Pages

Selasa, 30 September 2014

PETIKAN KITAB ASRAR AL-'ARIFIN

Adnan Dahalan

PETIKAN KITAB ASRAR AL-'ARIFIN
Ketahuilah hai segala anak Adam yang Islam, bahawa Allah SWT menjadikan kita daripada tiada bernama diberi nama, tiada berupa diberi rupa, lengkap dengan telinga, dengan hati, dengan nyawa, dengan budi. Sayugia kita cari Tuhan kita itu supaya kita kenal dengan makrifat kita, atau dengan khidmat kita kepada guru yang sempurna mengenali Dia, supaya jangan taqsir kita (menyesali).

Sementara belum bertemu dengan yang sempurna bermakrifat, pandang pada 15 bait, dan setiap bait mempunyai 4 cabang. Jika kamu faham akan 15 bait ini, lihat pada syarahannya pula kerana syarahannya itu perkataan makrifat Allah ada dengannya, nyata dalamnya, wallahu a’lam.

Bab pada menyatakan Makrifat Allah Taala serta SifatNya dan Asma’Nya

1. Segala kita yang menyembah nama, Sayugia diketahui apa yang pertama Kerana Tuhan kita yang sedia lama Dengan ketujuh sifat bersama-sama

2. Tuhan kita itu Yang Empunya Zat
Awalnya Hayyun pertama bilang Sifat Keduanya ‘Alimun dan rupa maklumat Ketiga Muridun kan sekalian Iradah


3. Keempat Qadirun dengan QudratNya tamam (sempurna) Kelimanya sifat bernama Kalam
Keenamnya Samak dengan adanya Dawam (Berkekalan) Ketujuh Bashar akan halal dan haram


4. Ketujuhnya itu adanya Qadim
Akan Isti’dad A’lamin sempurna Alim (Kesediaan) Kerana SifatNya ini dengan Kamalul Hakim (Sempurna dan Bijak) Bernama Bismillahir rahmanir rahim


5. A’lim ini Hakikat Muhammadun Nabiun Menurutkan makluman lengkapnya Qawi Daripada hakikatNya itu jahili dan wali Beroleh iktibarnya dengan sekalian peri


6. Tuhan kita itu empunya Kamil
Di dalam ilmuNya tiada pernah zawal (hilang) Rahman dalamnya perhimpunan Jalal Beserta dengan Rahim pada sekalian Jamal


7. Tuhan kita itu yang bernama A’liyin (Yang Tinggi) Dengan sekalian sifatNya yang sentiasa Baqa’ (Kekal) A’la jamii’l alamin atharath jadi Daripada sittu jihat sebab inilah Khali (Suci)


8. Cahaya Atharath tiada akan padam Memberikan wujud pada sekalian a’lam Menjadikan makhluk siang dan malam Ila Eidal Abada tiada akan karam

9. Tuhan kita itu seperti bahrul a’tik (laut yang dalam) Ombaknya penuh pada sekalian tariq Laut dan ombak keduanya rafiq (rapat) Akhir ke dalamnya jua ombaknya ghariq (karam)

10. Lautnya alim alunnya maklum
Keadaannya qasim ombaknya maksum (terpelihara) Taufannya syu’unnya mahkum (yang dihukum) Pada sekalian a’limin inilah rusum (kelaziman)


11. Jikalau sini kamu tahu akan wujud Itulah tempat kamu syuhud
Buangkan rupa mu pada sekalian qiud (perhubungan) Supaya dapat diri qaud (tetap)


12. Pada Wujud Allah itulah sayugia kau Qaim (berdiri) Buangkan rupa dan namamu daim (berkekalan) Nafikan rasamu daripada makhdum dan khadim Supaya sampai kepada amali yang khatim (kesudahan)


13. Jika engkau belum tetap seperti batu Hukum dua lagi khadim dan ratu (raja) Setelah lupa engkau daripada emas dan batu Mangkanya dapat menjadi satu

14. Jika belum fana’ daripada ribu dan ratus. Tiadakan dapat ada mu kau hapus Nafikan rasa mu itu daripada kasar dan halus Supaya dapat barang kata mu harus.

15. Hamzah Fansuri sungguhpun dhaif Hakikatnya hampir pada Dzatul Syarif Sungguhpun khafibun rupanya kasif (yang tebal) Wasilnya daim dengan bahrul latif Inilah Bait 15.

Petikan kitab Asrar Al- Arifin – Hamzah Al-Fansuri

1. Segala kita yang menyembah Nama
Sayugia diketahui yang pertama iaitu Nama Allah SWT, kerana pada hukum syariat, barangsiapa mengucap Laaila ha illallah masuk syurga (terlalu mudah) dan lagi sabda Rasulullah SAW yang mafhumnya: “Barangsiapa mengucap Laailahailallah dengan suci hatinya masuk syurga.”

Oleh kerana Nama yang Empunya Nama Esa, apabila Nama disebut maka terasa yang menyebut dengan Yang Empunya Nama. Pada hakikatnya, mengetahui Nama Yang Empunya Nama maka sempurna Islam mu. 

