Seekor
kerbau yang sedang menarik sebuah pedati yang sarat (penuh)
muatannya, pada suatu tanjakan (atau pendakian) dengan air
ludah berbuih-buih di mulutnya, melihat ke kiri dan ke kanan seolah-olah
bertanya kepada yang ditariknya, “Jauhkah lagi perhentian?”
Dia ingin istirahat kerana keletihan berhari-hari berjalan
dengan membawa beban. Akan tetapi dia bertanya tidak pada
tempatnya. Kenapa dia bertanya kepada pedati? Itu benda
mati.
Bukankah lantaran dia makanya pedati sampai ke sana?
Seharusnya
dia bertanya kepada orangnya (si tukang pedati) yang duduk
seenaknya di tempatnya di belakang kerbau sambil mengendalikan
perjalanan kerbau itu. Dan si kerbau tak tahu itu kerana
tak melihatnya.
Begitulah secara kasarnya perumpamaan hidup
dan kehidupan yang sedang berjalan. Tiga sejalan; kerbau - pedati
- dan - si tukang pedati. Dan pada perhentian terakhir, kerbau
balik ke kandang, pedati tergeletak (terbengkalai) di tempatnya
dan si tukang pedati pulang ke rumahnya.
Suatu
keluhan yang datang dari seorang pengembara atau petualang
yang tak tahu tempat bertanya yang sebenarnya. Dalam perumpamaan
yang tiga disebutkan itu, yang mana harus menjadi pegangan
seseorang? Pedatikah dia, apa kerbaukah atau tukang pedati?
Diri sendirilah yang akan menentukannya, bukan orang lain.
Bagiku
sendiri perumpamaan itu terlalu kasar. Dan aku akan mengatakan,
aku bukan pedati, bukan kerbau dan bukan pula si tukang
pedati. Kalau begitu siapa aku? Aku akan mengatakan aku tetap
aku dan padaku ada hamba dan saya.
Jadi aku keseluruhannya
terdiri dari:
1.
Aku;
2.
Hamba; dan
3.
Saya.
Aku,
hamba dan saya, kalau dihalusi lagi dengan mengkaji asal usul cara
pemulangan atau pengembalian ke pokok asal, maka akan sampailah
seseorang pada pengkajian pengetahuan iaitu:
•
Saya yang berjasad (Adam);
•
Hamba yang menjalankan tugas (wakil; perantara); dan
•
Aku datang daripada Tuhan.
Tiada ulasan:
Catat Ulasan
Nota: Hanya ahli blog ini sahaja yang boleh mencatat ulasan.