RUMAH NAMPAK JALAN TAK TENTU
Pengertian kebanyakan orang
tentang perkataan diatas ialah diwaktu mendapat kesulitan yang mana dia tidak
dapat menyelesaikannya maka dilahirkanlah perkataan tersebut diatas “ rumah
nampak jalan tak tentu atau tidak tahu “
Kemana tujuannya yang sebenar
perkataan itu ? Biasa tiap tiap orang akan mendirikan rumah sudah tersedia
lapangan untuk itu. Dan sebelum rumuah dibuat selamanya ada jalan untuk
kelapangan itu dan seterusnya sampai rumah itu selesai jalan selamanya ada dan
perlu ada dan dalam hal ini kejadian lain ( pula ) Rumah nampak
jalan tentu.
Pastilah ini bukan rumah yang
sebenarnya.
Rumah yang dimaksudkan yang penuh mengandung rahsia itu ialah
BADAN diri kita.
Bukanlah didalamnya ada aliran
atau jalan dan berbataskan bulu dan kulit kita ? Jadi adalah yang dimaksudkan
orang yang tahu meninggalkan pepatah itu untuk menjadi buah pemikiran bagi orang
dibelakang hari.
Jadi adalah untuk memecahkan
Rahsia rumah itu, kita mesti cari jalan untuk memasukkinya. Kita harus mengenal
segala sesuatunya yang ada pada kita serta kegunaanya sampai kita dapat mengenal
DIRI sendiri. Dan DIRI itulah yang mengandung Rahsia.
Bagaimana ( kah ) jalan atau
cara untuk MENGENAL DIRI itu apalagi menguasainya ? Dengan alam
fikirankah ? Sanggupkah tenaga alam fikiran kita menemui DIRI itu secara positif
? Kuatkah saraf saraf kita untuk itu ? Tenaga alam
fikiran kesanggupannya ialah menghayal, menggambarkan barang yang tidak ada,
tapi ada. Ada dalam
angan angan dalam cita cita dalam idea, jadi tetap dalam keadaan negatif,
sedangkan ilmu pengetahuan mengkehendakki positif, kenyataan atau
realiti.
JALAN untuk mengetahui itu
letaknya di RASA kerana Rasa itulah yang amat banyak mengandung Rahsia. Dan kalau
Rasa yang sebenarnya telah kita perdapat, dengan sendirinya mudah kita
memecahkan Rahsianya.
Untuk mendapat RASA yang
sebenarnya secara positif kita harus MENEMBUS DINDING yang menutup aliran dari dalam
itu. Pada huraian yang sudah ( lalu ) telah diterangkan bahawa didalam batang
tubuh kita kita mempunyai dua aliran pada jalan yang sama. Aliran yang berlainan
isinya iaitu ALIRAN LAHIR dan ALIRAN BATIN.
Kedua-duanya berdindingkan BULU
dan KULIT.
Untuk mengetahui ISI tentu kita harus menembus dinding menurut saluran yang
telah ada dari dalam.
Kedua aliran ini berisi
DAYA TENAGA iaitu yang satu berisikan TENAGA HIDUP dan yang
satu lagi berisikan DAYA TENAGA KEHIDUPAN disebab-keranakan adanya YANG
MENGHIDUPKAN berada besertanya.
Tenaga Hidup tersebut ialah tenaga
mendatang dengan sendirinya dan tidak dapat kita menguasainya sebelum kita dapat
mengenalnya dan tenaga kehidupan ialah tenaga lahir yang kita pergunakan setiap
hari.
Kehidupan kita didalam penuh
berisi dengan pergerakan pergerakan yang bagi kita terjadi dengan sendirinya.
Untuk dapat mngetahui perbezaan daya tenaga dari kedua aliran itu, hendaklah
kita cuba mencarinya pada badan kita umpama
DENGAN MENGADAKAN LATIHAN LATIHAN sampai kita dapat
menemuinya.
Yang akan dicari ialah
TENAGA YANG TERSEMBUNYI iaitu tenaga yang tidak sanggup kita
menguasainya. Kita latih diri kita iaitu DENGAN MEMATIKAN BADAN SEBELUM
MATI.
