KATA-KATA BMM YANG BOLEH DI RENUNGKAN SEBAGAI PETUNJUK
PENGAKUAN ( HAMBA ALLAH ) DKYKK MUKA SURAT 220,221 DAN 222
menguasai ketiga-tiga ilmu itu. Di badan diri kita adanya ketiga-tiga ilmu itu:
...
• Mereka yang ahli dalam Ilmu Syariat dapat menjadi
doktor, tabib, dukun. Dalam hal ini, istilah kedukunan,
pengajian tubuh.
• Mereka yang ahli dalam ilmu hakikat (kebatinan)
dapat menjadi ahli kebatinan; dan
• Mereka yang menjadi ahli dalam ilmu makrifat
(ketuhanan) bisa jadi ahli hakikat, syariat dan yang
lain-lain.
Ilmu yang paling dalam dan tinggi ialah Ilmu Ketuhanan, dan
puncak dari segalanya ialah bermakrifat pada Tuhan iaitu
Makrifatullah. Dapat kukatakan, adalah makrifat yang dianggap
oleh ahli kebatinan itu sebenarnya baru hakikat dan
ditempatkannya di alam makrifat. Jalan atau tarekat adalah Ilmu
Syariat berserta hawa nafsu. Ilmu Kebatinan atau Hakikat, jalannya
bersyariat bersertakan hawa nafsu dan Ilmu Makrifat iaitu bagi
mereka yang telah mencapai Makrifattullah, lepas dari hawa nafsu.
Kalau ada, dia terpisah sendiri kerana orang yang telah mencapai
tingkatan itu telah menemui jalan sendiri untuk tujuan sesuatu
(membebaskan diri dari hawa nafsu) atau dari segala keadaan yang
nyata.
Kesimpulannya, adalah yang menjalankan syariat, jalan atau
tarekat menerbitkan hakikat, timbulnya dari makrifat.
Pembawaan yang sebaik-baiknya ialah akal yang ada pada kita
harus dapat mengenal dan menghubungi ‘A’-ku kerana ‘A’-ku-lah
yang dapat mengenal dan menghubungi Tuhan dengan jalan yang
ada padaku.
Dengan ringkas dapat dikatakan, perjalanan dari akal
ke ‘A’-ku dan dari ‘A’-ku ke Allah. Jalan ‘A’-ku jalan lurus lagi
benar. Dan itulah dia jalan hidup yang akan dipakai dan mati yang
akan ditumpang, suatu jalan yang aneh bagi orang. Tak termakan
oleh akal, tetapi benar. Bahkan jalannya itu menembus alam
sendiri, di mana apa yang dinamakan akal termasuk di dalamnya.
Dan akallah dasar dari ilmu kebatinan. Adalah akal itu terbahagi dua; satu bernama akal jahat, dan
yang satu lagi bernama akal sihat.
Sebaik-baiknya ahli kebatinan hendaknya berdasarkan kepada
akal sihat. Kebanyakan ahli kebatinan tergelincir oleh kerana tak
dapat membezakan yang mana akal jahat dan yang mana akal sihat.
Akalnya dipergunakannya semata-mata menarik keuntungan
sebanyak mungkin untuk diri sendiri, tak peduli kerjanya itu buruk
atau baik. Suatu pekerjaan hakikat yang disengajakan.
Ilmu akal yang sebaik-baiknya ialah dipergunakan untuk
mencari diri sendiri, menarik ke jalan dirinya kerana orang
mengatakan, ‘Siapa yang mengenal dirinya, akan mengenal Tuhan
dengan sendirinya.’
Orang, kalau mahu mengenal Aku, kenalilah dirinya sendiri
kerana adalah dirinya itu diriku pula. Dan supaya orang dapat
mengenal Aku, Aku kemukakan diriku. Diriku akan menjadi orang
kalau badanku ada. Dan dengan kejadian itu, dengan sendirinya apa
yang kukatakan diriku itu menjadi diri orang pula. Orang yang
kumaksud orangku, bukan orang lain.
Aku benar tak punyai apa-apa. Akan tetapi semuanya timbul
dariku. Aku pada dasarnya adalah laksana kaca. Apa saja akan
timbul kalau mahu berkaca padaku.
Aku teringat akan satu kisah, cerita bayangan yang aku
perdapat iaitu jauh sebelum ada yang diadakan. Ya, tatkala itu
katanya belum ada yang ada. Yang ada waktu itu dua bersaudara
serupa bak pinang dibelah dua. Satu sama lain berpandangan-
pandangan.
