Pages

Khamis, 7 November 2013

AKU

Aku duduk di tempatku. Tempat kedudukanku ialah terahsia

bagi orang yang belum tahu, kerana banyak orang yang belum

mengenal Aku. Jangan Aku, Aku-nya sendiri belum dikenalnya,

betapa pula dia akan dapat mengenal Aku yang sebenarnya?

Mungkinkah Aku-ku dan Aku-nya, sama? Terserah kepada

orangnya yang akan menjawab. Akan tetapi Aku akan mengatakan,

tidak, kerana dia belum pernah mahu mengenal Aku. Apa yang

dikenalnya selama ini hanya dunia luar, bukan dunia dalam.

Maksudku, dia belum dapat mengenal akan dirinya sendiri lebih

mendalam. Dia bergerak berdasarkan kenyataan, sedangkan Aku

bergerak berdasarkan di balik kenyataanku dan dari balik

kenyataanlah titik tolakku. Aku orang dalam, dia orang luar. Nyata

benar perbezaannya dalam pendirian. Dia menganggap dirinya

yang nyata, sedangkan aku menganggap diriku yang tidak nyata.

Yang nyata bagiku ialah badanku dan bukan itulah yang Aku. Aku

berada di tempatku. Tempatku terahsia bagi setiap orang. Amat

beruntunglah setiap orang yang dapat menemuiku yang terahsia itu.

Dengan dapatnya menemuiku di tempatku, maka banyaklah

sesuatu yang dapat diketahui.

Berjalan untuk menemui Aku adalah suatu perjalanan dari ada

ke tidak ada, melalui yang tiada. Di tiadalah letak rahsianya Aku,

kerana Aku beradanya di tidak ada. Ertinya tidak ada pada

kenyataan, ada dalam sebutan. Akan tetapi mustahil Aku tidak ada,

kerana kalau Aku tidak ada, tidaklah ada erti kehidupan bagi tiaptiap

diri. Dari itu makanya dikatakan, Aku ada dalam sebutan, tak

ada pada kenyataan. Dan itu maka letaknya rahsia diriku, diri yang

berdiri dengan sendirinya. Diri yang negatif bagi badan yang

positif.

Maka untuk dapat mengenal Aku yang tak ada pada

kenyataan, seseorang harus mengadakan suatu pemecahan yang

menghasilkan suatu pemisahan antara yang satu dengan yang lain,

antara diri yang negatif dengan badan yang positif atau antara yang

zahir dengan yang batin, antara rohani dan jasmani, yang mana

hasil dari pemecahan itu betul-betul seseorang dapat merasakannya

sehingga apa yang dikatakan negatif tadinya menjadi positif dan

apa yang positif tadinya dijadikan negatif.

Dengan berpegang kepada yang tadinya dianggap negatif dan

dengan pemecahan seperti tersebut di atas telah menjadi positif,

maka terbukalah jalan kehidupan baru bagi orang yang telah dapat

menemuinya; suatu jalan yang mengandung daya-daya hidup lagi

berisi. Dan dengan penelitian yang saksama serta dengan

kemahuan yang teguh, terbukalah jalan untuk dapat mengenalnya

lebih mendalam. Jalan yang mengandung daya hidup lagi berisi itu

yang dapat dirasakan adalah aliran dari diri di dalam, iaitu aliran

dari rohani sendiri yang tadinya selagi masih dalam keadaan negatif

pada tangkapan kita. Ruang geraknya terbatas pada bulu dan kulit

kita dan pintu baginya untuk keluar, tertutup. Sekarang, setelah dia

menjadi positif, pintu baginya dengan sendirinya telah terbuka,

maka dia telah bebas bergerak sampai keluar dari alamnya sendiri,

tetapi tak lepas dari induk pangkalan.

Di mana beradanya Aku? Aku berada di suatu tempat yang

kalau di katakan jauhnya, tidak jauh, dekat pun tidak. Kalau Nabi

Musa mencari seorang hamba Allah dengan mendapat petunjuk

dari Tuhan tempatnya di pertemuan permukaan dua lautan, maka

aku dapat mengatakan bahawa adalah tempatku di pertemuan kiri

dan kanan. Ini dapat kukatakan setelah aku mendapat kebebasan,

iaitu bebas bergerak. Dan semenjak kebebasan kuperdapat, maka

terbukalah jalan bagiku untuk lebih luas bergerak, kerana ruang

gerakku tak terbatas lagi

Siapa yang membebaskan aku? Aku sendiri pun tak tahu siapa

yang membebaskan Aku. Setahuku Aku telah bebas dengan

sendirinya. Ini telah lama terjadi, hanya aku yang tak mengerti.