CARANYA ialah dengan duduk tenang,
hentikan segala gerak geri kita diluar dan juga gerakan fikiran sehingga yang
tinggal dan yang terasa bagi kita ialah GERAK YANG KITA TIDAK SANGGUP KUASAI
iaitu GERAK JALAN TURUN NAIKNYA PERNAFASAN kita.
Latihan ini lakukan dan bawalah dengan
BERULANG-ULANG sampai kita dapat MENURUTKAN JALAN GERAK PERNAFASAN kita DARI
DALAM.
Sudahkah kita dapat mengetahui
sampai merasakan dan mengakui kepastian bahawa adalah YANG KITA KANDUNG
itu ialah yang dinamakan RUH – JIWA – NYAWA dan
sebagainya
Pelajarilah keadaan badan diri
kita semenjak dari luar sampai kedalam sampai kita menemui apa yang dinamakan
orang NYAWA – JIWA – RUH itu. Dan setelah mendapat kepastian baru kita akui akan
kebenaran kata kata orang yang berilmu itu. Janganlah hendaknya kita menjadi Pak
Turut sahaja.
Kita ingat pada kita sendiri
sewaktu dalam kandungan iaitu dalam kejadian dibumi dan alam sempit yang bagi
ibu yang mengandung yang hanya merasakan pergerakan didalam sebagai pembawaannya
dan untuk ini siibu harus melahirkan supaya kandungan itu menjadi
KENYATAAN.
Kita yang tadinya
DIKANDUNG setelah terlahir maka kembalikan pula yang terjadi iaitu
MENGANDUNG.
Sebagaimana ibu kita mengandung
sewaktu kita dikandung maka setelah terlahir sebelumnya kita melahirkan
kandungan kita, kita senantiasa sahaja akan MENANGGUNG. Rahsia kandungan
ibu kita dilahirkan telah terbuka dengan adanya KITA. Akan tetapi sudahkah
kita mengetahui akan RAHSIA KANDUNGAN kita ? Untuk mengetahui tentu kita harus
melahirkan kandungan kita itu. Sama-sama mengandung berlainan kandungan
dan penanggungan. Rahsia yang pertama yang dilahirkan ANAK dan apa kiranya
Rahsia kandungan yang kedua itu ?
Sewaktu kita dalam kandungan
tinggal dialam sempit kita tidak pernah mengeluh, tidak tahu apa apa, tidak tahu
lapar, tidak tahu menagis tidak tahu kekeurangan, akan tetapi setelah kita
berada dialam yang lapang dan luas yang dinamakan DUNIA kita merintih, kita
menangis, kita lapar kita dahaga dan sebagainya.
Kita telah kehilangan sesuatu
iaitu tali penggantungan, tali yang berisikan serba ada untuk kebahagiaan kita.
Kita telah kehilangan BAHAGIA dengan terputusnya tali penggantungan kita. Siibu
yang mengandung dan menanggung tadi, setelah mendengar akan suara yang
dilahirkan tidak dapat melahirkan kegembiraannya sebaliknya sianak yang tidak
tahu apa apa setelah lahir berontak mengeluarkan suaranya kerana tali
pergantungannya telah putus semenjak tali pusatnya
diputuskan.
Putus sudah tali hubungan yang
dikandung dengan yang mengandung. Kalau tadinya sibudak dapat makan langsung
dari ibunya, maka semenjak itu dia harus menantikan segala sesuatunya dari luar.
Dia harus belajar untuk hidup dan menarik
pelajaran dari kehidupannya yang telah dijalaninya. Dan semenjak telah putus
tali penggantungan kehidupannya itu, maka terbataslah sudah kehidupannya. Dia
harus hidup dengan apa yang ada padanya dan untuk kelanjutan kehidupannya dia
harus pelajari itu HIDUP yang ada padanya.
Jadi untuk mengetahui RAHSIA
HIDUP itu kita harus melahirkan KANDUNGAN kita itu. Sama- sama mengandung ( tetapi
) berbeza kandungan dan berlainan pula penanggungan. Kandungan yang pertama
telah diketahui, iaitu anak. Kandungan yang kedua tidak mungkin anak, kerana
seperti telah dikatakan juga berlainan kandungan, letaknya pun
berlainan. Kandungan yang pertama letaknya diperut, dirahim ibu dan
letaknya yang kedua iaitu bukan diperut melainkan DIDALAM DADA
kita.
