Pages

Jumaat, 1 Ogos 2014

Wujud Allah


Wujud Allah

Jika saya menyatakan bahwa diri saya ini adalah kesan tajalli sifatNya, dengan itu dari sisi wujud akan ternampak dualisme iaitu satu wujud Allah dan satu lagi wujud saya seperti cahaya matahari dengan matahari yang kedua-duanya tersendiri dan berbeda. 


Namun apabila saya menyatakan diri saya ini adalah hakikat Al-Haq, maka sebagai cahaya matahari adalah tidak lain dari matahari itu juga, cahaya matahari itu menunjukkan adanya matahari, dengan itu cahaya matahari itu tidak ada maka yang ada sebenarnya adalah matahari. Begitulah juga diri saya, 

Adanya bentuk diri saya ini sekadar menampakkan perumpamaan dan misal untuk menunjukkan adanya Allah, tidak lain dari Allah kerna Allah jualah yang wujud sedangkan perumpamaan atau misal hanyalah bayangan sahaja yang tidak ada wujudnya.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Nota: Hanya ahli blog ini sahaja yang boleh mencatat ulasan.