Pages

Selasa, 21 Oktober 2014

ROH adalah kejadian dari zat yang mutlak yang mana ia diciptakan untuk menyatakan zat

Ayah Di Pakngah - Kekadiman...

ROH adalah kejadian dari zat yang mutlak yang mana ia diciptakan untuk menyatakan zat maka ia telah dikadimkan oleh tuhan,kerana asal na dari tuhan yang tidak ada wasitah baginya dan ia langsung dari tuhan,dalam istilah ilmu maka ia merupakan kejadian nammun pada hakikatnya ia adalah sebahagian dari zat.

Suatu contoh....
Lampu dan cahayanya,bila kita tekan butang suis lampu suluh itu akan memancarkan pada dinding maka kalau kita lihat cahaya pada cermin lampu pun ada dan cahaya pada dinding pun ada itu menunjukkan cahaya pada dinding tidak terpisah dari cahaya lampu itu dan itulah contohnya.

Walaupun contoh ini tidak sama keadaannya dengan zat dan roh ianya sekadar memberi contoh agar dapat kita fahami bahawa zat itu qadim dan roh itu adalah kenataan sifat bagi zat dan zat bagi badan pun qadim jua.

Zat mutlak tidaklah dapat kita gambarkan dengan apapun namun ianya menjadi rahsia bagi ahli makrifat akan keadaannya,sebab itulah orang bijak pandai mengatakan kenal diri kenallah tuhan,,,perkataan kenal itu merupakan suatu takrif yang membawa maksud tahu dan lihat dan ini kita yang dalam keadaan baru belajar maka syariat melarang kita mengambarkan bentuk zat itu,dan sememangnya zat itu adalah tidak nyata pada pandangan nyata pada sebutan.

Zat yang bernama ALLAH itulah ang nyatanya pada sifat,lalu kalau kita nak kenal zat tentu tidak akan kenal kerana ia tidak nya pada zihin dan pada kharij,lalu perlulah kita mengenali zat itu pada sifatnya nah!!!!!! sekarang roh adalah sebahagian dari juzuk zat ilahiah maka padanyalah tanda2 kesempurnaan zat.

Dan inilah yang dikatakan orang...ariftu rabbi birobbi,

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Nota: Hanya ahli blog ini sahaja yang boleh mencatat ulasan.