MENGENALI ALLAH MELALUI DAKWAT
Tuan-tuan dan puan-puan yang
dirahmati Allah sekalian. Untuk menghayati penceritaan meliputinya Allah,
sudilah kiranya tuan-tuan mengambil sebatang pen ataupun kalam dan mengambil
sekeping kertas. Hendaklah saranan saya ini, dipatuhi dan diikuti agar
tuan-tuan mendapat barokah dalam penceritaan atau penghayatan ilmu makrifat.
Sekarang, saya minta tuan-tuan
menulis, tulislah apa saja yang terlintas dihati tuan-tuan. Pada kebiasaanya
penulis atau pengarang sesebuah novel itu hanya tahu sekadar membaca perkataan
demi perkataan, ayat demi ayat, perenggan demi perenggan, tetapi tidak ramai
yang memandang di sebalik ayat dan di sebalik perenggan itu adalah dakwat.
Sekarang saya dengan hormatnya memohon agar tuan menulis perkataan ini, “Saya
sudah melihat Allah, Saya sudah mengenal Allah, Saya sudah menyembah Allah”.
Sudahkah tuan-tuan tulis?
Jika belum ditulis, saya mohon
jangan diteruskan kitab ini dibaca. Bagi sesiapa yang belum berbuat demikian
hendaklah masuk ke bilik, cari sekeping kertas dan sebatang pen. Buat apa yang
saya sarankan. Inilah kaedah, cara atau jalan guru-guru terdahulu mengajar
muridnya. Itulah makanya, pelajaran guru-guru terdahulu mendapat penghayatan
dari pembelajarannya, sehingga meresap, terpaku, terkunci, terpahat dan
tersemat ilmu ini selama-lamanya ke lubuk hati membawa sampai ke mati. Sesudah
ditulis apa yang disarankan itu, tiliklah, lihatlah, pandanglah, perhatikanlah
dan bacalah baris-baris tulisan yang ditulis itu.
Apakah yang tuan-tuan nampak?
Nampak hurufkah, nampak tulisankah, nampak perkataankah, nampak ayatkah, nampak
perenggankah, nampak bariskah, nampak muka suratkah, nampak kitabkah atau
nampak DAKWATKAH, DAKWAT, DAKWAT! Tidakkah semua itu DAKWAT. Itulah ertinya
dakwat itu meliputi sekalian huruf, sekalian tulisan, sekalian perkataan,
sekalian ayat, sekalian perenggan, sekalian baris, sekalian muka surat,
sekalian isi kitab. Sesungguhnya, apa yang dibaca, apa yang dilihat, apa yang
dipandang dan apa yang ditilik itu tidak lain daripada dakwat.
Begitulah jua meliputinya Allah
atas diri kita dan meliputinya Allah atas seru sekalian alam. Oleh itu,
bilamana melihat, hendaklah tertilik Allah, bilamana melihat, hendaklah
terpandang Allah, bilaman melihat, hendaklah ternampak Allah, kerana Allah itu
meliputi sebagaimana firman Allah:
“Fainamatuwallu, fasamma
wajhullah”
“Barang ke mana kamu hadapkan mukamu,
di situlah wajah Allah”.
Sekarang, tulis semula perkataan
“melihat”, dengan perkataan melihat itu kita hanya membayangkan tentang mata.
Tulis semula perkataan “mendengar”, dengan tulisan mendengar itu kita hanya
dapat membayangkan perkara telinga. Dalam pembelajaran ilmu makrifat, dalam
pembelajaran ilmu percaya dan dalam pembelajaran ilmu yakin, tuan-tuan
hendaklah jangan tumpukan perhatian pada penglihatan, jangan tumpukan perhatian
pada pendengaran, pada mata, pada telinga. Dalam pengajian ilmu makrifat,
hendaklah memandang di sebalik tulisan telinga, tulisan mata, tulisan
pendengaran dan tulisan penglihatan itu, sebenar-benarnya “dakwat”.
Dakwatlah sebenar-benar meliputi
sekalian tulisan perkataan mata, tulisan perkataan telinga, tulisan perkataan
melihat, tulisan perkataan pendengaran. Perkataan-perkataan yang tuan-tuan
tulis itu, sebenarnya adalah dakwat. Begitu jua perumpamaan meliputinya Allah
pada sekalian diri dan pada sekalian alam. Tidak ada ruang dalam tulisan mata
itu yang tidak ada dakwat. Tidak ada ruang tulisan telinga itu yang tidak ada
dakwat. Tidak ada ruang tulisan penglihatan dan pendengaran itu yang tidak ada
dakwat. Segala-galanya dipenuhi dan diliputi dakwat (segala-galanya dipenuhi
dan diliputi Allah).
Beginilah caranya guru-guru
terdahulu mengajar melihat, menilik dan memandang Allah pada segenap dan
sekalian yang maujud di alam ini. Tidak ada yang wujud (ada), ujud (diadakan)
dan maujud (mengadakan) itu, melainkan Allah Taala. Itulah makanya, yang
memandang dan yang dipandang itu adalah dakwat. Yang ditilik dan menilik itu
adalah dakwat. Yang dilihat dan melihat itu adalah dakwat. Yang menyembah dan
disembah itulah dakwat. Yang ingat dan diingati itulah juga dakwat. Inilah yang
dikatakan meliputinya Allah Taala.
Pada hari ini, jam ini, masa ini
dan saat ini, yakinlah, percayalah dan ketahuilah dengan sebenar-benar
bahawasanya Allah saja yang bersifat wujud (ada), ujud (diadakan) dan maujud
(mengadakan sekalian yang ada). Inilah kaedah, cara dan jalan percaya kepada
Allah Taala. ITULAH ALLAH.
Tiada ulasan:
Catat Ulasan
Nota: Hanya ahli blog ini sahaja yang boleh mencatat ulasan.