nampak ditanganku ialah SATU BIJI BENIH.




Maka siapakah yang gila ? Aku atau kamu ?. Pada zahirnya aku akan ditomah gila oleh manusia, kerana yang zahir dan nampak pada mata kasar manusia itu HANYA sebutir biji benih cili api. Kalau benih tetap ianya benih bukan sebatang pokok.
TIDAK GILA kata Tuhan.




Tuhan kata tidak gila kerana aku TIDAK MEMANDANG BENIH ITU SAHAJA.




BASARULLAH menampakkan padaku apa yang ada didalam biji benih itu. Untuk membuktikannya maka aku tanam biji benih itu kedalam tanah yang subur dan dalam masa 1-2 bulan sahaja maka YANG TADINYA HANYA SEBIJI BENIH telah menjadi sebatang pokok cili api yang lengkap seperti apa yang aku jelaskan dan tunjukkan kepada kamu 1-2 bulan yang lalu




Dan barulah orang percaya bahawa aku tidak gila tetapi manusia yang BENAR kerana buktinya ada didepan mata. Rupanya matalah yang membuat keputusan dan bukannya otak atau hati nurani manusia itu.




Firman Allah : Surah Ali Imran :




Sesungguhnya kami telah menciptakan manusia dari setitis mani yang bercampur yang kami hendak mengujinya, kerana itu kami jadikan dia MENDENGAR & MELIHAT.
Sesungguhnya SEBUTIR BENIH CILI API itu adalah sama jua dengan istilah SETITIS MANI bagi manusia.




Umpama sebiji benih cili api tadi telah ada disediakan Allah sepokok lada api yang lengkap , maka didalam setitis air mani tadi juga telah lengkap seorang manusia yang lengkap segala-galanya…ya lengkap segala-galanya.




Nota Sifakir :-




Penulis kitab ini ada membuat NUKILAN berupakan dua bulatan. Pertama ialah satu bulatan yang kosong. Kedua merupakan bulatan yang ada titik ditengahnya.




Ini ( bulatan yang kosong ) adalah SIFAT bagi DIRI ZAT ( Fakir = walaupun bulatan itu pada mata kasar dilihat sebagai bulatan yang kosong sebenarnya ia adalah bulatan yang penuh – penuh diliputi oleh Zat umpama cawan yang kosong pun penuh iaitu dipenuhi oksigen / udara yang ghaib = ada tapi tidak dapat dilihat. )




Manakala SETITIS AIR MANI itu ialah SIFAT ZAT bagi diri manusia. ( Bulatan yang ada titik ditengahnya = fakir )




Didalam setitis air mani itu telah lengkap badannya dengan segala anggotanya luar dan dalam, Qada’ & Qadarnya, Rasulnya, Malaikat atau Nyawanya, semua telah diadakan Allah Cuma mata kasar tidak nampak.




Kalaulah nampak maka bukanlah RAHSIA ALLAH namanya.




Firman Allah : Al-Hadid : 22




Tiada suatu bencana pun yang menimpa dibumi dan pada dirimu sendiri melainkan telah TERTULIS didalam KITAB sebelum Kami Menciptakannya. Sesungguhnya yang demikian itu adalah mudah bagi Allah..




Maka jika dikaji Firman diatas, nyatalah pada diri manusia bahawa jatuhnya SETITIS MANI dan sebelum menjadi DARAH & DAGING telah siap segala-galanya- ya segala-galanya sama ada ianya hidup lama ataupun pendek, kaya atau miskin, berpangkat atau tidak, baik atau jahat..SEMUANYA telah siap..disiapkan.




Inilah yang dikatakan LOH MAHFUDZ atau SURATAN AMAL ataupun AL-KITAB yang sebenarnya yakni AL-QURAN.




Firman Allah :-




Dan segala urusan yang kecil mahupun yang besar adalah TERTULIS
Dan tiap tiap perkara yang mereka lakukan adalah TERTULIS didalam Kitab Suratan Amal.




Dari itu wahai orang orang Islam Yang Beriman !!!!




Ketahuilah secara mendalam tentang Pancaran Air Mani yang zahir oleh pandangan matamu.




SETITIS MANI yang membawa RAHSIA DIRI ALLAH akan merasakan betapa Lazatnya Rasa Penerimaan ZAT. Kalau anda tidak tahu bahawa mani itu datang dari Zat Allah maka anda sebenarnya mengikut hawa nafsu anda.




