Pages

Jumaat, 1 Ogos 2014

PELBAGAI CARA UNTUK MENCAPAI KEPADA IKTIQAD TAUHID SETERUSNYA MAKRIFATULLAH

PELBAGAI CARA UNTUK MENCAPAI KEPADA IKTIQAD TAUHID SETERUSNYA MAKRIFATULLAH

17.Surah Al-'Isrā' (Verse 41)
وَلَقَدْ صَرَّفْنَا فِي هَٰذَا الْقُرْآنِ لِيَذَّكَّرُوا وَمَا يَزِيدُهُمْ إِلَّا نُفُورًا


Dan sesungguhnya Kami telah menerangkan jalan-jalan menetapkan iktiqad dan tauhid dengan berbagai cara di dalam Al-Quran ini supaya mereka beringat (memahami dan mematuhi kebenaran); dalam pada itu, penerangan yang berbagai cara itu tidak menjadikan mereka melainkan bertambah liar.
Allah sendiri telah menerangkan kepada kita bahawa didalam Al-Quran telah dimuatkan dengan pelbagai cara dan jalan yang boleh dilalui untuk kita sampai kepada iktiqod dan tauhid.
Ini menunjukkan kepada kita bahawa untuk mencapai kepada iktiqod dan tauhid kita mesti menjalani jalan dan cara tertentu. Tanpa jalan dan cara tertentu kita tidak akan sampai mencapai kepada iktiqod dan tauhid tetapi hanya bersangka-sangka sahaja.
FIRMAN ALLAH..
6.Surah Al-'An`ām (Verse 148)
سَيَقُولُ الَّذِينَ أَشْرَكُوا لَوْ شَاءَ اللَّهُ مَا أَشْرَكْنَا وَلَا آبَاؤُنَا وَلَا حَرَّمْنَا مِن شَيْءٍۚ كَذَٰلِكَ كَذَّبَ الَّذِينَ مِن قَبْلِهِمْ حَتَّىٰ ذَاقُوا بَأْسَنَاۗ قُلْ هَلْ عِندَكُم مِّنْ عِلْمٍ فَتُخْرِجُوهُ لَنَاۖ إِن تَتَّبِعُونَ إِلَّا الظَّنَّ وَإِنْ أَنتُمْ إِلَّا تَخْرُصُونَ

Orang-orang musyrik akan mengatakan: "Kalau Allah menghendaki tentulah kami dan datuk nenek kami tidak mempersekutukanNya (dengan sesuatu yang lain), dan tidak pula kami haramkan sesuatu apa pun". Demikianlah juga orang-orang yang dahulu sebelum mereka telah mendustakan (Rasul-rasul) sehingga mereka merasai azab seksa Kami. Katakanlah: Adakah kamu mempunyai (sesuatu keterangan yang berdasarkan) ilmu supaya dapat kamu tunjukkan kepada kami? Tiadalah kamu menurut melainkan sangkaan semata-mata, dan kamu pula tidak lain hanyalah berdusta".
10.Surah Yūnus (Verse 36)
وَمَا يَتَّبِعُ أَكْثَرُهُمْ إِلَّا ظَنًّاۚ إِنَّ الظَّنَّ لَا يُغْنِي مِنَ الْحَقِّ شَيْئًاۚ إِنَّ اللَّهَ عَلِيمٌ بِمَا يَفْعَلُونَ

Dan kebanyakan mereka, tidak menurut melainkan sesuatu sangkaan sahaja, (padahal) sesungguhnya sangkaan itu tidak dapat memenuhi kehendak menentukan sesuatu dari kebenaran (iktiqad). Sesungguhnya Allah Maha Mengetahui akan apa yang mereka lakukan.
10.Surah Yūnus (Verse 66)
أَلَا إِنَّ لِلَّهِ مَن فِي السَّمَاوَاتِ وَمَن فِي الْأَرْضِۗ وَمَا يَتَّبِعُ الَّذِينَ يَدْعُونَ مِن دُونِ اللَّهِ شُرَكَاءَۚ إِن يَتَّبِعُونَ إِلَّا الظَّنَّ وَإِنْ هُمْ إِلَّا يَخْرُصُونَ

Ingatlah! Sesungguhnya bagi Allah jualah segala yang ada di langit dan yang ada di bumi dan bahawa mereka yang menyembah sesuatu yang lain Allah sebagai sekutuNya, mereka tidak menurut (sesuatu keyakinan), mereka hanya menurut sangkaan semata-mata, dan mereka hanyalah orang-orang yang sentiasa berdusta.
53.Surah An-Najm (Verse 28)
وَمَا لَهُم بِهِ مِنْ عِلْمٍۖ إِن يَتَّبِعُونَ إِلَّا الظَّنَّۖ وَإِنَّ الظَّنَّ لَا يُغْنِي مِنَ الْحَقِّ شَيْئًا

