MENGAPA PERLU BELAJAR SIFAT 20.
Ada sebahagian org yg menentang pengajian Sifat 20 sedangkan ianya telah dipelajari sejak berpuluh tahun bahkan beratus tahun oleh Umat Islam. Mereka yg menentang pengajian tersebut dgn pelbagai alasan yg sgt lemah. Mereka mengikuti hawa nafsu, dan bertaklid buta dgn org yg juga tidak mempelajari Ilmu Sifat 20. Malah mereka inilah pula yg menyesatkan Sifat 20.
Sebahagian dari alasan mereka yg menentang Sifat 20 adalah sebagai berikut :
1 - Pengajian Sifat 20 melahirkan org2 yg berakidah lemah, sebab diambil dari falsafah Yunani.
Kita jawab:
Hal ini merupakan fitnah yg besar. Kegoncangan dan kelemahan aqidah generasi zaman skrg adalah kerana mereka tidak belajar aqidah yg sebenarnya termasuk di dlmnya sifat 20. Kalau kita lihat realiti yg ada, bahkan ilmu Sifat 20 inilah yg telah menyelamatkan Umat Islam di Indonesia, Malaysia, Brunei Darussalam, negeri Fatani (Selatan Thailand) dari usaha pemurtadan penjajah2 asing.
Negara2 ini telah dijajah oleh penjajah2 kafir yg ingin meluaskan kekuasaan dan agama mereka, tetapi Umat Islam di Nusantara tetap berpegang dgn aqidah mereka. Barang diingat pengajian Tauhid yg tiga serangkai belum berkembang di Nusantara ketika itu. Jadi Tauhid apakah yg menjaga umat dari bahaya Murtad? Sudah tentulah jawapannya ialah Tauhid Sifat Dua Puluh.
2 - Aqidah Tauhid Sifat 20 merupakan sesuatu yg sgt berat dikaji dan menyusahkan Org Islam, sehingga ada tuduhan yg menyebut Makcik2 (Ibu2) di Langkawi yg tak laksanakan Solat Tujuh Puluh Tahun lamanya kerana tak faham Sifat 20, sebab Gurunya kata kalau tak hafal Sifat Dua Puluh, Solat tak Sah.
Kita jawab : Sifat Dua Puluh merupakan sistem pengenalan terhadap Allah s.w.t yg sgt mudah sekali, kerana menghafalnya lebih mudah dari menghafal Al-Qur`an. Para Sahabat Rasul telah mengafal Al-Qur`an, jadi di dlm al-Qur`an sendiri telah disebut sifat2 Allah, dgn makna lain mereka telah menghafal sifat2 Allah melalui Al-Qur`an. Jadi jika Umat Islam disuruh utk mengahafal Sifat 20 dgn dalil Naql (al-Qur`an dan Hadis) dan akal, itu lebih mudah dari menghafal seluruh Al-Qur`an.
Sifat2 Allah terlalu bnyk sekali, baik disebutkan di dlm Al-Qur`an mahupun di dlm Hadis Rasul. Jadi jika Umat Islam disuruh menghafal seluruh sifat2 yg ada, ini merupakan sesuatu yg memberatkan bagi Umat Islam. Sedangkan pengajian Sifat Dua Puluh memudahkan Umat Islam dgn menyebutkan sifat2 yg paling berpengaruh dari seluruh sifat2 yg lainnya.
Jika Sifat 20 ini tidak ada, maka sifat2 yg lain pun tidak akan ada pula, sebab itulah sifat2 Allah yg lain itu tergantung kepada Sifat 20, dgn makna jika sifat wujud Allah tidak ada maka sifat pengampun, pemurah, penyayang dan lain2nya juga tidak ada. Jika sifat Qidam Allah tidak ada maka sifat menciptakan, memberi, kuat dan lain2nya juga tidak akan ada.
Sebab itulah Sifat Dua Puluh ini sgt perlu dipelajari, kerana ia terdiri dari inti sari aqidah yg terdapat di dlm Al-Qur`an dan Al-Hadis.
Adapun cerita kononnya ada seorang Perempuan tidak Solat selama tujuh puluh tahun disebabkan tidak hafal Sifat 20, maka ini cerita yg diragui dan sengaja diada2 kan.
Allah berfirman yg ertinya : Jika dtg kepada kamu org fasik yg membawa kabar hendaklah diteliti dulu.
Maksudnya cerita yg dibawa oleh org tersebut perlu diteliti benar tidaknya. Dari sebanyak pengalaman dan pengetahuan saya tidak pernah ada org tinggalkan Solat disebabkan mempelajari Sifat 20, alasan di atas adalah cerita yg berlebihan. Jika mahu bercerita, ceritalah perkara yg masuk akal dan yg benar, sebab lidah itu akan disoalkan oleh Allah di hari Akhirat kelak.
Saya akan sebutkan sebahagian Pusat Pendidian yg menjadikan Pengajian Sifat 20 sebagai dasar di dlm Ilmu Tauhid mereka.