Firman Allah : An-Nisa : 140




Dan sesungguhnya Allah menurunkan kamu didalam Al-Quran.
Ayat ini sangat pelik dan tahukah anda apa maksudnya ?
Al-Quran disini maksudnya ialah MANI SETITIK dan dari mani itulah zahirnya manusia melalui pertemuan bapa disampaikan kedalam Rahim ibu.




Firman Allah : Ath – Thaariq : 2-10




Tahukah kamu apakah yang datang pada malam hari itu ? Bintang yang CAHAYANYA MENEMBUS. Tiada suatu jiwa pun melainkan ada PENJAGANYA. Maka hendaklah manusia memperhatikan dari apakah dia diciptakan.




Dia diciptakan dari air yang terpancar, yang keluar dari antara TULANG SOLBI laki laki dan TULANG DADA perempuan. Sesungguhnya Allah benar benar Berkuasa untuk mengembalikannya.




Pada hari ini DINAMPAKKAN SEGALA RAHSIA. Maka sekali-kali TIADA BAGI MANUSIA itu kekuatan pun dan tidak ada penolong.




Maka terjawablah segala RAHSIA TUHAN, apabila aku salinkan Ayat Ayat diatas. Zahirnya manusia itu melalui air mani yang Allah Ciptakan yang lengkap dengan jasad yang mati yang menjadi hidup bila ada nyawa.




Nyawa inilah ULUL AMRI yang bernama RUHUL QUDDUS atau RUH AL-QUDSI yang menjaganya.




Kuatnya jasad / manusia kerana kuatnya Nyawa.




Kuatnya nyawa kerana ianya ialah MALIKKIL QUDDUS yakni ZAT ALLAH yang SEDIA ADA didalam DIRI manusia itu.




Jasad itu bergerak kerana KUDRAT ALLAH dan tiada sebiji zahrah sekalipun kuasa manusia itu melainkan KUDRAT ALLAH semata-mata.
Kenapakah manusia itu tidak mahu percaya ?


KEJADIAN ADAM.....

Maka tatakala dikehendaki Allah Taala menjadikan lembaga Adam, maka dihimpunkan air, tanah, api dan hawa(haba) lalu Tajlli hak Taala kepada tanah itu dengan berbagai Tajlli Sifat dan Zatnya maka digengamnya segengam daripada bumi itu dengan gengaman Jabrautnya, maka dihantarkannya ia pada alam Malakut adalah tanah yang digengam itu pilihan daripada segala tanah, maka dengan haq Allah Taala tanah segengam itu dengan beberapa rempah-rempah, bau-bauan, daripada Nur Sifatnya, maka diturunkan Allah Taalah hujan atas tanah yang segengam itu.
Dengan Sifat Jalal dan Jamal maka dijadikan lembaga oleh hak Allah Taala akan tanah yang satu gengam itu dengan berbagai-bagai nafas alam malik, dan alam malakut itu maka dihantarkan ia lembaga itu pada pihak Qudrat
yang antara medan “azali” dan “abaad” hingga berlakulah atas segala sabit yang tersebut daripada "israkulalzat" dan segala alam yang tersebut daripada qamar al-sifat, tetapi tiada menzahirkan dan tiada mashur namanya dan segala perinya pada segala malaikat dan segala jin seperti firman allah yang maksudnya”sesungguhnya telah datang atas adam sesuatu masa yang tidada ada ia sesuatu yang disebut akan dia yakni adalah berlalu atas lembaga adam kira kira 120 tahun lamanya iaitu:-
Pada tanah yang bercampur dengan air kira-kira 40 tahun lamanya.
Pada tanah kering kira-kira 40 tahun lamanya.
Pada tanah hitam busuk kira-kira 40tahun lamanya.
Setelah itu maka dipersalinkan hak taala akan lembaga itu dengan persalinan kemuliaan, maka terdidinglah penglihatan segala malaikat daripada melihat hakikat rupa lembaga itu daripada melihat yang dijadikan allah Taala denga kemulianya dan Samad dan Jalalnya dan Jamalnya dan Zatnya pada menyempurnakan akan kejadian lembaga Nabi Allah Adam,
Maka adalah tilik segala malaikat kepada lembaga itu dengan tilik kehinaan pada penglihatan meraka itu kerana kurang makrifat mereka itu akan kebesaran dan martabat lembaga itu. dan dibutakan Allah Taala akan mata Iblis daripada melihat segala rahsia didalam lembaga nabi allah adam itu hingga dibesarkan dirinya daripada lembaga itu.

