Pages

Jumaat, 24 Januari 2014

ALLAH MAHA MELIPUTI SEGALA SESUATU


“ Kepunyaan Allah apa yang dilangit dn apa yang dibumi dan adalah ALLAH MAHA MELIPUTI SEGALA SESUATU “
Al Quran An Nisa 126

Penafsiran kata meliputi bukan ditafsirkan sebagai sesuatu yang menutupi sesuatu,seperti BANJIR MELIPUTI DESA ITU,yang berarti Desa itu ditutupi oleh banjir,namun kata MELIPUTI ini ditafsirkan MENUTUPI,MEMBUNGKUS dan atau MENYELIMUTI segala sesuatu dan juga ditfsirkan ADA DIDALAM SEGALA SESUATU.

Dalam Hadist Qudsi Rasulullah saw bersabda :

" Barang siapa melihat kepada sesuatu dan tidak dilihatnya ALLAH didalam sesuatu itu maka penglihatannya itu BATHIL yaitu SIA-SIA "

Yang selanjutnya di perkuat lagi oleh para sahabat :
1. Sayyidina Abu bakar RA :
" Tidak aku lihat sesuatu melainkan kulihat Allah sebelumnya "
2. Sayyidina Umar RA :
" Tidak aku lihat sesuatu melainkan kulihat ALLAH sesudahnya "
3. Sayyidina A USTMAN RA :
" Tidak aku lihat sesuatu melainkan ALLAH besertanya "
4. Sayyidina Ali Karramallahu Wajhahu :
" Tidak aku lihat sesuatu melainkan aku lihat ALLAH didalamnya "

Berdasarkan Firman Allah swt dan Hadist Rasulullah Saw tersebut di atas maka ALLAH Swt ada dimana Saja di dalam segala sesuatu di Alam semesta ini.....

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Nota: Hanya ahli blog ini sahaja yang boleh mencatat ulasan.