1 - Al-Azhar asy-Syarif Mesir: Dari peringkat Menengah, atas dan perkuliyahan, Sifat Dua Puluh dipelajari di Lembaga Pendidikan yg tertua ini, mengeluarkan setiap tahunnya ribuan Pelajar dan Mahasiswa, tetapi mereka tetap Solat walaupun mengaji Sifat 20.
2 - Madrasah Solatiyah: Merupakan Pusat Pengajian yg pertama sekali dibina di Makkah menjadikan dasar pengajiannya Sifat 20, mereka semua Solat dgn bagus walapun mengaji Sifat 20.
3 - Madrasah Mustafawiyah Purba Baru Mandailing Sumatra Utara: Merupakan Pusat Pendidikan yg sgt terkenal di Indonesia, mengeluarkan setiap tahun, lebih dari tujuh ratusan Pelajar, mereka semua Solat walaupun mempelajari Sifat 20 sama ada yg sudah hafal atau belum.
Pusat Pengajian diLirboyo Kediri, Pusat Pengajian diTebu Ireng, Pondok Lubuk Tapah (Malaysia), Pondok Bakriyyah (Pasir Putih)dan bnyk lagi Pondok dan Pusat Pengajian yg mempelajari Ilmu Sifat 20 di Nusantara.
Bahkan, mereka yg mempelajari sistem Tauhid Tiga Serangkai (versi Wahabi ) kebanyakannya mudah terjerumus kepada Aqidah Mujassimah yg menyerupa kan Allah dgn MakhlukNya. Sebab itulah Wahabi bersusah payah utk menghapuskan Tauhid Sifat 20. Selama masih ada di bumi ini org yg mempelajari Ilmu Tauhid Sifat 20, selama itulah Wahabi akan mengakui diri mereka Salafi iaitu golongan Mujassimah Musyabbihah.
3 - Sifat 20 tidak ada pada zaman Rasulullah s.a.w dan Para Sahabat yg mulia, tetapi ada setelah abad2 yg terkemudian dari itu.
Kita jawab: Tidak adanya Sifat 20 pada Zaman Rasul dan Sahabat, bukanlah sebagai dalil utk menolak pengajian Sifat 20, sebab isi dan kandungan Sifat 20 sudah pun ada pada Xaman Nabi dan Sahabat, misalnya sifat Wujud Allah, Qidam, Baqa, Mukhalafatu Lil Hawadis, Qiyamuhu Binafsih, Wahdaniyyah, Qudrat, Iradat, Ilmu, Hayah, Kalam adalah sifat2 yg dikenali oleh Nabi dan Para Sahabatnya.
Barangsiapa yg mengingkari bahwa Nabi mengetahui sifat2 ini berarti Aqidahnya telah jauh dari Aqidah Islam. Bagaimana boleh Nabi mengingkari wujudnya Allah, ilmunya Allah, Baqa`nya Allah, Kalamnya Allah, sifat2 ini telah termuat di dalam al-Qur`an dan Hadis Nabi.
Seperti Rukun shalat, Nabi tidak pernah katakan berapa Rukun Solat, berapa Sunnah2 Solat, berapa syarat2 Solat, tetapi melalui Al-Qur`an dan Hadis para Ulama telah menyimpulkan dan menetapkan rukun2 Solat dari mulai berdiri sampai salam, apakah perbuatan Ulama2 tersebut suatu yg bid`ah? Hal seperti ini tidak bid`ah karena isi dan kandungannya dari Al-Qur`an dan As-Sunnah.
Saya akan bariskan seluruh sifat yg telah Ulama sebutkan sebagai sifat yg paling penting yg Allah miliki. Ibaratnya jika Allah tidak bersifat seperti itu maka Allah tidak layak menjadi Tuhan, tetapi karena dalil naqli dan akal telah menyebutkan Allah bersifat dgn 20 sifat maka sahlah Allah sebagai Tuhan yg disembah.
Berikut adalah beberapa sifat yg sgt penting:
1 - Wujud:
Sifat Wujud ini mesti ada pada Tuhan yg disembah. Jika tidak ada maka dia tidak berhak dianggap Tuhan, sementara dalil yg di petik dari al-Qur`an adalah :
أفرءيتم ما تمنون ( 58 ) وأنتم تخلقونه أم نحن الخالقون ( 59 ) نحن قدرنا بينكم الموت وما نحن بمسبوقين ( 60 ).الواقعة 58-60
Artinya : Tidakkah kamu memikirkan keadaan Air Mani yg kamu pancarkan (ke dalam rahim)? ( 58 ) Adakah kamu yg menciptakannya atau kami yg menciptakannya? ( 59 ) Kamilah yg menentukan Kematian di antara kamu, dan Kami tidak sekali-kali dapat dikalahkan atau dilemahkan ( 60 ).
2 - Qidam:
Allah s.w.t bersifat Qidam yg maksudnya wujud Allah s.w.t tidak didahului oleh tiada, jika sesuatu didahului oleh tiada maka sesuatu itu tidak boleh dianggap sebagai Tuhan.