Yang Satu bertanya kepada yang lain, “Siapakah di antara kita
berdua ini yang lebih dulu, ada atau yang tua?”
Yang ditanya menjawab, “Aku!”
“Tidak,” kata Yang Bertanya lagi, sambil berkata pula, “Aku!
Kalau betul engkau yang tua atau lebih dulu ada dariku,” kata Yang
Bertanya, “Cuba engkau bersembunyi, menghilang atau ghaib.”
PENGAKUAN ( HAMBA ALLAH ) DKYKK MUKA SURAT 220,221 DAN 222
menguasai ketiga-tiga ilmu itu. Di badan diri kita adanya ketiga-tiga ilmu itu:
...
• Mereka yang ahli dalam Ilmu Syariat dapat menjadi
doktor, tabib, dukun. Dalam hal ini, istilah kedukunan,
pengajian tubuh.
• Mereka yang ahli dalam ilmu hakikat (kebatinan)
dapat menjadi ahli kebatinan; dan
• Mereka yang menjadi ahli dalam ilmu makrifat
(ketuhanan) bisa jadi ahli hakikat, syariat dan yang
lain-lain.
Ilmu yang paling dalam dan tinggi ialah Ilmu Ketuhanan, dan
puncak dari segalanya ialah bermakrifat pada Tuhan iaitu
Makrifatullah. Dapat kukatakan, adalah makrifat yang dianggap
oleh ahli kebatinan itu sebenarnya baru hakikat dan
ditempatkannya di alam makrifat. Jalan atau tarekat adalah Ilmu
Syariat berserta hawa nafsu. Ilmu Kebatinan atau Hakikat, jalannya
bersyariat bersertakan hawa nafsu dan Ilmu Makrifat iaitu bagi
mereka yang telah mencapai Makrifattullah, lepas dari hawa nafsu.
Kalau ada, dia terpisah sendiri kerana orang yang telah mencapai
tingkatan itu telah menemui jalan sendiri untuk tujuan sesuatu
(membebaskan diri dari hawa nafsu) atau dari segala keadaan yang
nyata.
Kesimpulannya, adalah yang menjalankan syariat, jalan atau
tarekat menerbitkan hakikat, timbulnya dari makrifat.
Pembawaan yang sebaik-baiknya ialah akal yang ada pada kita
harus dapat mengenal dan menghubungi ‘A’-ku kerana ‘A’-ku-lah
yang dapat mengenal dan menghubungi Tuhan dengan jalan yang
ada padaku.
Dengan ringkas dapat dikatakan, perjalanan dari akal
ke ‘A’-ku dan dari ‘A’-ku ke Allah. Jalan ‘A’-ku jalan lurus lagi
benar. Dan itulah dia jalan hidup yang akan dipakai dan mati yang
akan ditumpang, suatu jalan yang aneh bagi orang. Tak termakan
oleh akal, tetapi benar. Bahkan jalannya itu menembus alam
sendiri, di mana apa yang dinamakan akal termasuk di dalamnya.
Dan akallah dasar dari ilmu kebatinan. Adalah akal itu terbahagi dua; satu bernama akal jahat, dan
yang satu lagi bernama akal sihat.
Sebaik-baiknya ahli kebatinan hendaknya berdasarkan kepada
akal sihat. Kebanyakan ahli kebatinan tergelincir oleh kerana tak
dapat membezakan yang mana akal jahat dan yang mana akal sihat.
Akalnya dipergunakannya semata-mata menarik keuntungan
sebanyak mungkin untuk diri sendiri, tak peduli kerjanya itu buruk
atau baik. Suatu pekerjaan hakikat yang disengajakan.
Ilmu akal yang sebaik-baiknya ialah dipergunakan untuk
mencari diri sendiri, menarik ke jalan dirinya kerana orang
mengatakan, ‘Siapa yang mengenal dirinya, akan mengenal Tuhan
dengan sendirinya.’
Orang, kalau mahu mengenal Aku, kenalilah dirinya sendiri
kerana adalah dirinya itu diriku pula. Dan supaya orang dapat
mengenal Aku, Aku kemukakan diriku. Diriku akan menjadi orang
kalau badanku ada. Dan dengan kejadian itu, dengan sendirinya apa
yang kukatakan diriku itu menjadi diri orang pula. Orang yang
kumaksud orangku, bukan orang lain.
Aku benar tak punyai apa-apa. Akan tetapi semuanya timbul
dariku. Aku pada dasarnya adalah laksana kaca. Apa saja akan
timbul kalau mahu berkaca padaku.