Berkata segala ulama tetakala dikehendaki allah taala menjadikan nabi allah adam, maka ia berfirman seperti yang tersebut didalam alquraan yang ertinya, pada ketika firman tuhan engkau bagi segala malaikat bahawa sesungguhnya aku hendak menjadikan insan daripada tanah, maka firman allah taala kepada Jibril Alaisalam, Hai Jibril, pergilah engkau ke bumi ambil olehmu tanah daripada segala bumi. Aku hendak menjadikan suatu kejadian daripdanya. maka Jibril pun turunlah ke bumi lalu hendak diambilnya akan tanah daripada bumi itu maka disumpah oleh bumi akan dia serta katanya demi Allah jangan engkau ambil akan daku, bahawa aku takut dijadikan Allah Taala suatu daripada aku tiada kuasa aku menanggung siksa neraka, maka Jibril pun kembalilah kehadrat Allah, maka dipersembah Jibril, Ya Tuhanku engkau jua yang mengetahui bahawa hambamu disumpah oleh bumi...
Setelah itu maka dititahkan Allah akan Mikail pun mengambilnya akan bumi itu, maka Mikail pun pergilah lalu hendak diambilnya akan bumi itu maka lalu disumpahnya oleh bumi tu akan ia. Maka ia pun kembali ke hadrat Allah Taala serta sembah ia seperti sembah Jibril itu jua.
Setelah itu maka titahkan Allah Taala akan Israfil pula mengambil akan bumi itu, maka Israfil pun pergilah lalu hendak diambil akan bumi itu maka lalu disumpahi akan dia, maka ia pun kembali ke hadrat Allah Taala serta sembahnya seperti sembah Mikail itu jua.

Setelah itu maka dititahkan Allah taala akan Izrail pula, maka Izrail pun pergilah ke bumi hendak mengambil tanah daripada bumi itu, maka disumpahnya oleh bumi juga akan dia. Seperti sumpahan akan Jibril ["serta katanya demi Allah jangan engkau ambil akan daku, bahawa aku takut dijadikan Allah Taala suatu daripada aku tiada kuasa aku menanggung siksa neraka"] Maka kata Izrail hai bumi tiada dengan kehendak aku yang aku ambil daripada mu maka dihantarkan tangannya daripada Musyrik hingga sampai kepada segala bumi maka diambilnya lah daripada segala jenis tanah itu daripada tanah putih, merah, hitam, kuning, kelabu, dan barang sebaginya maka sebab itulah jadi berlain-lainan rupa pada tubuh nabi allah adam.

Maka dibawa oleh Izrail akan tanah itu kehadrat Taalah serta sembahnya, Ya Saidi Ya Maulana engkau jua tuhan yang terlebih mengetahui akan hal hambamu disumpah oleh bumi inilah tanah yanga ku ambil daripadanya. Maka Firman Allah Taala, hanya Izrail telah aku ketahui engkau disumpahnya, tetapi sumpahanya itu aku tolakkan daripada mu kerana engkau mengerjakan suruhku dan aku serahkanlah kepada mu mengambil NYAWA segala yang aku jadikan itu, maka sembah Izrail , ya Tuhanku jika yang sedemikian itu jadi berseterulah mereka dengan hamba mu ini.? Maka firman Allah Taala, hai Izrail tiada dapat berseteru mereka itu akan dikau kerana aku jadikan baginuya suatu sebab, dengan mati dibunuh, mati dimakan binatang atau mati lemas didalam air atau mati dengan sesuatu penyakit akan dia.

Setelah itu Firman Allah Taala kepada Malaikat, ambil olehmu air empat bagi (bahagian), cucurkan kepada tanah itu, maka Malaikat pun pergilah ke dalam surga mengambil ia air manis, air masam, air putih dan hanyir dan cucur seperti friman allah taala dalam hadis qudsi, yang ertinya aku “hamarkan” lembaga adam dengan dua tangan kudart ku, empat hari maka jadilah dariapda
- air manis itu air liur
- dan daripada air masam itu air mata
- dan daripada air hanyir itu air hidung
- dan daripada air putih itu air telinga.

