Inni ana sifatul haqq...
Inni ana dzatul haqq...
Wahai diri,
Bila engkau sudah mencapai dan sedang merasa bahwa AKU ada, atau memahami makna dari hadist ini "AKU KENAL TUHANKU DENGAN TUHANKU" Maka nyatalah AKU yang awal, AKU yang akhir, AKU yang zahir, AKU yang batin
-
Zahir KU itu namanya Adam (Huwaz zahiru)
Batin KU itu namaNya Muhammad (huwal batinu)
-
Sabda Nabi Muhammad saw "ANA ABU AR RUH WA ADAM ABU BASYAR"
-
Rahasia Allah HU Dzat semata-mata (huwal awalu, huwal akhiru), Allah itu nama bagi Dzat KU setelah AKU nyatakan kenyataan KU pada seluruh Alam ini, kenyataan KU itu ialah ketika keluarnya nafas
-
HU zat semata-mata itu Nama bagi Dzat KU sebelum nyatanya kenyataan KU (Akulah perbendaharaan yang tersembunyi/Kanzun Maghfiyyan) kenyataan KU ini ketika masuknya nafas
-
Haq itu Nama kebenaran KU, kenyataan KU ditempat pertemuan, atau perhentian nafas (tidak masuk dan tidak keluar, pertemuan diantara AKU dengan HAMBAKU, tiada AKU dan tiada HAMBA lagi hanya Esa Dzat semata-mata HAQ
-
Disinilah pertemuan diantara zahir dan batin, pertemuan huwaz zahiru (dikiaskan kepada nabi Musa a.s dengan huwal batinu (dikiaskan dengan Nabi khidir/pertemuan 2 lautan dan diantaranya ada batas)
-
HU itu adalah nama KU yang penghabisan kali disebut ketika terputusnya nafas yang penghabisan, dimana anak tekak akan membentuk huruf MIM
-
Dan ALIF itu kenyataan KU ada pada batang hidung, sedangkan LAM kenyataan KU ada pada lidah (tertongkat kelangit-langit yang telah membenarkan nafas yang penghabisan melaluinya untuk keluar melalui ubun-ubun sebagaimana ianya mula-mula masuk kedalam tubuh setelah rohKU dipancarkankan, (Mengikut jalan yang lurus), Jika lidah tidak tertongkat kelangit-langit ditakuti nafas yang penghabisan tersalah jalan (bukan jalan yang lurus tetapi jalan yang sesat)
-
MIM itu kenyataan KU ada pada anak tekak akan membentuk huruf MIM setelah nafas yang penghabisan terputus (kullunafsin za i khotul maut), Apabila berlakunya nafas yang penghabisan maka terputuslah hubungan diantara RohKU (Huwal batinu) dengan jasad (huwaz zahiru), maka nyatalah Huwal akhiru
-
ALIF LAM MIM : Allah latifun muhitul lil 'alamin, AKU maha lemah lembut serta meliputi keseluruhan alam zahir dan batin ( huwaz zahiru huwal batinu), Jasad sentiasa mati seperti matinya mayat, sebagaimana mayat begitulah jasad sekarang ini
-
Mayat nampak hidup karna telah dipancarkan Rohullah kedalamnya, Sebenarnya Rohullah inilah yang hidup, hidup Rohullah terpancar dan terlihat keatas jasad atau badan melalui nafas
-
Selagi ada nafas selagi itulah jasad akan nampak hidup, segala sifat-sifat KU yang terlihat, yang terasa pada badan atau jasad adalah sifat Rohullah yang dinyatakan keatas badan melalui nafas
-
Jadi nafas sebenarnya adalah pekerjaan Rohullah yang menyampaikan segala apa yang ada pada Rohullah kepada jasad, Rohullah itu adalah sifat KU, Rohullah bersifat dengan cara ghaib yaitu tidak nampak oleh mata, tidak dapat dipegang oleh tangan, tidak dapat difikirkan oleh akal
-
Nafas adalah jalan yang sentiasa menghubungkan diantara jasad dengan Rohullah, Setelah terhenti nafas maka terputuslah jambatan atau jalan penghubung yang menghubungkan diantara jasad dengan Rohullah
-
Nafas adalah jalan yang menghubungkan diantara Rohullah dengan jasad, Nafas juga adalah jalan atau tempat dimana Rohullah menyerahkan apa yang ada padanya kepada jasad dan tempat atau jalan dimana jasad akan menyerahkan apa yang ada padanya kepada Rohullah
-
Setelah Rohullah dipancarkan kedalam jasad maka nafaslah yang menjadi jalan penghubung diantara Rohullah dengan jasad
-
Setelah keluar dari rahim ibu (surga) maka Rohullah sentiasa terhubung dengan jasad melalui nafas, Nafas ini adalah jalan yang lurus yang telah dipertaruhkan keatas setiap badan diri, hendaklah dijaga jalan yang lurus ini supaya tidak tersesat jalan, dan bernafaslah seperti bayi yang didalam buaian, janganlah lari atau keluar dari cara bernafasnya bayi
-
(sabda Nabi Muhammad saw yang bermaksud tuntutlah ilmu dari bayi didalam buaian sehinggalah kepada jasad didalam liang lahad)
-
Jalannya pernafasan bayi didalam buaian belum lagi tersesat, sebab itu bayi sehingga pada masa anak-anak sebelum berakal tidak berdosa, jalannya belum lagi tersesat, Nafasnya sentiasa berada diatas jalan yang lurus dan sentiasa terhubung kepada Rohullah
-
Oleh yang demikian itu kembalilah kepada jalan yang lurus sepertimana jalannya bayi, Kembalilah bernafas sepertimana bayi didalam buaian bernafas karna nafaslah yang merupakan satu-satunya jalan yang menghubungkan diantara jasad dengan Rohullah, Apabila terputus nafas pada nafas yang penghabisan maka seseorang itu telah dikatakan mati.