Sedang mereka tidak mempunyai sebarang pengetahuan mengenainya. Mereka tidak lain hanyalah mengikut sangkaan semata-mata, padahal sesungguhnya sangkaan itu tidak dapat memenuhi kehendak menentukan sesuatu dari kebenaran (iktiqad).
APABILA KITA MEMPELAJARI ILMU HAKIKAT DAN MAKRIFAT, KITA BARU MENCAPAI PENGETAHUAN IAITU SEKADAR TAHU SAHAJA (BELUM LAGI MENCAPAI KEPADA IKTIQOD DAN PEGANGAN)..
SETELAH MENGETAHUI ILMU HAKIKAT DAN MAKRIFAT KEBANYAKKAN ORANG TENGGELAM DIDALAM SANGKAAN MEREKA SUDAHPUN MENCAPAI KEPADA IKTIQOD DAN PEGANGAN TAUHID DAN MAKRIFATULLAH.
SEBENARNYA MENGETAHUI ILMU HAKIKAT DAN MAKRIFAT BELUM LAGI MENYAMPAIKAN KITA KEPADA IKTIQOD DAN PEGANGAN TAUHID IAITU MAKRIFATULLAH.
APA YANG DIPELAJARI IAIATU SEKADAR ILMU PENGETAHUAN SAHAJA. CUMA SAMPAI KEPADA MENGETAHUI APA ITU HAKIKAT DAN MAKRIFAT, BELUM LAGI MENCAPAI KEPADA IKTIQOD DAN PEGANGAN TAUHID
ILMU HAKIKAT DAN MAKRIFAT CUMA MEMBERITAHU TENTANG APAKAH DAN BAGAIMANA SEPATUTNYA YANG KITA BERPEGANG SUPAYA SAMPAI KEPADA IKTIQOD DAN PEGANGAN TAUHID DAN MAKRIFATULLAH..
ILMU HAKIKAT DAN MAKRIFAT CUMA MEMBERITAHU KEPADA KITA TENTANG TEMPAT YANG PERLU KITA TUJU (TEMPAT TUJUAN), ATAU SEBAGAI PLAN ATAU ARAH YANG KITA KENA TUJU UNTUK MENCAPAI KEPADA IKTIQOD DAN PEGANGAN TAUHID IAITU AUWALUDDIN MAKRIFATULLAH..
JIKA KITA TAHU ILMU HAKIKAT DAN MAKRIFAT TANPA MENJALANI SALAH SATU CARA DARI PELBAGAI CARA SEPERTI YANG DIFIRMANKAN OLEH ALLAH, AKAN TIMBUL SANGKAAN YANG KITA TELAH BERPEGANG DENGAN IKTIQOD TAUHID DAN MAKRIFATULLAH...
UNTUK MENCAPAI KEPADA IKTIQOD DAN PEGANGAN TAUHID KITA SEMUA PERLU MENJALANI SALAH SATU CARA DARI PELBAGAI CARA SEPERTI APA YANG TELAH DITETAPKAN OLEH ALLAH DIDALAM AL-QURAN
17.Surah Al-'Isrā' (Verse 41)
وَلَقَدْ صَرَّفْنَا فِي هَٰذَا الْقُرْآنِ لِيَذَّكَّرُوا وَمَا يَزِيدُهُمْ إِلَّا نُفُورًا