Pengalaman-pengalaman yang bertahun-tahun dalam perjalanan

pengembaraanku, lambat laun aku dengan beransur mulai

mengerti, mengerti pada keakuanku. Kenyataannya jalan telah

terbuka bagiku keluar dari alamku sendiri. Kemanusiaanku yang

lambat dapat mengerti padanya. Setelah kemanusiaanku dapat

mengenalnya, maka terasalah olehku akan kebodohan selama ini.

Pengalamanku dalam praktik, hasilnya banyak mengagumkan

orang yang melihatnya, apalagi bagi orang-orang kebatinan yang

melihat caraku tersendiri. Dan anehnya, aku sendiripun sangat

hairan kebolehanku itu. Pada perasaanku, segala sesuatu itu bukan

aku yang berbuat, melainkan aku hanya menurutkan saja. Akan

tetapi pada pandangan orang lain, segala sesuatu itu akulah yang

berbuat dan menganggap ilmuku tinggi dan dalam. Aku bukan

bangga dan sombong oleh penilaian orang-orang itu, melainkan

aku sendiri pun asyik dan selalu memikirkan akan apa yang telah

ada padaku itu.

Ya, sebenarnya apa yang telah ada padaku itu? Setahuku ialah,

tiap-tiap melakukan sesuatu, aku selalu besertanya. Dia yang

berbuat, aku hanya menurutkan, walaupun hasilnya badan diriku

yang menerimanya. Apa yang kulakukan dengannya tak ubahnya

seperti perjalanan Nabi Musa menurutkan Nabi Khidir, yang mana

Nabi Khidir yang berbuat dan Nabi Musa hanya menurutkan untuk

mendapat pelajaran ilmu pengetahuan daripadanya. Syaratnya ialah

berjalan besertanya harus sabar. Dalam pada itu belajar padanya.

Menarik dan mempelajari dari perjalananku yang sudah-sudah

besertanya, dengan renungan dan menungan, dengan penelitian

yang lebih mendalam, akhirnya dapatlah aku merasakan dan

mengetahui, bahawa adalah ‘dia’ itu atau ‘nya’ yang aku katakan

seperti tersebut di atas ialah diriku sendiri, iaitu diri yang dia

dengan rahsianya sendiri selama ini tersembunyi bagiku.

Terasa benar olehku akan kebodohanku selama ini kerana

sebagai seorang manusia, pandangan dan tangkapanku selama ini

selalu tertuju kepada yang berada di luar dari badan diriku sendiri,

sedangkan dia tanpa kusedari telah bangkit dan timbul berserta aku.

Ini dapat kukatakan, setelahnya aku dapat merasakannya secara

positif dan semenjak itu terbukalah jalan bagiku untuk dapat

mengenalnya lebih mendalam. Dan banyaklah sudah rahsiarahsianya

yang telah aku ketahui untuk dapat dimanfaatkan bagi

badan diriku sendiri, bagi masyarakat dan juga bagi dunia ilmu

pengetahuan.

Dia telah memancar dari dalam batang-tubuhku sendiri

menurut saluran-saluran tertentu yang aku sendiri telah dapat

merasakannya. Dia berasal dari zat hidup dan bukan dari benda

yang mati. Dan itulah pula dia, Aku yang sebenarnya Aku. Dia

dengan rahsianya, tersembunyi letaknya di dalam batang-tubuhku.

Dan semenjak aku telah dapat menemui diriku sendiri dengan

segala rahsianya yang tersembunyi itu, semenjak itu pula dia yang

aku kemukakan berserta rahsianya yang telah ada di tanganku.

Maka adalah Aku orangnya yang akan kembali ke Hadirat-

Nya dan bukanlah yang akan dikembalikan ke asalnya iaitu ke

tanah. Dan rahsia-Nya telah menjadi rahsiaku. Demikianlah adanya

dan demikianlah pula keadaanku.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Nota: Hanya ahli blog ini sahaja yang boleh mencatat ulasan.