Mungkinkah kita bisa ( bolih )
melahirkan kandungan kita itu ? Sanggupkah kita melahirkannya untuk mengetahui
dan memecahkan Rahsianya ?
Kita kembali ( kepada )
LATIHAN semula iaitu mencari DIRI SENDIRI uang berdiri dengan
sendirinya itu.
Setelah kita dapat MENEMUI JALANNYA
PERNAFASAN kita yang turun naik itu yang berasal dari dalam, maka DENGAN
MEMATIKAN SEGALA TENAGA kita yang ada, kita CUBA MENURUTKAN TURUN NAIKNYA
PERNAFASAN kita itu, dengan pengertian kita MULAI MEMAKAI atau MENGGUNAKAN
TENAGA DARI DALAM iaitu TENAGA YANG MENYEBABKAN TURUN NAIKNYA PERNAFASAN
kita.
Lancarnya latihan kita dan sampai kepada
MENINGKATNYA PERGERAKAN yang dibawakan oleh DAYA TENAGA YANG
BERASALKAN DARI JALANNYA PERNAFASAN kita bergantung kepada pandainya kita
membawakannya. Untuk dapat membawakan sampai mengerti, ialah pandainya kita
MENYERAHKAN SEGALA SESUATU apa yang ada pada kita KEPADANYA iaitu pada YANG
BERDIRI DENGAN SENDIRINYA itu.
DIA akan bebas bergerak, kalau apa yang ada pada kita teleh dipunyainya dan dikuasainya, dengan pengertian kalau tadinya kita menganggap Dia kepunyaan kita, maka adalah sebaliknya yang terjadi iaitu JADIKAN KITA MENJADI KEPUNYAANNYA.
Setahu kita, DIA telah ada bersama kita
dan adalah Dia itu kepunyaan kita, KURNIA atau ANUGERAH yang Maha Esa lagi Maha
Besar kepada kita. DIA datang dariNYA dan akan kembali kepadaNYA pula. Dan
adalah kedatangannya kepada kita untuk Kesempurnaan Kejadian kita. Dan tidaklah
sempurna kita rasanya, kalau kita tidak mengetahui, mengenal dan
MENEMUInya.
Adalah DIA langsung dari Yang
Maha Esa dan adalah keadaan kita dijadikan dari yang telah dijadikan. Tingkatnya
juga lebih tinggi dari kita kerana DIA ASLI ( original ) dan kita dari yang
dijadikan, sungguhpun yang menjadikan kita itu Tuhan Yang Maha Esa
juga.
Latihan yang kita bawakan dengan
mematikan badan sebelum mati sebenarnya mendatangkan sudah PERMULAAN
PERPISAHAN, kerana dengan perbuatan kita itu maka tinggallah YANG HIDUP.
Perbuatan kita dengan latihan itu ialah
kita meninggalkan YANG HIDUP oleh kerana kita hendak mengetahuinya dalam KE –
ADA -AN yang
sebenarnya. Sebelum kita dapat menemui dan MENGUASAInya kita tidak dapat yang
sebenarnya.
Untuk itu hendaklah kita
TERUS BERLATIH dan BERLATIH mencarinya SAMPAI ADA PANCARAN KELUAR DARI
HUJUNG JARI JARI kita. Dengan telah dapatnya kita MERASAKAN PANCARAN
YANG KELUAR DIHUJUNG JARI JARI kita itu beerti DINDING TELAH
TEMBUS dan RAHSIA TELAH TERBUKA dan tugas kita ialah
MEMPELAJARInya lagi dengan pengalaman pengalaman atau PERCUBAAN
PERCUBAAN.
DIA adalah HAKMILIK
kita dan
tiadalah orang lain berhak atasnya. Kenapa tidak kita pergunakan Hakmilik kita
Yang Amat Berharga itu ?
Pendirian kita ( selama ini )
selain SALAH kerana tidak berpegang pada DIRI barang yang hidup, melainkan kepada
BADAN barang yang mati. Yang TERANG ada pada kita dan yang GELAP pun ada pada
kita. Kenapa berpegang kepada itu yang GELAP ? SIANG ada pada kita MALAM pun ada
pada kita.
SIANG adalah TERANG dan Yang
Terang adalah DIRI dan MALAM adalah GELAP dan Yang Gelap ialah
BADAN.