Kata Wahab bahawa kejadian Allah Taala akan Nabi Allah Adam itu daripada tujuh petala bumi,
Kepalanya itu daripada bumi yang pertama.
Lehernya itu daripada bumi yang kedua.
Ddadanya daripda bumi yang ketiga.
Kedua tangan itu daripada bumi yang keempat.
Belakang badan dan perutnya daripada bumi yang kelima.
Dan pingangnya daripada bumi yang keenam.
Kedua betisnya dan kedua tapak kakinya daripada bumi yang ketujuh.
Dan pada satu riwayat kata Ibni Abas r.a.h. telah menjadikan oleh Allah Taala akan jasad Adam a.l.s daripada segala iklim dunia.
Kepalanya itu dariapda tanah Kaabah
Dadanya itu daripada segala pihak bumi
Belakangnya dan perutnya itu daripada tanah Hindi
Dua tanganya itu daripada tanah Masyrik
Dua kakinya itu daripda tanah Magrib
Dan pada satu riwayat yang lain pula telah berkata Ibnu Abas r. telah menjadi oleh Allah Taala akan jasad Adam a.l.s
Kepalanya itu daripada tanah Baitul Mukadis itu tempat akal dan cerdik dan berkata-kata.
Mukanya itu daripada tanah Syurga - tempat keelokan dan tempat perhiasan.
Dua telinganya itu dariapda tanah Tursina - itu tempat mendengar nasihat.
Dahinya itu itu daripada tanah Iraq - tempat sujud bagi Allah Taala
Segala kakinya itu daripada tanah Kausar
Tangannya yang kanannya dan segala anak jarinya daripada tanah Baitul Kaabah
Tangannya yang kiri itu daripada tanah Parsi
Dua kakinya dan serta dua bvetisnya itu daripada tanah Hindi
Tulang itu daripda tanah Bukit
Uratnya itu daripada tanah Negeri Bil Bil
Belakangnya itu daripada tanah Iraq
Perutnya itu daripda tanah Khurasan
Hatinya itu daripada tanah Firdaus
Lidahnya itu daripda tanah Taif
Mata itu daripada tanah Hud.
Telah menjadikan Allah taala didalam Adam itu sembilan pintu, tujuh dikepalanya iaitu dua matanya, dua telinganya, dua lubang hidunnya, dan mulutnya. Dan dua lagi qubul dan dubur.
Dan dijadikan pacaindera yang lima itu:-
Penglihatan pada mata
Pendengaran pada telinga
Perasa pada mulut
Penjabat (deria) pada badanya
Penciuman pada hidunnya
Bahawa ROH itu masuk ia daripada otaknya, maka berkelilinglah ia didalamnya pada kadar 200 tahun, Kemudian turun roh itu kepada mata maka menilik ia akan dirinya maka melihat ia akan dirinya tanah yang kering maka tetakala sampai ia akan dua telingnya nescaya mendengar ia akan tasbih segala malaikat, kemudian turun ia kepada hidungnya maka bersin ia maka tetakal selesai daripada bersinnya turunlah ruh itu kemuluntya dan kepada lidahnya dan kepada kedua telinga dan telah mengajar oleh allah taala akan bahawa berkata ia Alhamdulillah maka menjawab ia akan dia denga kata Ya Harkam robik ya Adam.

Turun ruh itu kedadanya maka bersegera ia hendak berdiri maka tiada dapat akan dia berdiri itu. Bermula demikian itu firman allah taala yang ertinya adalah perangai manusia itu sangat bersegera, maka tetakala sampai roh itu kepada ronga perutnya maka inginlah ia akan makan kemudian mesralah roh itu pada sekelian tubuhnya maka jadilah daging dan darah dan urat yang besar-besar dan urat-urat yang kecil dan dianugrahkan oleh allah taalah akan pakaian kulit yang sangath halus seperti KUKU bertambah-tambah tiap tiap hari keelokkan dan Jamalnya. Terpancar Nur Muhammad dengan brseri-seri pada wajahnya.
Bertukarlah pakaian kulit seperti kuku itu kepada keadaan kulit yang sekarang ini apabila diperintahkah Allah Taala turun Nabi Adam turun ke bumi. Sesungguhnya Nabi Allah Hawa itu dari tulang rusuk yang kiri Nabi Allah Adam

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Nota: Hanya ahli blog ini sahaja yang boleh mencatat ulasan.