Dan sesungguhnya Kami telah menerangkan jalan-jalan menetapkan iktiqad dan tauhid dengan berbagai cara di dalam Al-Quran ini supaya mereka beringat (memahami dan mematuhi kebenaran); dalam pada itu, penerangan yang berbagai cara itu tidak menjadikan mereka melainkan bertambah liar.
JANGAN MENYANGKA PENGETAHUAN KITA DIDALAM BIDANG ILMU HAKIKAT DAN MAKRIFAT SEBAGAI IKTIQOD DAN PEGANGAN TAUHID, SEBELUM MENJALANI SALAH SATU CARA DARI PELBAGAI CARA SEPERTI FIRMAN ALLAH DIATAS....
ILMU HAKIKAT DAN MAKRIFAT SEBAGAI PENUNJUK ARAH DIMANAKAH TEMPAT YANG HENDAK DITUJU SUPAYA DIDALAM MENJALANI ATAU MELAKUKAN KEHIDUPAN SEHARIAN KITA TIDAK TERSASAR DARI MENTAUHID DAN MENGESAKAN ALLAH,
HAKIKAT DAN MAKRIFAT ADALAH TEMPAT YANG MESTI KITA TUJU MANAKALA SYARIAT DAN TORIKAT PULA ADALAH CARA DAN JALAN YANG MESTI DILALUI UNTUK SAMPAI KEPADA TEMPAT TUJUAN.
JANGAN MENYANGKA DENGAN MEMPELAJARI ILMU HAKIKAT DAN MAKRIFAT (TANPA MENJALANI SESUATU CARA TERTENTU - SYARIAT DAN TORIKAT), KITA TELAH SAMPAI KETEMPAT YANG DITUJU (IAITU TELAH BERIKTIQOD DAN BERPEGANG DENGAN TAUHID ATAU MAKRIFATULLAH).
DENGAN MEMPELAJARI ILMU HAKIKAT DAN MAKRIFAT KITA SUDAH TAHU KEMANAKAH ARAH TUJUAN YANG PERLU KITA TUJU..
UNTUK SAMPAI KEPADA TEMPAT TUJUAN ITU KITA MESTI MENJALANI SALAH SATU JALAN DENGAN CARA YANG TERTENTU BERDASARKAN KEPADA AL-QURAN DAN HADIS....
MENGETAHUI ILMU HAKIKAT DAN MAKRIFAT TANPA MENJALANI CARA-CARA TERTENTU SEPERTI YANG DIFIRMANKAN OLEH ALLAH DIDALAM AL-QURAN TIDAK AKAN MENYAMPAIKAN SESEORANG KEPADA IKTIQOD DAN PEGANGAN TAUHID.. IAITU MAKRIFATULLAH.
BELAJAR ILMU HAKIKAT DAN MAKRIFAT TANPA MENJALANI SALAH SATU CARA DAN JALAN YANG TELAH DITETAPKAN OLEH ALLAH DIDALAM AL-QURAN TENTANG BAGAIMANA HENDAK MENCAPAI KEPADA IKTIQAD TAUHID DAN MAKRIFATULLAH AKAN MEMBAWA SESEORANG PELAJAR AKAN TERMASUK KEDALAM KATEGORI ORANG YANG SEDANG BERSANGKA-SANGKA BAHAWA DENGAN ILMU HAKIKAT DAN MAKRIFAT YANG DIMILIKI ITU ADALAH IKTIQAD TAUHID YANG SEDANG DITUJU..
KEBANYAKKAN PENUNTUT ILMU HAKIKAT DAN MAKRIFAT, AKAN TIMBUL DIDALAM SANGKAAN MEREKA DENGAN MEMPELAJARI ILMU HAKIKAT DAN MAKRIFAT MEREKA TELAH SAMPAI KEPADA IKTIQAD TAUHID DAN MAKRIFAT..
MEREKA CUMA BERADA PADA TAHAP BERSANGKA-SANGKA SAHAJA, MEREKA SUDAHPUN TAHU HANYA ALLAH SAHAJA YANG BERSIFAT ADA DAN BERSIFAT DENGAN SEGALA SIFAT YANG WAJIB KEPADA ALLAH, DIRI SENDIRI DAN SELAIN DARI ALLAH BERSIFAT DENGAN SIFAT TIDAK ADA DAN SEGALA SIFAT YANG MUSTAHIL BAGI ALLAH..
DIDALAM MASA YANG SAMA MEREKA MASIH MERASA DIRI MEREKA ADA DISAMPING UJUD ALLAH, MEREKA TAHU HANYA ALLAH YANG BERSIFAT ADA, DIRI MEREKA BERSIFAT DENGAN SIFAT TIDAK ADA,
APA YANG AKAN BERLAKU DIDALAM MEREKA SEDANG MERASAKAN SIFAT ADA ALLAH YANG SEDANG DIRASAI ITU ADALAH SEDANG DIRASAI SEBAGAI ADANYA DIRI SENDIRI, PADA KETIKA SEDANG MERASAKAN ADA ALLAH SEBAGAI ADA DIRI SENDIRI, MEREKA AKAN BERKATA ADA ALLAH YANG SEDANG DIRASAKAN SEBAGAI ADA DIRI SENDIRI ITU ADALAH ADA ALLAH.