Siterang letaknya DIDALAM dan Sigelap letaknya DILUAR. MASUKKAN itu
MALAM kepada SIANG dan MASUKKAN itu SIANG kepada MALAM. Datangkanlah itu YANG
HIDUP dari YANG MATI dan YANG MATI dari YANG HIDUP. KELUARKANlah Yang Didalam
dan KEDALAMKANlah Yang Diluar.
UNTUK itu REZEKI yang TIDAK
TERDUGA-DUGA dan TERBILANG banyaknya yang akan kita
PERDAPAT.
Semua orang takut mati kerana
SALAH MEMAHAMI HIDUP. Dia takut ditinggalkan Hidup. Dari itu makanya dia takut
mati. Mereka mereka SALAH PEGANG, salah tangkapan berpegang pada Yang Mati
YANG DIANGGAPnya Yang Hidup
Sebenarnya Hidup, tidak
diperdulikannya selama ini. Bagi kita berpegang pada Yang Hidup tidak akan takut
mati kerana bagi kita Yang Hidup itu mestilah TIDAK ADA MATInya. Adalah
DIA itu KEKAL dan ABADI mungkin BERPINDAH – pindah
tempat.
Pembawaan hidup mereka mereka
yang seperti itu menuju kepada kematian dan perjalanan hidup yang kita bawakan
menuju kepada hidup yang kekal dan abadi untuk kembali
kepengkalan.
Perlalanan mereka KEBAWAH (
manakala ) perjlanan kita ( pula ) KEATAS. Mereka MENUJU KEMATIAN manakala
kita pula MENUJU KEHIDUPAN YANG KEKAL dan ABADI.
Perjalanan kita BESERTANYA ialah
kita telah mati sebelum dimatikan, telah pergi sebelum
dipanggil dan AKU telah kembali dari SANA .
AKU telah MENEMUINYA setelah
engkau menemui AKU dan BATAS Aku dengan DIA ialah seperti batas antara Engkau
dengan Aku iaitu JAUH TIDAK BERANTARA dan DEKAT TIDAK BERBATAS. Engkau yang
tadinya DINDING bagiku untuk menghubungi dan MENEMUInya satelah dapat
menghubungiku dengan CARA PEMECAHANMU, maka TERBUKAlah JALAN
bagiku untuk menghubungi dan menemui NYA, kerana pintu telah terbuka
bagiku.
Engkau Aku bawa serta kerana
cinta kasih sayangku tertumpah padamu dan adalah ENGKAU ITU BADANKU. Kita tidak
akan berpisah kecuali kalau dipisahkan oleh Yang Maha Kuasa. Dari itu
KUASAILAH AKU supaya apa yang ada padaku menjadi
KEPUNYAANMU.
Bagaimana cara menguasainya ?
Mudah sahaja. Cintailah, kasihilah dan sayangilah AKU. Bagimanakah cara
mencintai, mengasihi dan menyayanginya ? AKU tidak pinta apa yang tidak ada
padamu, cukuplah kalau engakau SERAHKAN APA YANG ADA PADAMU
KEPADAKU dan untuk itu akan AKU serahkan pula apa yang ada padaKu
sehingga AKU menjadi kepunyaanmu dan engkau menjadi
kepunyaanku.
Kedalam Engkau yang berkuasa,
keluar AKU dimuka. Tadinya sebelum engkau mengenal Aku maka adalah AKU NYAWAMU.
Setelah Engkau telah dapat mengenal AKU, maka tahu Engkau yang bahawa AKU ini
sangat berguna padamu. Engkau ketahui bahawa seluruh kehidupanmu
BERGANTUNG PADAKU. Setelah Engkau menemui AKU, maka Engkaulah lebih
kenal padaku.
AKUlah yang akan menjadi Engkau
dan Engkaulah yang akan jadi AKU. AKU dan Engkau sebenarnya SATU dan memang kita
satu. Ilmu pengetahuan yang memisahkan kita. Dan AKUlah kita, AKU LUAR dan
DALAM.
Sekarang kita kenal mengenal
satu sama lain. Selapik seketidur, sebantal, sekalang hulu, sehina,
semulia, kelurah sama menurun, kebukit sama mendaki, sikit senang
sama-sama kita rasai.