-
Jagalah jalannya nafas supaya tidak tersesat karna lurusnya jalan pernafasan itu maka luruslah perjalanan kembali kepada KU, Kembalilah bernafas sepertimana bayi, itulah jalan yang lurus yang terletak disetiap badan dirimu.
HAKIKAT HIDUP DAN MATI
Dalam dunia fizikal, MATI adalah merujuk kepada hal jasad yang sudah tidak lagi bernyawa, maksudnya bila jasad sudah tidak ada nafas yang keluar dan masuk, naik dan turun, dek kerana jantung sudah tidak berdegup, makanya, manu-sia itu dikatakan telah mati.
Dalam perspektif spiritual, MATI itu sentiasa berlaku pada setiap detik dan ketika. Dalam masa yang sama, HIDUP jua sedang berlaku pada setiap detik dan ketika seiring dengan berlakunya kematian. Samada kita SEDAR atau tidak, hal MATI dan HIDUP ini sentiasa berlaku pada setiap masa, di dalam dan di luar jasad.
Contoh :
Di saat berlakunya KEMATIAN di sesebuah negara, KELAHIRAN juga sedang berlaku negara-negara lain. Di saat ada orang mati di sini, di waktu yang sama, ada pula orang lahir di sana. Di saat ribuan sel di badan kita sedang mati, di saat yang sama, ribuan sel-sel baru di badan yang sama, sedang lahir dan meneruskan kehidupan. MATI dan HIDUP adalah proses alam Zahir dan alam BATIN yang sentiasa berterusan.
JASAD
Jasad terbina dari gabungan trillion billion sel. Dari sel TUNGGAL yang satu, ia bermitosis (beranak pinak) menjadi SATU GABUNGAN sel yang besar yang bernama JASAD. Bila jasad yang besar itu sudah tidak lagi bernyawa, sel-sel yang banyak ini kembali memisahkan diri mereka dari gabungan sel-sel yang banyak, kembali kepada sel tunggal asal yang SATU semula. Sebab itu, bila jasad manusia itu mati, ia cuma kematian bersifat illusi kerana jika dilihat melalui mikroskop, sel sel jasad dari manusia yang mati itu sedang BERGERAK dan HIDUP. Sel-sel yang hidup ini sedang memisahkan diri mereka dari gabungan billion sel, kembali kepada sel TUNGGAL yang SATU.
ROH
ROH adalah hal Batin yang tidak tertakluk kepada nafas dan jantung untuk hidup. Roh adalah hal spiritual yang tidak perlukan jasad untuk hidup kerana Roh itu sendiri adalah KEHIDUPAN. Roh adalah hal batin yang tiada jantina, bukan perempuan dan bukan lelaki. Roh tiada umur, tiada sifat dan tiada bentuk kerana Roh adalah hal alam batin yang tidak tertakluk kepada hukum ruang dan masa. Roh tidak berbentuk, sebaliknya Roh itu mengikut bentuk.
Jika Roh itu tidak berjantina, bukan lelaki dan bukan juga perempuan, apa lagi yang dimahukan BIDADARI dalam syurga ? Di dunia Zahir engkau mahukan perempuan cantik bak bidadari, di dunia Akhir juga engkau masih mahukan Bidadari. Di dunia Zahir, SEX menjadi keinginan manusia, di alam Akhir, apakah SEX masih diinginkan?
Jika begitu, kasihanlah si perempuan !!
Di dunia zahir yang sementara ini, perempuan harus berbakti kepada lelaki, di dunia Akhirat yang berkekalan itu jua, si perempuan masih perlu terus berbakti tanpa kesudahan.
Ketahuilah...
Kitab al-quran itu ada ayat Mukhamad ( ayat yang jelas) dan ada ayat Mutasyabihah ( ayat tak jelas), makanya perhalusilah akan setiap ayat tersebut dengan teliti. Kaji dan analisa setiap kebenarannya. Jangan membabi buta mengikut apa saja yang dihidangkan kepada kita. Jika tidak faham, jika tidak tahu, maka belajarlah. Belajar pula bukan dengan satu buku, bukan dengan satu guru. Belajarlah dengan sebanyak buku dan sebanyak guru yang boleh. Jika kita sesat, bukan ustaz, bukan guru yang harus dipersalahkan, sebaliknya salahkanlah diri sendiri yang malas belajar.
KESIMPULAN
Jika Engkau pandang yang BATIN, Engkau sentiasa HIDUP. Jika Engkau pandang yang ZAHIR, engkau sentiasa MATI.
Engkau tidak akan mengalami hal MATI SEBELUM MATI hanya sekadar berkobar-kobar mengucapkan teori kata-kata. Hal MATI SEBELUM MATI adalah hal yang engkau RASAKAN bukan hal yang engkau perkatakan !
Pak Habib Syed Padzil Barakbah
Tiada ulasan:
Catat Ulasan
Nota: Hanya ahli blog ini sahaja yang boleh mencatat ulasan.