MAKSUDNYA DIDALAM MASA MEREKA SEDANG MERASA ADA DIRI SENDIRI MEREKA AKAN MENYANGKA ADA YANG SEDANG DISANGKA SEBAGAI ADA DIRI SENDIRI ITU SEBAGAI ADA ALLAH. MEREKA SEDANG MERASA ADA DIRI SENDIRI DIDALAM MASA YANG SAMA AKAN HADIR SANGKAAN ADA DIRI SENDIRI YANG SEDANG DIRASA ITU ADALAH ADA ALLAH, MEREKA AKAN MERASA DIRI MEREKA ADA, DAN ADA YANG SEDANG DIRASAI SEBAGAI DIRI MEREKA ITU ADALAH ADA ALLAH.
MEREKA SENTIASA MEREKA ADA DIRI SENDIRI DAN DIDALAM MASA YANG SAMA MEREKA JUGA MERASA ADA ALLAH..
HADIR RASA DUA ADA DIDALAM MASA YANG SAMA, IAITU ADA DIRI SENDIRI DAN ADA ALLAH, OLEH KERANA ILMU TELAH MENGATAKAN HANYA ALLAH SAHAJA YANG BERSIFAT DENGAN SIFAT ADA MAKA MEREKA AKAN BERKATA HANYA ALLAH SAHAJA YANG ADA, ADA ALLAH YANG SEDANG DIRASA SEBAGAI ADA DIRI SENDIRI ITULAH ADA ALLAH (SEMASA BERKATA-KATA SEDEMIKIAN HADIR DIDALAM RASA PERASAAN MEREKA DIRI MEREKA MASIH ADA, TETAPI OLEH KERANA ILMU PENGETAHUAN HAKIKAT DAN MAKRIFAT TELAH MEMBERITAHU HANYA ALLAH SAHAJA YANG BERSIFAT DENGAN SIFAT ADA, MEREKA AKAN BERSANGKA-SANGKA BAHAWA ADA ALLAH YANG SEDANG DIRASAI SEBAGAI ADA DIRI ITULAH ADA ALLAH, MEREKA TIDAK BOLEH MENGHILANGKAN RASA ADA DIRI SENDIRI..
DALAM MASA MEREKA MENGATAKAN HANYA ALLAH SAHAJA YANG ADA, DIDALAM MASA YANG SAMA MEREKA MASIH MERASAKAN ADA DIRI MEREKA SENDIRI, PERASAAN YANG MASIH MERASAKAN ADA ALLAH YANG SEDANG DIANGGAP SEBAGAI ADA DIRI SENDIRI TIDAK BOLEH DIHAPUSKAN DARI RASA PERASAAN MEREKA, TETAPI MEREKA TERUS MENGATAKAN ADA YANG SEDANG DIRASAI SEBAGAI ADA DIRI SENDIRI ITU ADALAH ADA ALLAH..
MEREKA MENGAKU ADA ALLAH YANG SEDANG DIRASAI SEBAGAI ADA DIRI SENDIRI ITU ADALAH ADA ALLAH TANPA DAPAT MENGHILANGKAN RASA ADA DIRI SENDIRI...KERANA MEREKA BERSANGKA-SANGKA DENGAN BERDASARKAN KEPADA ILMU PENGETAHUAN TANPA MELAKUKAN SEBARANG AMAL, CUMA MELAKUKAN PENGAKUAN SECARA TERUS MENERUS BERDASARKAN KEPADA ILMU PENGETAHUAN YANG DIPELAJARI.
MEREKA MERASAKAN ASA ALLAH SEBAGAI ADA DIRI SENDIRI, DIDALAM MASA YANG SAMA MEREKA MENGADAKAN PENGAKUAN ADA ALLAH YANG SEDANG DIRASAI SEBAGAI ADA DIRI SENDIRI ITU ADALAH ADA ALLAH
DIDALAM RASA PERASAAN MASIH ADA LAGI RASA ADA DIRI SENDIRI DAN RASA ADA DIRI SENDIRI ITU TIDAK BOLEH DIHILANGKAN..
MEREKA MENGATAKAN ADA YANG DIRASAKAN SEBAGAI ADA DIRI SENDIRI ITU ADALAH ADA ALLAH, TANPA HILANG RASA PERASAAN ADA DIRI SENDIRI, SEMASA MERASAKAN ADA ALLAH YANG SEDANG DIRASAI SEBAGAI ADA DIRI SENDIRI ITU TELAH DIAKUI SEBAGAI ADA ALLAH, DIDALAM MASA YANG SAMA RASA ASA DIRI SENDIRI TIDAK BOLEH NAK DIHILANGKAN... RASA ADA DIRI SENDIRI TIDAK BOLEH NAK DIBINASAKAN...

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Nota: Hanya ahli blog ini sahaja yang boleh mencatat ulasan.