Dalilnya :هو الأول وهو الآخر
Artinya : Dia-lah yg awal dan yg akhir ( al-Hadid 3 ).
Sifat ini bnyk dikritik oleh golongan Wahabi. Mereka menganggap bahwa Qidam bukan sifat Allah karena tidak terdapat di dlm Al-Qur`an.
Tidak semestinya jika Al-Qur`an tidak menggunakannya unk sifat Allah berarti tidak boleh digunakan. Selagi maksud sifat itu terdapat di dlm Al-Qur`an dan telah menjadi istilah yg diterima oleh Ulama maka sifat itu boleh digunakan, sebab Imam Abu Hanifah, Imam Tohawi dan lain2 nya juga menggunakan kalimat sebagai sifat Tuhan.
Sifat Qidam juga telah diriwayatkan oleh Imam Ibnu Majah, Imam al-Hakim di dlm Mustadrak. Juga terdapat di dlm Sunan Abu Daud.
3 - Baqa':
Wajib bagi Allah bersifat Baqa` yg bererti tetap tidak diakhiri dgn kematian, Allah berfirman
ويبقى وجه ربك ذو الجلال والإكرام
Artinya : Dan kekallah Zat Tuhanmu yg memiliki kebesaran dan kemuliaan. (ar-Rahman 27)
4 - Mukholafatuhu Lilhawadis:
- مخالفة للحوادث
Sifat ini merupakan sifat yg paling penting utk difahami. Ia bererti bahwa segala sifat, perbuatan, dan prilaku yg baharu tidak boleh disamakan kepada Zat, sifat, dan perbuatan Allah. Barang siapa yg mengingkari sifat ini maka dia telah terkeluar dari Agama Islam. Jadi Allah tidak sama dgn makhlukNya.
Firman Allah : ليس كمثله شيئ وهو السميع البصير
Artinya : Tiada sesuatu pun yg sebanding (serupa) dgn (Zat, sifat, perbuatan)Nya dan Dia-lah yg Maha Mendengar dan Maha Melihat (as-Syura 11 ).
Selanjutnya seluruh sifat yg Ulama2 Asy-Sya`irah telah kemukaan di dlm Ilmu Sifat 20 memiliki dalil2 yg jelas di dlm Al-Qur`an.
4 - Sifat Allah tidak hanya 20 kenapa mesti dibatasi?
Kita jawab : Asya`irah ketika membincang Sifat 20 TIDAK PERNAH membataskan sifat2 Allah, bahkan mereka mengakui sifat Allah itu bnyk. Setiap sifat yg sempurana dan mulia itu adalah sifat Allah. Org yg mengatakan Asya`irah hanya mengajar 20 sifat saja membuktikan dia tidak pernah membaca buku2 Aqidah aliran Ahlus Sunnah Asya`irah. Cuba lihat sebahagian kitab Asya`irah:
a - Matan As-Sanusiyyah:
Kitab ini dikarang oleh Imam Abu Abdillah Muhammad bin Muhammad bin Yusuf As-Sanusi yg meninggal dunia tahun 895 hijriyah, kitab ini merupakan kitab yg paling penting di kalangan Asya`irah, telah mendapat perhatian khusus dari kalangan Ulama dan Pelajar Agama, sehingga menjadi rujukkan Aqidah bagi Asya`irah sedunia.
Di dalamnya menyebutkan:
فمما يجب لمولانا جل وعز عشرون صفة
Artinya : Sebahagian sifat yg wajib bagi Allah yg Mulia dan Tinggi adalah 20 sifat (Matan Sanusia beserta Hasyiahnya Imam Bajuri:16 , terbitan Musthafa Halabi, 1374 - 1955).
b - ad-Duru al-Farid Fi Aqa`idi Ahli Tauhid karangan Imam Ahmad bin Sayyid Abdurrahman an-Nahrawi
فمما يجب لله تعالى عشرون صفة واجبة
Artinya: Dan sebahagian dari sifat yg wajib bagi Allah adalah 20 sifat yg wajib (ad-Duru al-Farid Fi Aqa`idi Ahli Tauhid karangan Imam Ahmad bin Sayyid Abdurrahman an-Nahrawi beserta Syarahnya Fathu al-Majid karangan Syeikh Muhammad Nawawi bin Umar Al-Banteni: 5, terbitan Musthafa al-Halabi cetakan terakhir (1373 -1954).
Perlu diketahui bahwa lafaz ( من ) pada kalimat ini bermaksud ( لتبعيض ) ertinya menunjukkan sebahagian saja, dgn begitu sifat Allah bnyk sekali, segala sifat yg patut, layak, dan mulia adalah sifat Allah, tetapi di antara sifat2 itu 20 sifat yg sgt perlu sekali diketahui secara terperinci.
Bicara Tasawuf.
Tiada ulasan:
Catat Ulasan
Nota: Hanya ahli blog ini sahaja yang boleh mencatat ulasan.