Aku teringat akan satu kisah, cerita bayangan yang aku
perdapat iaitu jauh sebelum ada yang diadakan. Ya, tatkala itu
katanya belum ada yang ada. Yang ada waktu itu dua bersaudara
serupa bak pinang dibelah dua. Satu sama lain berpandangan-
pandangan.
Yang Satu bertanya kepada yang lain, “Siapakah di antara kita
berdua ini yang lebih dulu, ada atau yang tua?”
Yang ditanya menjawab, “Aku!”
“Tidak,” kata Yang Bertanya lagi, sambil berkata pula, “Aku!
Kalau betul engkau yang tua atau lebih dulu ada dariku,” kata Yang
Bertanya, “Cuba engkau bersembunyi, menghilang atau ghaib.”
Maka ghaiblah atau menghilanglah yang ditanya. Dan dengan
mudah sahaja Yang Bertanya menangkapnya sambil berkata, “Ini
engkau!”
“Ya! Aku,” jawabnya.
“Dan sekarang, Aku pula ghaib,” kata Yang Bertanya.
Maka ghaiblah Dia. Dicari dan dicari oleh yang ditanya tadi
sampai puas dia mencari namun Yang Ghaib tidak juga dapat
ditemuinya. Maka timbul sendirilah Dia kembali sambil berkata,
“Ini Aku!”
Dan semenjak terlahirlah kata ‘Aku-Mengakui;’ yang ditanya
mengadakan pengakuan pada Yang Bertanya, mengakui pula akan
keadaan dan menjadikan yang ditanya dengan membukakan akan
‘Rahsia Yang Sedikit.’
Suatu kisah bayangan yang patut direnungkan dan
diperhatikan dengan sungguh untuk dipelajari lebih mendalam.
Aku pelajari akan diriku sendiri iaitu diri yang telah kutemui.
Aku dapat menemui diriku tidak dengan perkataan, “Aku hendak
mencarinya,” dan terus dapat. Menemui diri sendiri itu tidaklah
semudah yang diduga, akan tetapi kalau sudah dapat ditemui dan
mengetahuinya sebenarnya, kita akan mengatakan, “Mencari diri
itu tidaklah sesulit seperti yang dianggap.”
Pada permulaan aku berjalan mencari diriku dengan akal dan
daya pemikiranku. Hasil dari pemikiranku meyakinkanku akan
adanya diriku itu dan berada di dalam sangkarku, iaitu badanku
yang laksana rumah tempatku diam. Untuk itu tentu aku harus
dapat memasuki rumahku sendiri. Apa akal dan apa daya? Aku
merenung dan bertafakur (memikirkan) mencari jalan untuk dapat
masuk rumah sendiri:
Apa yang kami ingin faham dengan perkara BBM ceritakan dan nyatakan
Adalah seperti berikut :-
Tanya diri sendiri sudahkah kita mengalamai proses apa yang BBM nyatakan seperti di atas?
Kalau sudah Tahniah somoga sukses..kalau belum , sama-sama kita serahkan apa yang ada
pada kita pada-NYA..jika perkara itu belum berlaku layakkah kita menyatakan serta
mengaku sebagai HAMBA ALLAH?..
Maaf cakap apa BBM bilang mengenal sampai dapat menemui diri itu , perkara yang tak perlu berlaku pada kita..? BUKAN KAH BBM KATAKAN..!
Suatu kisah bayangan yang patut direnungkan dan
diperhatikan dengan sungguh untuk dipelajari lebih mendalam.
Ini terserah pada pendapat serta pandangan masing-masing..bagi kami
perkara yang BBM sebut seperti di atas adalah sangat perlu..
Berlaku pada badan diri masing-masing tanpa perlu di fikirkan,
Kerana di situlah pengakaun HAMBA ALLAH yang kita semua perdapat
dari TUHAN yang kita semua inginkan..adakah...! dengan mengenal sahaja melalaui
percakapan guru-guru yang mengajar ilmu KETUHANAN kita sudah boleh bangga dan
Serta mengaku sudah menjadi HAMBA ALLAH?..maaf cakap apa beza mengenal sahaja
tanpa menemui diri sendiri , dengan mengenal serta dapat menemui diri sendiri melalui
Pengalaman ghaib..umpamanya seperti orang yang sedang menghadap ke kaca..?
Tak perlulah kami huraikan perbezaan dua kejadian/peristiwa yang telah kami tuliskan
Kerana masing-masing boleh tahu , di mana perbazaanya ,ingin kenal dengan perkataan silakan..