Apa yang tidak ada padaKU, ada
padamu dan apa juga yang tidak ada padamu ada padaku.
Engkau selama ini sudah jauh
berjalan sendiri dengan tidak mengikut sertakan AKU, walaupun Aku sentiasa
berada bersamamu. Dalam banyak hal AKU menderita kerana AKU yang
merasakannya.
Sekarang AKU berjalan dan Engkau
Aku ikut sertakan. Tugasmu hanya menurutkan dan mempelajari hasilnya untuk kita.
Engkau yang tadinya tidak tahu setelah mempelajari perjalananku akan banyak
mendapat yang Engkau tidak ketahui selama ini.
AKU yang berbuat, Engkau yang
melakukan dan hasilnya untuk KITA. Bahagiamu terletak PADAKU dan bahagiaku
padamu. AKU sangat merasa bahagia kalau yang AKU perbuat dan lakukan besertamu
menghasilkan yang memuaskan.
Lambat laun Engkau akan mengenal
AKU yang sebenarnya. Dan adalah perbuatanku bagimu namanya ILMU. Oleh kerana Aku
GHAIB sifatnya maka namanya ILMU GHAIB.
Rahsia kandungan telah terbuka
dengan hasil dari latihan latihan yang telah kita lakukan iaitu keluarnya
pancaran yang terasa betul pada hujung KUKU kita, hujung jari jemari kita. Dan
kita telah melahirkan kandungan kita sendiri.
Keluarnya dari badan kita
melalui saluran saluran tertentu yang bernamakan pancaran yang setelah sanggup
menebus alam sendiri akan sanggup pula menembus alam lain, kalau kita telah
dapat menguasai dan mengetahui akan RAHSIANYA yang
sebenarnya.
Kebahagiaan hidup yang kita
alami di Rahim ibu semasa dalam kandungan ibu ialah dengan hidupnya bonda
mengandung atau dengan dua ( 2 ) keadaan hidup, iaitu pertama yang mengandung
dan yang kedua yang dikandung.
Sebelum kita dapat melahirkan
kandungan kita itu sampai akhir hayat kita, maka senantiasa akan panjanglah
jalannya kehidupan kita yang kita rasai, kerana melakukan hidup sendiri. Maka
untuk kesempurnaan jalannya kehidupan kita lahirkanlah kandungan sendiri.
Kelahirannya mendatangkan HIDUP BARU bagi kita dan seimbangkanlah jalannya
kehidupan kita.
Kita telah bertahun-tahun
berjalan sendiri-sendiri mengharungi lautan hidup yang tidak bertepi itu.
Maka pergunakanlah jalan hidup yang baru kita perdapat
itu.
Bila itu HIDUP tidak kita
pergunakan tidak perlu disesalkan kalau satu saat nanti kita
ditinggalkannya.
Dengan telah melahirkan
kandungan itu kita telah menjadi manusia baru dengan tenaga baru.
Dan Yang Hidup itulah pegangan
kita. DIA
juga telah menjadi kita kerana perjalanannya DIDALAM adalah sepanjang aliran
batang tubuh kita. Dengan PENYERAHAN kita yang bulat kepadaNYA maka seluruh
keadaan telah dipunyaiNYA dan DIAlah yang menjadi kita.
Jalan yang sebenarnya yang telah
kita ketemui iaitu jalan yang bergerak sejak titik didalam sampai menembus alam
sendiri. DIA telah lahir. Kelahirannya membawa wajah baru, membuka lembaran baru
dan pergunakanlah itu tenaga baru, iaitu tenaga yang selama ini
TERSEMBUNYI didalam batang tubuh kita.
Kita tinggalkan jalan yang tidak bererti
dan turutkanlah jalan yang BERISI. Jalan yang berisi kita katakan, isinya ialah
NIKMAT yang berasal dari NIKMATULLAH yang dikurniakanNYA kepada kita, yang bukan
dimurkai dan bukanpula sesat.
……………………………………………………………………………………………………………………………………..
Nota :
Sebahagian muka surat dibuku asal terkoyak maka
ada bahagian tertinggal Namun begitu penyalin telah mengolahnya
semula
Al-Fakir Abdillah Abdullah
Al-Gemasi.
Tiada ulasan:
Catat Ulasan
Nota: Hanya ahli blog ini sahaja yang boleh mencatat ulasan.