Pemahaman yang perlu difaham tentang rasa-rasa yang terasa dihujung-hujung jari ialah tanda sifat ada.
Dengan menumpukan sebulat-bulat tumpuan kepada rasa-rasa yang terasa dhujung-hujung jari membawa maksud sedang menumpukan sebulat-bulat penumpuan kepada sifat ada yang sedang dirasai.
Pada masa rasa perasaan dengan sebulat tumpuan sedang tertumpu kepada rasa-rasa yang terasa dihujung-hujung jari (sifat ada), pada saat yang sama hendaklah disebut Allah...
Apabila telah berlaku kedua perkara {sedang merasakan rasa-rasa yang terasa dihujung jari (sedang merasakan sifat ada dan menyebut Allah} pada saat yang sama.
Akan berlakulah penyaksian dan pengakuan bahawa sifat ada yang sedang durasakan itu adalah sifat ada Allah...
Dimana sedang merasakan rasa-rasa yang terasa dihujung-hujung jari (sifat merasa sifat ada) adalah merupakan penyaksian keatas sifat ada yang sedang dirasa tersebut.
Manakala menyebut Allah pada satu masa yang sama dengan penumpuan sebulat-bulat tumpuan kepada rasa-rasa yang terasa dihujung-hujung jari (sifat ada) pula akan menjadi sebagai pengakuan bahawa sifat ada yang sedang disaksikan itu adalah sifat ada Allah...
Tumpuan dengan sebulat-bulat tumpuan kepada rasa-rasa yang terasa dihujung-hujung jari (sedang merasa sifat ada), dengan menyebut Allah hendaklah berlaku atau dilakukan secara serentak atau pasa saat yang sama...
Jika tidak berlaku didalam satu masa yang sama atau pada saat yang sama, tidak akan berlaku penyaksian dan pengakuan kepada sifat ada Allah...
Sedangkan apa yang perlu difahamkan berkaitan gerak yang bergerak dengan sendiri ialah kenyataan kepada sifat kudrat dan irodat...
Tumpukan sebulat-bulat tumpuan kepada gerak yang bergerak dengan sendiri (sifat kudrat dan irodat) yang sedang dirasai (jangan dirasai sifat kudrat dan irodat) yang sedang dirasai dengan sebulat-bulat tumpuan sebagai kudrat dan irodat diri kita sendiri dan jangan pula dirasai atau dusangka sebagai kudrat dan irodat Allah, cukup merasai sahaja gerak yang bergerak dengan sendiri (sifat kudrat dan irodat) tersebut...
Setelah penumpuan telah tertumpu kepada gerak yang bergerak dengan sendiri (sifat kudrat dan irodat) pada saat atau pada masa yang sama sebutlah Allah, Allah, Allah tanpa henti..
Dengan maksud tumpuan sebulat penumpuan kepada gerak yang bergerak dengan sendiri (sifat kudrat dan irodat) dengan menyebut Allah tanpa henti mesti berlaku atau dilakukan pada waktu atau saat yang sama....
Apabila kedua-dua perkara ini telah berlaku atau dilakukan pada saat yang sama barulah akan berlaku penyaksian dan pengakuan kepada sifat kudrat dan irodat Allah...
Dimana sedang merasai gerak yang bergerak dengan sendiri (sifat kudrat dan irodat) membawa maksud sedang berlaku penyaksian kepada sifat kudrat dan irodat), Apabila disebut Allah pada waktu dan saat yang sama akan berlaku pula pengakuan bahawa sifat kudrat dan irodat yang sedang disaksikan tersebut adalah sifat kudrat dan irodat Allah...
Kita cuma melakukan tumpu sebulat-bulat tumpuan kepada rasa-rasa yang terasa dihujung-hujung jari (sifat ada) dan kepada gerak tang bergerak dengan sendiri (sifat kudrat dan irodat) dan pada saat atau didalam masa yang sama menyebut Allah tanpa henti...
Ini sahaja yang dilakukan.....
Perlakuan yang dilakukan inilah yang akan menjadi penyaksian dan pengakuan kepada sifat ada Allah (semasa menyebut Allah didalam saat yang sama dengan rasa perasaan sedang merasa rasa-rasa yang terasa dihujung-hujung jari), dan penyaksian dan pengakuan kepada sifat kudrat dan irodat Allah (semasa menyebut Allah diketika rasa perasaan sedang tertumpu dengan sebulat tupuan kepada rasa perasaan yang sedang merasakan gerak yang bergerak dengan sendirinya)...
Penyaksian dan pengakuan kepada sifat-sifat Allah akan berlaku dengan sendiri setelah perlakuan menyebut Allah disaat yang sama menumpukan sebulat tumpuan kepada sifat ketuhanan yang sedang dirasai pada ketika itu ( seperti kepada sifat ada, sifat hidup, sifat tahu, sifat kudrat, sifat irodat, sifat melihat, sifat mendengar, sifat berkata-kata dan lain-lain lagi)
Dengan syarat sifat-sifat ketuhanan yang sedang dirasai itu jangan dirasai sebagai sifat diri kita sendiri dan jangan pula disangka sebagai sifat Allah.
Biarlah penyaksian dan pengakuan kepada sifat ketuhanan Allah ini berlaku dengan sendiri ketika sedang menyebut Allah.
Diketika atau pada saat yang sama dengan rasa perasaan sedang merasakan sifat ketuhanan yang ternyata pada diri sendiri yang sifat yang ternyata dan disedari tersebut yang bukan sedang dianggap sebagai sifat diri sendiri dan sifat ketuhanan yang sedang dirasakan itu juga bukan sedang disangka sebagai sifat ketuhanan Allah.....
Tiada ulasan:
Catat Ulasan
Nota: Hanya ahli blog ini sahaja yang boleh mencatat ulasan.