Sayugia diketahui dan dikenali namaNya Yang Dinamai Allah kerana firmanNya yang bermaksud: “Barangsiapa yang tiada mengenal Allah di sini, di akhirat pun tiada kenal (dan lebih jauh ia dari jalan yang benar).”

Kerana itu, kata ahli suluk akan orang yang tiada mengetahui Allah tetapi menyebut Nama Allah dengan ikhlas hatinya, iaitu Islam hukumnya; orang yang mengetahui, khas hukumnya; orang yang mengenal Allah, Khasul Khas hukumnya kerana orang yang mengenal Allah lebih tinggi daripada orang yang mengetahui Allah.

Seperti sabda Rasulullah SAW yang mafhumnya: ” Sembah Tuhanmu seperti kau lihat Dia (ini ibarat kepada orang yang mengenal Allah), jika tiada engkau melihat Dia, bahawa Dia melihat engkau (ini ibarat kepada orang yang mengetahui Allah). 

Lagi firman Allah lagi yang mafhumnya: “Sembah Tuhanmu hingga memberi dikau nyata (nyata bermakna tiada syak di dalamnya), inilah makna menyembah Nama.

Bab Ketahuilah apa yang pertama
Yakni tatkala bumi dan langit belum ada, arasy dan kursi belum ada, syurga dan neraka belum ada, semesta sekalian alam pun belum ada, apa yang pertama? Yang pertama ialah Zat semata, sendiriNya, tiada dengan Sifat, tiada dengan Asma’Nya, itulah yang pertama. 

Adapun nama Zat itu Hu, makna Hu itu Ismu Isyaratin kepada Zat tiada dengan Sifat. Adapun Nama Allah rendah sepangkat daripada Nama Hu, tetapi (Nama Allah itu) perhimpunan segala nama seperti seorang Muhammad namanya. Jika ia berilmu, alim namanya; jika ia pandai, utusan namanya; jika ia tahu menyurat, khatib namanya; jika ia berniaga, saudagar namanya. 

Sekalian nama di bawah nama ini Muhammad jua kerana perhimpunan sekalian (nama itu) akan Nama Allah SWT Yang Menjadikan Makhluk, Khaliq namaNya; Yang Memberi Rezeki, Razak namaNya; yang menjadikan dengan hikmatNya, Hakim namaNya. 

Sekalian nama ini di bawah nama Allah jua kerana nama Allah perhimpunan segala nama, tetapi nama Hu lebih tinggi daripada nama Allah. adapun Zat lebih tinggi daripada nama Hu itu. Barangsiapa yang tahu maknanya ini, tahu ia akan yang pertama itu.

Bab Kerana Tuhan Kita yang Sedia Lama
Yakni qadim sidi, tiada dapat dibicarakan sekian lamanya yakni Qadim tiada dengan qadimNya, Awal tiada dengan awalNya, sidi ada. Tiada lulus bicara kepada QadimNya itu melainkan (bicara) ahli kasyaf jua. 

Mengikut kata ahli kasyaf, QadimNya itu mithal (suatu) buah (yang) bundar (bulat), tiada berhujung dan tiada berpohon, tiada permulaan dan tiada kesudahannya, tiada tengah dan tiada tepinya, tiada hadapan dan tiada belakangnya, tiada kiri dan tiada kanannya, tiada atas dan tiada bawahnya, inilah makna qadim sidi. 

Jika ditamsilkan (ibarat) daerah pun dapat kerana daerah tiada berawal dan tiada berakhir, kalau awal pun boleh dikatakan akhir, kalau akhirpun boleh dikatakan awal, sayugia perlu mengetahui Qadim Allah dengan sempurnanya. Inilah makna Qadim sidi lama. Bagaimana dapat bertemu dengan makrifat Allah Taala jika tiada tahu akan Qadim sidi.

Bab Dengan Ketujuh Sifat bersama
Yakni tiada bercerai dengan ketujuh sifatNya. Sungguhpun dikatakan Zat Allah Yang Pertama, tetapi jadi ia bercerai dengan ketujuh sifatNya, Nafas hukumnya. Bagi ulama syariat, Sifat Allah Ain, Zat Allah pun tiada, Ain Zat pun tiada. Mengikut ahli suluk, sifat Ain Zat. 

Misalnya, seseorang kerana ilmuNya maka bernama alim, kerana qudratNya maka bernama qadir, kerana iradatNya maka bernama murid, kerana kataNya maka bernama mutakalimin, kerana pendengaranNya maka bernama sama’, kerana penglihataNya maka bernama Basar. Ini lain daripada Zat Asli.

Nama sifat yang tujuh itu ialah:
1. Hayat
2. Alim
3. Iradat
4. Qudrat
5. Kalam
6. Sama’
7. Basar

Zat dengan ketujuh-tujuh sifat ini tidak bercerai. Adapun Sifat yang lain banyak tidak terhitung, tetapi sifat-sifat yang lain itu pun termasuk dalam sifat yang tujuh ini kerana sifat yang tujuh ini adalah yang tertinggi, seperti juga nama Allah adalah perhimpunan segala nama, sifat yang tujuh ini juga adalah perhimpunan segala sifat. Apabila tahu akan makna tujuh sifat ini maka dapat sempurna Kenal Allah.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Nota: Hanya ahli blog ini sahaja yang boleh mencatat ulasan.