Kenal dengan pengalaman menemui diri tentu banyak perbezaan NIKMAT dan RAHSIA-NYA bukan..?
( MENGENAL DIRI DENGAN SENDIRI MENGENAL TUHAN ) KATA-KATA ORANG-ORANG ARIF
SEKIAN T.KASIH..
mudah sahaja Yang Bertanya menangkapnya sambil berkata, “Ini
engkau!”
“Ya! Aku,” jawabnya.
“Dan sekarang, Aku pula ghaib,” kata Yang Bertanya.
Maka ghaiblah Dia. Dicari dan dicari oleh yang ditanya tadi
sampai puas dia mencari namun Yang Ghaib tidak juga dapat
ditemuinya. Maka timbul sendirilah Dia kembali sambil berkata,
“Ini Aku!”
Dan semenjak terlahirlah kata ‘Aku-Mengakui;’ yang ditanya
mengadakan pengakuan pada Yang Bertanya, mengakui pula akan
keadaan dan menjadikan yang ditanya dengan membukakan akan
‘Rahsia Yang Sedikit.’
Suatu kisah bayangan yang patut direnungkan dan
diperhatikan dengan sungguh untuk dipelajari lebih mendalam.
Aku pelajari akan diriku sendiri iaitu diri yang telah kutemui.
Aku dapat menemui diriku tidak dengan perkataan, “Aku hendak
mencarinya,” dan terus dapat. Menemui diri sendiri itu tidaklah
semudah yang diduga, akan tetapi kalau sudah dapat ditemui dan
mengetahuinya sebenarnya, kita akan mengatakan, “Mencari diri
itu tidaklah sesulit seperti yang dianggap.”
Pada permulaan aku berjalan mencari diriku dengan akal dan
daya pemikiranku. Hasil dari pemikiranku meyakinkanku akan
adanya diriku itu dan berada di dalam sangkarku, iaitu badanku
yang laksana rumah tempatku diam. Untuk itu tentu aku harus
dapat memasuki rumahku sendiri. Apa akal dan apa daya? Aku
merenung dan bertafakur (memikirkan) mencari jalan untuk dapat
masuk rumah sendiri:
Apa yang kami ingin faham dengan perkara BBM ceritakan dan nyatakan
Adalah seperti berikut :-
Tanya diri sendiri sudahkah kita mengalamai proses apa yang BBM nyatakan seperti di atas?
Kalau sudah Tahniah somoga sukses..kalau belum , sama-sama kita serahkan apa yang ada
pada kita pada-NYA..jika perkara itu belum berlaku layakkah kita menyatakan serta
mengaku sebagai HAMBA ALLAH?..
Maaf cakap apa BBM bilang mengenal sampai dapat menemui diri itu , perkara yang tak perlu berlaku pada kita..? BUKAN KAH BBM KATAKAN..!
Suatu kisah bayangan yang patut direnungkan dan
diperhatikan dengan sungguh untuk dipelajari lebih mendalam.
Ini terserah pada pendapat serta pandangan masing-masing..bagi kami
perkara yang BBM sebut seperti di atas adalah sangat perlu..
Berlaku pada badan diri masing-masing tanpa perlu di fikirkan,
Kerana di situlah pengakaun HAMBA ALLAH yang kita semua perdapat
dari TUHAN yang kita semua inginkan..adakah...! dengan mengenal sahaja melalaui
percakapan guru-guru yang mengajar ilmu KETUHANAN kita sudah boleh bangga dan
Serta mengaku sudah menjadi HAMBA ALLAH?..maaf cakap apa beza mengenal sahaja
tanpa menemui diri sendiri , dengan mengenal serta dapat menemui diri sendiri melalui
Pengalaman ghaib..umpamanya seperti orang yang sedang menghadap ke kaca..?
Tak perlulah kami huraikan perbezaan dua kejadian/peristiwa yang telah kami tuliskan
Kerana masing-masing boleh tahu , di mana perbazaanya ,ingin kenal dengan perkataan silakan..
Kenal dengan pengalaman menemui diri tentu banyak perbezaan NIKMAT dan RAHSIA-NYA bukan..?
( MENGENAL DIRI DENGAN SENDIRI MENGENAL TUHAN ) KATA-KATA ORANG-ORANG ARIF
SEKIAN T.KASIH..
Tiada ulasan:
Catat Ulasan
Nota: Hanya ahli blog ini sahaja yang boleh mencatat ulasan.